24
de Maig
de
2016
Act.
22
de Juliol
de
2016
Joan Cavallé (Barcelona, 1956) insisteix a remarcar que "el soci és l'eix de tot" a Caixa d'Enginyers. El director general utilitza sinònims –"sempre ha estat el focus" o "l'objectiu és la satisfacció dels socis"- per emfatitzar que els 140.000 socis actuals són els que vertaderament manen en aquesta entitat financera que ha esquivat els obstacles més tòxics de la crisi amb pocs canvis i molt de creixement. "La crisi ha posat de manifest una sèrie de debilitats del sector a través d'una gestió molt poc acurada del risc, però en Caixa d'Enginyers ho hem evitat perquè enteníem que certs productes no eren necessaris per al soci, no els aportaven res de valor", declara. Sense hipoteques sòl o preferents, l'entitat ha crescut en nombre de socis un 24,1% entre 2012 i 2015, però també en recursos gestionats (un 20,7% entre 2013 i 2015) o operacions en els últims dos anys (un 12,5% més entre 2014 i 2015).
Les raons d'aquesta còmoda situació tal vegada hauríem de situar-les als orígens de l'entitat, creada entre enginyers barcelonins per ajudar-se els uns als altres. "Tenim un origen de societat civil que buscava pels seus propis mitjans resoldre una problemàtica que es trobaven tant els que tenien estalvis com els que necessitaven crèdit". Des d'aquest viatge iniciàtic i solidari, els enginyers donen nom a l'entitat cooperativa que ja ha obert la porta a altres professionals així com a autònoms, pimes i, des de 2014, empreses. "Vénen des de diferents professions perquè els nostres socis són els que recomanen Caixa d'Enginyers com a entitat financera, per tant, a les famílies no tots són enginyers. Tot això va obrint la proposta de serveis que fem: tenim economistes, metges, arquitectes, funcionaris...", enumera Cavallé.
Aquest dimarts presenten a l'assemblea de socis el nou pla estratègic, l'Impulsa 2019, un projecte que pretén consolidar el grup "com a referent financer i assegurador de referència". No és només un anhel: "Busquem tenir un nivell de satisfacció dels socis més alt, que se'n vagi cap al 58% (ara és del 54%), que el percentatge de socis digitals sigui d'un 65% i que siguem capaços de desenvolupar accions socials del grup que es vegin i siguin reconegudes. Fem moltes coses que es veuen menys i volem donar-les més a conèixer", enumera el seu director general.
Hipoteques viables, no drames
De nou, es repeteix com un mantra la idea de la satisfacció dels socis, el que ha guiat el camí d'aquesta entitat que durant els seus primers 35 anys –i va ser fundada el 1967- només existia a Barcelona. Segons Cavallé, aquesta centralitat del soci és el que "ha fet que hàgem evitat entrar en productes o serveis que als bancs i als seus clients els han fet perdre molts diners".
La clau ha estat en la gestió, assegura el directiu, ja que tampoc a Caixa d'Enginyers han estat aliens a la crisi immobiliària. "D'hipoteques en fem moltes, és el principal producte de la casa, però sempre intentem que les operacions puguin ser viables". Recorda Cavallé que en època de bonança, "es feien pel 100% del valor i amb això es pagaven el pis, el cotxe i les vacances, però nosaltres aquí no vam entrar perquè veiem que el soci entrava en uns criteris de risc que no volíem, sempre hem fet hipoteques amb criteris de prudència. Per a nosaltres és un drama que un soci tingui un problema derivat d'una operació nostra", repeteix. Conseqüència d'aquesta gestió, durant aquest 2015 la seva taxa de morositat s'ha situat en el 3,53%, enfront del 10,2% del sector.
Altra diferenciació respecte a altres entitats és l'augment d'obertura d'oficines que han fet aquests anys. A hores d'ara, compten amb 25 oficines a Espanya, entre elles 9 a Barcelona, una a Girona, Sant Cugat del Vallès i Lleida, a més de la seva oficina directa. Així com entitats com el Banco Santander han anunciat que tancaran oficines a Espanya, Caixa d'Enginyers juga a contracorrent. "Anem al revés que el sector però hi ha espai", opina Cavallé, qui assegura que seguiran inaugurant sucursals per atendre la demanda dels seus clients. "Entenem les oficines com un centre d'assessorament, que deixen de ser centre d'operacions, perquè moltes digitalment ja les podem fer, però per poder respondre les necessitats personals, necessites persones que et responguin", destaca. Per contra, l'entitat eliminarà els departaments de caixa de les entitats: "És una cosa que volem fer com més aviat millor, ja hi ha màquines que et donen els diners".
Digitals per decisió pròpia
Aquesta actitud, en canvi, es troba en el mateix camí quant a la digitalització, on la resta del sector bancari ha posat el focus i també els recursos. En el nou pla estratègic intentaran augmentar el percentatge de socis digitals que interactuen més d'una vegada al mes amb l'entitat, fins a arribar al 65%. "La interacció que la gent està fent ara és molt més intensa, abans la gent venia a l'oficina un dia a la setmana però ara cada dia ens visiten uns 18.000 socis i tot això implica que no solament hi ha una màquina sinó que hi ha persones al darrere i això ens està obrint uns espais al darrere que no teníem. És el món instantani d'un clic, aquest és ara l'àmbit de les oficines", assegura.
Exemple català de la bona imatge de les cooperatives –"ho han fet molt bé, som l'únic sector on els contribuents espanyols no han posat diners", recorda-, han volgut mantenir-se fidels als socis també en qüestions més controvertides com la seva alineació política. Per Caixa d'Enginyers, també aquí la guàrdia dels socis és el més important. "Quan es va publicar el comunicat de la banca sobre la independència de Catalunya, els nostres socis ens preguntàvem si estàvem amb aquell comunicat i vam dir que no teníem res a dir... i seguim allà. Davant qualsevol esdeveniment, la nostra funció és protegir els interessos dels nostres socis". Guardians i fidels a la seva missió han crescut un 10,5% el seu benefici... i anhelen molt més.
Les raons d'aquesta còmoda situació tal vegada hauríem de situar-les als orígens de l'entitat, creada entre enginyers barcelonins per ajudar-se els uns als altres. "Tenim un origen de societat civil que buscava pels seus propis mitjans resoldre una problemàtica que es trobaven tant els que tenien estalvis com els que necessitaven crèdit". Des d'aquest viatge iniciàtic i solidari, els enginyers donen nom a l'entitat cooperativa que ja ha obert la porta a altres professionals així com a autònoms, pimes i, des de 2014, empreses. "Vénen des de diferents professions perquè els nostres socis són els que recomanen Caixa d'Enginyers com a entitat financera, per tant, a les famílies no tots són enginyers. Tot això va obrint la proposta de serveis que fem: tenim economistes, metges, arquitectes, funcionaris...", enumera Cavallé.
Aquest dimarts presenten a l'assemblea de socis el nou pla estratègic, l'Impulsa 2019, un projecte que pretén consolidar el grup "com a referent financer i assegurador de referència". No és només un anhel: "Busquem tenir un nivell de satisfacció dels socis més alt, que se'n vagi cap al 58% (ara és del 54%), que el percentatge de socis digitals sigui d'un 65% i que siguem capaços de desenvolupar accions socials del grup que es vegin i siguin reconegudes. Fem moltes coses que es veuen menys i volem donar-les més a conèixer", enumera el seu director general.
Hipoteques viables, no drames
De nou, es repeteix com un mantra la idea de la satisfacció dels socis, el que ha guiat el camí d'aquesta entitat que durant els seus primers 35 anys –i va ser fundada el 1967- només existia a Barcelona. Segons Cavallé, aquesta centralitat del soci és el que "ha fet que hàgem evitat entrar en productes o serveis que als bancs i als seus clients els han fet perdre molts diners".
La clau ha estat en la gestió, assegura el directiu, ja que tampoc a Caixa d'Enginyers han estat aliens a la crisi immobiliària. "D'hipoteques en fem moltes, és el principal producte de la casa, però sempre intentem que les operacions puguin ser viables". Recorda Cavallé que en època de bonança, "es feien pel 100% del valor i amb això es pagaven el pis, el cotxe i les vacances, però nosaltres aquí no vam entrar perquè veiem que el soci entrava en uns criteris de risc que no volíem, sempre hem fet hipoteques amb criteris de prudència. Per a nosaltres és un drama que un soci tingui un problema derivat d'una operació nostra", repeteix. Conseqüència d'aquesta gestió, durant aquest 2015 la seva taxa de morositat s'ha situat en el 3,53%, enfront del 10,2% del sector.
Oficines de Caixa d'Enginyers a via Laietana de Barcelona. Cedida |
Altra diferenciació respecte a altres entitats és l'augment d'obertura d'oficines que han fet aquests anys. A hores d'ara, compten amb 25 oficines a Espanya, entre elles 9 a Barcelona, una a Girona, Sant Cugat del Vallès i Lleida, a més de la seva oficina directa. Així com entitats com el Banco Santander han anunciat que tancaran oficines a Espanya, Caixa d'Enginyers juga a contracorrent. "Anem al revés que el sector però hi ha espai", opina Cavallé, qui assegura que seguiran inaugurant sucursals per atendre la demanda dels seus clients. "Entenem les oficines com un centre d'assessorament, que deixen de ser centre d'operacions, perquè moltes digitalment ja les podem fer, però per poder respondre les necessitats personals, necessites persones que et responguin", destaca. Per contra, l'entitat eliminarà els departaments de caixa de les entitats: "És una cosa que volem fer com més aviat millor, ja hi ha màquines que et donen els diners".
Digitals per decisió pròpia
Aquesta actitud, en canvi, es troba en el mateix camí quant a la digitalització, on la resta del sector bancari ha posat el focus i també els recursos. En el nou pla estratègic intentaran augmentar el percentatge de socis digitals que interactuen més d'una vegada al mes amb l'entitat, fins a arribar al 65%. "La interacció que la gent està fent ara és molt més intensa, abans la gent venia a l'oficina un dia a la setmana però ara cada dia ens visiten uns 18.000 socis i tot això implica que no solament hi ha una màquina sinó que hi ha persones al darrere i això ens està obrint uns espais al darrere que no teníem. És el món instantani d'un clic, aquest és ara l'àmbit de les oficines", assegura.
Exemple català de la bona imatge de les cooperatives –"ho han fet molt bé, som l'únic sector on els contribuents espanyols no han posat diners", recorda-, han volgut mantenir-se fidels als socis també en qüestions més controvertides com la seva alineació política. Per Caixa d'Enginyers, també aquí la guàrdia dels socis és el més important. "Quan es va publicar el comunicat de la banca sobre la independència de Catalunya, els nostres socis ens preguntàvem si estàvem amb aquell comunicat i vam dir que no teníem res a dir... i seguim allà. Davant qualsevol esdeveniment, la nostra funció és protegir els interessos dels nostres socis". Guardians i fidels a la seva missió han crescut un 10,5% el seu benefici... i anhelen molt més.