• Empresa
  • Josep Lluís Bonet, les dues cares de Freixenet

Josep Lluís Bonet, les dues cares de Freixenet

El president de Freixenet creu que Catalunya hauria de continuar sent part essencial d'Espanya i centra els esforços de la companyia en la internacionalització

Josep Lluís Bonet
Josep Lluís Bonet
Judith Vives
06 de Novembre de 2013
Act. 03 d'Abril de 2014

Freixenet és una de les marques catalanes més emblemàtiques i de les poques que pot presumir d'haver multiplicat vendes malgrat la crisi, i malgrat el boicot a les marques catalanes de la resta d'Espanya. Per això és normal que el New York Times hagi volgut conèixer l'opinió del president de la companyia, Josep Lluís Bonet, sobre el procés independentista català. Un procés que a Bonet li preocupa ja que, segons les seves declaracions, "Catalunya hauria de continuar sent una part essencial d'Espanya".

"Els empresaris tenen dret a preocupar-se si els polítics creen tensions en lloc de buscar diàleg", assegura Bonet, que també reconeix el boicot que pateixen marques catalanes com Freixenet. Per aquest boicot, precisament, Freixenet ha apostat per vendre fora, al mercat internacional que ha permès a la companyia de cava créixer en vendes a l'exterior, mentre que a Espanya les vendes de cava català van caure més d'un 6% durant l'any passat. "Freixenet es dedica a fer bon cava i a vendre'l amb èxit a tot el món", assegurava el director de comunicació de la companyia i germà del president, PedroBonet.

Tal i com va recollir VIAempresa, Bonet ja es mostrava fa uns mesos un ferm defensor de la internacionalització. "Tirarem endavant si internacionalitzem més les nostres marques: la de cada empresa, però també les marques Barcelona i Catalunya", va assegurar, tot afegint que és un "optimista visceral" quan es tracta de plantejar-se el futur de les empreses catalanes.

Doctor en Dret per la Universitat de Barcelona i professor per oposició, Bonet és el president de Freixenet des de l'any 1999, després d'haver ocupat a la companyia diversos càrrecs anteriorment, com el de conseller i director general. Els Bonet porten un segle gestionant la companyia i és gràcies als membres de la família que l'empresa, arrelada en la tradició, destaca també per la seva innovació.

Dos mestres com a referents
El mateix Josep Lluís Bonet assenyalava a VIAempresa dues persones influents en la seva formació. Una, el catedràtic Josep Lluís Sureda; i l'altra, el seu oncle Josep Ferrer Sala, de qui va aprendre que en el negoci del cava cal tenir posat un ull als vinyers i l'altre sobre les dades. El besavi de Josep Ferrer, Francesc Sala i Farrés, va posar la llavor de Freixenet, una companyia familiar nascuda dels vinyets de Can Sala, a Sant Sadurní d'Anoia, i que avui factura 500 milions d'euros l'any. Freixenet és líder mundial en el sector del cava amb etiquetes senyeres com Carta Nevada, oberta el 1941; i Cordón Negro, estrenada el 1974, dues marques nascudes enmig de crisis polítiques i econòmiques.

A banda, Bonet és president del Foro de Marcas Renombradas Españolas (des del 2002) i del Consell d'Administració de Fira Internacional de Barcelona. També ha estat president del Comité bilateral hispano hispano-japonès de cambres de comerç. A més, ha presidit l'Associació per al Foment del Desenvolupament Agroalimentari, de la fira Alimentaria de Barcelona i del Saló Intervin, Aixa com de la Delegació Alt Penedès de la Cambra de Comerç, Indústria i Navegació de Barcelona des de 1998, i Vocal del Consell Regulador de la D.O. Penedès i de la D.O. Vins de Catalunya, entre d'altres càrrecs.