Un bon pernil sempre és garantia d'èxit al nostre país i si arriba en plena època nadalenca, encara més. L'exemple el trobem amb Distribuciones del Jamón Cerezo, S.L., l'empresa familiar de Terrassa que fa més de 50 anys i tres generacions que distribueix i elabora pernils i embotits de qualitat. La marca va néixer l'any 1964 de la mà d'Antonio Cerezo, qui va obrir una petita botiga on venia pernils del seu poble natal (Serón, Almeria) i l'èxit del producte ha catapultat la marca fins els nostres dies.
Actualment, l'empresa gaudeix d'una àmplia xarxa de distribució per Catalunya, Espanya i Europa que li ha valgut molts reconeixements. El més recent ha estat el Premi Cambra 2015 a la Iniciativa Empresarial a la Demarcació, atorgat per la Cambra de Terrassa.
L'empresa catalana aposta clarament per la qualitat del producte que ven i és especialista a fer lots de Nadal. El pernil continua sent l'element principal i més important de la casa: vénen prop de 220.000 peces anuals, un 80% de la facturació total anual del negoci. Tot i que la principal tasca de l'empresa és la distribució, també elabora pernils i embotits procedents d'Andalusia o Aragó sota el paraigua de la marca Cerezo, controlant la metria prima de qualitat que se li dóna a un tercer perquè elabori el producte.
Amb una perspectiva de creixement i amb un nom destacat que s'ha guanyat dins del sector, la marca vol augmentar les seves exportacions a Europa on ja distribueix el seu gènere. Amb l'experiència dels anys a l'esquena, Jamón Cerezo també ven productes d'alimentació i begudes de marques tan conegudes com Codorniu, Osborne, Covap o 5 Jotas.
Un creixement constant marcat pels canvis d'ubicació
La marca vallesana de pernils ha anat patint canvis d'ubicació al llarg de mig segle a causa del creixement del negoci. La xarcuteria oberta l'any 1964 es va quedar petita el 1988, quan es van inaugurar les noves instal·lacions a la Carretera Matadepera de Terrassa amb una superfície de 1.400 metres quadrats. És quan es va obrir la primera botiga pròpia, Artesania Ibèrica, de venda al detall.
Al llarg dels anys 90, Cerezo va estendre's amb un creixement anual d'un 20% i va obrir noves botigues de venda al detall a l'Hospitalet i a Cornellà de Llobregat, i ja superat l'any 2000 va obrir dues més a Barcelona i Santa Coloma de Gramenet que s'afegien així al negoci de distribució. Uns passos que sense dubte van ser punts d'inflexió per l'empresa, però el pas més important durant l'inici del nou segle va ser l'obertura de les actuals instal·lacions de Terrassa, amb 7.500 metres quadrats, que unificaven la distribució diària de productes i la fabricació de lots i cistelles de Nadal. "Quan fas una inversió, penses que no caldrà fer cap canvi, però si volem créixer, donar més servei i evolucionar cap a les exigències del mercat, hem de fer canvis constants", explica l'adjunt a direcció de Cerezo, Vicente García.
Planta d'assecament de pernils de Jamones Cerezo. Cedida |
Un dels altres passos importants que ha fet últimament l'empresa és l'adquisició l'any 2013 d'una planta d'assecament de pernils a Serón, on la marca gestiona el negoci de nova creació Jamones Artesanos de Serón 1880, SL, que, amb set treballadors, es dedica exclusivament a l'elaboració de pernils i espatlles de qualitat, amb el control directe per part de l'empresa de tot el procés productiu dels pernils que distribueix. Una aposta que va venir acompanyada l'any passat del traspàs de les cinc botigues al detall amb l'objectiu de centrar-se en la venda a l'engròs. "Vam veure que no era el nostre negoci perquè ens volíem centrar en la fabricació i distribució de pernils. Hem fet un pas en aquest sentit i hem fet un pas enrere en l'atenció directa al particular", afirma García, qui afegeix: "Si no t'actualitzes a la demanda del mercat, et quedes estancat".
Lots de Nadal, una tradició estroncada per la crisi
Una de les especialitats de l'empresa vallesana és la producció i distribució de lots de Nadal que contenen tota una varietat dels productes que distribueix, un vessant del negoci que ocupa una de les dues plantes de les instal·lacions de Terrassa i que fa que, durant aquesta època, la firma passi dels 60 treballadors habituals a uns 80.
No obstant això, la crisi ha provocat que el nombre de lots nadalencs hagi passat dels 52.000 de l'any 2007 als 35.000 en l'actualitat. Una reducció que s'ha notat econòmicament, ja que -si bé aquestes cistelles representaven més del 30% de la facturació-, ara només signifiquen una mica més del 20%. I tot i que el ritme de vendes ha anat augmentant des de l'any 2013, Garcia dubta que es tornin a assolir les xifres d'abans de la crisi.
"Els lots han caigut una barbaritat. Ara s'ha començat a recuperar el sector i fa dos anys que creixem, però difícilment tornarem als números del 2007 perquè si bé abans qualsevol empresa feia lots per tradició o obligació, ara molta gent prescindirà d'aquesta iniciativa", assegura García.
D'altra banda, Garcia explica que la crisi no ha passat molta factura al negoci en general a causa de la gestió econòmica durant els anys de bona situació econòmica. "Hem controlat la situació perquè si saps comprar bé, el negoci va bé. La compra és sovint més important que la venda, i no es van posar interessos econòmics personals per sobre de l'empresa", explica García. La marca vallesana compra els productes amb 24 mesos d'antelació de cada Nadal per "assegurar-se" la campanya i tenir el nombre exacte d'exemplars de la "màxima" qualitat.
L'èxit del bon producte, una porta cap a la internacionalització
L'exportació només representa un 20% de la facturació, però per a la firma estar al mercat internacional és important: Cerezo ven productes a 13 països de tota la Unió Europea com ara França, Suècia o Alemanya. "El client que ens compra a l'exterior busca la diferència en la qualitat", assegura Garcia. L'exportació comporta uns 150 clients actius per Cerezo que se sumen al total de 6.000, amb una facturació total de 16 milions d'euros anuals i una previsió de creixement d'un 12% aquest any.
Un dels punts a favor que té la marca catalana als ulls dels clients europeus és que l'empresa pot incloure diversos productes de qualitat en una sola comanda. Per tant, l'enviament de pernils pot anar acompanyada de conserves, vins, caves o altres elements, cosa que abarateix el cost final al comprador. "El que ens diferencia molt de la competència és la capacitat d'agrupar la mercaderia. Li donem al client la possibilitat de reunificar proveïdors perquè la comanda sigui més econòmica", explica García, qui destaca el servei "àgil" de l'empresa: les comandes exportades arriben com a màxim en 72 hores al seu destí.
Expansió per Catalunya i potenciar l'exportació
"Ara que ja som molt reconeguts a Barcelona, volem créixer, fer-nos més presents i importants a la resta de Catalunya", assegura García. Una aspiració de futur que se suma a la de seguir fent créixer les exportacions a Europa com a tret clau per estendre el negoci, mantenint sempre el segell propi. "El preu no és el que marca la venda sinó la qualitat, el que fixa el cost del producte. Aquest és el nostre tret diferencial i el client ho reconeix", expressa García.
"Nosaltres fem previsions a curt termini, caminem a poc a poc i segur sobre segur", afirma l'adjunt a direcció de Cerezo, qui afegeix que l'esperit de l'empresa familiar, la vocació per la feina que es fa i la convicció del producte que es ven és el que ha portat a l'èxit el negoci d'aquesta marca nascuda ara fa mig segle. "Sempre s'ha d'estar convençut del que es fa perquè creure en el producte i el projecte sempre dóna profit i benefici", conclou García.