Imatge promocional d'idiomes | iStock

Empresa

La 'iniciativa pels idiomes' recorda l'"avantatge competitiu" de conèixer les llengües autòctones

Amb motiu del Dia Europeu de les Llengües, FemCat, Foment, Pimec, Cecot i les Cambres de Barcelona i Sabadell aposten per anar “més enllà de l’anglès”

La Iniciativa pels Idiomes, grup col·laboratiu de treball integrat per FemCAT, Foment del Treball, Pimec, Cecot, Cambra de Comerç de Barcelona i Cambra de Comerç de Sabadell, recorda que per millorar la competitivitat i la internacionalització no només és necessari tenir un alt coneixement de l’anglès, la llengua franca dels negocis, sinó que també és important conèixer els idiomes nadius dels territoris amb els que s’estableix una relació empresarial si es vol treballar en una perspectiva a mig i llarg termini. Aquesta crida es realitza en el marc del Dia Europeu de les Llengües, que se celebra el pròxim 26 de setembre a iniciativa del Consell d'Europa i la Comissió Europea.

Segons l’Observatori dels Idiomes (plataforma d’indicadors impulsada per FemCAT per conèixer quina és la bretxa entre coneixement i demanda d’idiomes al món professional), el 90% dels empresaris catalans utilitzen majoritàriament l’anglès com a llengua vehicular, però també afirmen ser conscients de la importància de conèixer els idiomes autòctons dels països on desenvolupen els seus negocis. En molts casos, les empreses ja comencen a destinar recursos (en contractació de personal i cursos de formació) per respondre a la diversitat lingüística europea.

El 90% dels empresaris catalans utilitzen majoritàriament l’anglès com a llengua vehicular

Europa i les 24 llengües oficials

“En un món globalitzat, l’empresa catalana no pot baixar la guàrdia amb l’anglès" apunta David Marín, president de FemCAT, qui afegeix que, així i tot, "ha de tenir molt present que per aconseguir una comunicació empresarial més eficaç també necessita el coneixement dels idiomes nadius, no només per una qüestió de sensibilitat cap al territori sinó perquè clarament és un avantatge competitiu”. 

Més info: El català escala posicions en el rànquing mundial

A Europa conviuen 24 llengües oficials, no només les majoritàries, sinó també altres minoritàries com ara el búlgar, txec, croat, danès, eslovac, eslovè, estonià, finès, grec, hongarès, letó, lituà, maltès, neerlandès, polonès, portuguès, romanès o suec. Per a la Unió Europea, conèixer l’idioma nadiu d’un país demostra compromís amb el territori, a més de ser considerat un element competitiu i d’inversió determinant si l’empresa té vocació de permanència.

#Mésenllàdelanglès

En aquest context, la Iniciativa pels Idiomes ha posat en marxa una campanya de sensibilització amb el missatge #Mésenllàdelanglès que complementa la iniciada a principi d’any amb #MésIdiomesMillorsEmpreses que posava l’accent en la importància dels idiomes en la internacionalització de les empreses. Les empreses catalanes disposen de 8.382 filials repartides pel món, i gairebé la meitat se situen en territori europeu, tal i com indica el Directori d’empreses a Catalunya amb filials a l’estranger elaborat per ACCIÓ. Portugal és el país d’Europa en el que les empreses catalanes hi tenen més filials (783).

Més info: Què fem amb la bretxa idiomàtica a les empreses?

A Europa, l’empresariat català disposa globalment d'un nombre de filials a Portugal, Polònia, Romania, Hongria i Bulgària (un total de 1.321) lleugerament superior a les que s’han identificat en mercats tradicionals com ara França, Alemanya i Regne Unit (en conjunt a 1.239 filials).