• Empresa
  • Jan Koum rep un WhatsApp d'or

Jan Koum rep un WhatsApp d'or

Facebook compra la plataforma de missatgeria instantània més important del món, amb 450 milions d'usuaris

Jan Koum, de WhatsApp
Jan Koum, de WhatsApp
Pau Garcia Fuster
20 de Febrer de 2014
Act. 03 d'Abril de 2014

És gairebé tan difícil conèixer la biografia de Jan Koum (Ucraïna, 1976), com trobar un smartphone que no s'hagi descarregat l'aplicació amb la qual s'ha fet ric, WhatsApp.

Juntament amb l'estatunidenc Brian Acton van llançar al mercat l'any 2009 una de les aplicacions amb més èxit i que més ha revolucionat la forma de comunicar-se arreu del món. La seva app de missatgeria instantània ha enterrat els SMS, i malgrat que molts els han volgut disputar l'hegemonia, encara ningú ha estat capaç de fer-los ombra realment.

Aquest èxit rotund ha permès completar una de les operacions més importants dels últims temps entre les noves empreses tecnològiques. Facebbok s'ha fet amb WhatsApp per una xifra que, sumant tots els variables, estaria propera als 19.000 milions de dòlars.

Tot i tractar-se d'un empresari d'èxit, el CEO de WhatsApp procura amagar-se dels flaixos i han transcendit pocs detalls de la seva biografia. Tot i néixer a l'est d'Europa, Koum ja és un dels residents més distingits de Califòrnia i el seu nucli d'emprenedors tecnològics. I aquests dies una de les estrelles del Mobile World Congress a Barcelona.

Membre de la generació puntcom
Koum va abandonar la San José State University, on cursava estudis d'enginyeria informàtica, i entre 1998 i 2007 va treballar a Yahoo. En aquesta empresa va coincidir amb Brian Acton, amb el qual decidiria emprendre l'aventura de WhatsApp.

Diuen que la idea va ser seva, i la versió inicial era un simple programa per iPhone pensat per avisar una altra persona quan no es podia atendre una trucada. Missatges prefabricats de l'estil "No em truquis" o "Estic a la feina" van ser l'embrió de la famosa aplicació de missatgeria instantània.

Centrats en l'usuari
En una de les poques entrevistes que ha concedit, l'estiu passat a El País, assenyala alguna de les claus de l'èxit de WhatsApp: "No ens hem preocupat gaire de la nostra imatge, sinó dels nostres clients; i n'estem orgullosos. Som una companyia de tecnologia".

Sobre la possibilitat d'incloure publicitat, es mostrava taxatiu: "No n'hi haurà. Volem seguir enviant missatges. No som, ni volem ser, una xarxa social, ni una plataforma de jocs, ni un suport publicitari".

La contrapartida és un cost anual de 89 cèntims d'euro (un dòlar, aproximadament), un preu que Koum considera "atractiu i just per les dues parts". És el preu de la missatgeria del segle XXI. Caldrà veure si sota el paraigua de Facebook es mantenen vives aquestes idees, o l'ombra allargada de Mark Zuckerberg provoca canvis significatius.