El primer adjectiu que li ve al cap a Joaquín Serra (Barcelona, 1964), conseller i director de Relacions Institucionals de Natura Bissé, a l'hora de definir-se, és "perseverant". Assegura amb un somriure que "la meva primera gran conquesta va ser la meva dona, em va costar 12 anys convèncer-la perquè es casés amb mi. Tenia clar que podíem fer un projecte de vida junts". Amor i feina, passió i motivació, conceptes que s'entrellacen en una de les empreses familiars catalanes més destacades, Natura Bissé.
I és que Serra està casat amb Veronica Fisas, actual CEO de l'empresa, i filla del fundador, Ricardo Fisas. "El meu sogre és la persona que més m'ha ajudat, ha estat el meu mentor i li dec pràcticament tot", destaca Serra de l'ànima de Natura Bissé, que va morir el gener de 2012.
El poder de la innovació
L'empresa, que va doblar la seva mida el 2004 després d'innovar amb una molècula alternativa al Botox, compta avui amb més de 400 treballadors i una facturació que volta els 40 milions d'euros. "Molta gent es pregunta com una empresa tan petita triomfa entre els gegants de la cosmètica. Ho fa per una innovació molt disruptiva, tant en el model de negoci com de producte", reivindica Serra.
Una empresa innovadora per una trajectòria singular, la de Joaquín Serra. "No he estudiat res perquè pateixo dislèxia i tinc problemes de falta d'atenció", explica. El més petit de cinc germans, recorda que "sempre era el que no progressava i no aconseguia acabar els cursos. M'he format al carrer, viatjant molt".
Distret com era, a la cuina hi va trobar una mica de pau. "Vaig estudiar Hostaleria i Turisme a Sant Pol de Mar, però tampoc ho vaig poder acabar", recorda. Malgrat tot, va poder treballar en l'alimentació dels esportistes a la Vila Olímpica durant els Jocs de Barcelona; i va renunciar a una incipient carrera en el sector hostaler per incorporar-se a Natura Bissé.
La família unida
A l'empresa hi va començar com a cap de compres i de producció, abans de marxar als Estats Units. "Vam tenir un problema, l'empresa allà s'estava enfonsant, i ens hi vam haver de traslladar", recorda Serra. Amb les tres filles encara petites, diu que "ni tan sols sabíem parlar gaire bé l'anglès, però en tres anys vam picar molta pedra per sortir-nos-en".
Més endavant, Ricardo Fisas va decidir que havia arribat l'hora del relleu generacional. "Ens vam reunir els seus quatre fills i els dos cunyats. Vam decidir que la meva dona fos la CEO, i des d'aleshores jo m'he dedicat a portar temes relacionats amb la marca i l'expansió", detalla.
Destaca que "el meu sogre va tenir la gran habilitat de posar-nos a cadascú on érem feliços i aportàvem valor. El meu cunyat porta les finances, la meva cunyada és un geni en desenvolupament de nous productes, la meva dona ens controla a tots i jo porto temes més estratègics". Amb un protocol familiar fet, Serra assenyala la sort de "compartir un ecosistema familiar on tots tenim molta passió pel que fem".
Intraprenedoria social
I el que ell fa, a banda de les tasques pròpies del càrrec, és impulsar projectes d'emprenedoria social dins de la mateixa empresa, a través de la Fundació Ricardo Fisas Natura Bissé. Un projecte d'Oncologia Estètica, amb més de 2.000 dones tractades; i un altre sobre la dislèxia, que aviat veurà la llum; són només la punta de l'iceberg.
Optimista de mena, assegura que la clau de volta és compartir tant l'èxit com el fracàs amb l'equip, i que aquest es faci seu el projecte. "Si vols anar lluny vés acompanyat, i si vols anar ràpid, vés sol", diu Serra; que ja pensa en anar preparant la nova generació familiar a incorporar a l'empresa.
11 nous membres als quals transmetre els valors de la companyia. "Mai no saps com anirà un procés així, però confiem a mantenir l'esperit de l'empresa", assegura. Per perseverança no serà.
Joaquín Serra, la perseverança de Natura Bissé
El conseller i director de Relacions Institucionals de la companyia també impulsa diversos projectes socials des de la Fundació Ricardo Fisas Natura Bissé
02
d'Abril
de
2014
Act.
03
d'Abril
de
2014