• Empresa
  • L'empresa familiar s'enfronta al relleu generacional

L'empresa familiar s'enfronta al relleu generacional

La transmissió del negoci de pares a fills, on es barregen professionalitat i sentiments, requereix planificació

L'empresa catalana, sovint d'arrel familiar, té com a repte la transmissió generacional
L'empresa catalana, sovint d'arrel familiar, té com a repte la transmissió generacional
Pau Garcia Fuster
16 de Setembre de 2013
Act. 22 d'Octubre de 2013
A Catalunya segueix ben viva la tradicional empresa familiar. Negocis que passen de pares a fills, famílies que converteixen les sobretaules en reunions improvisades. I totes amb un denominador comú: per sobre de la immediatesa i els resultats a curt termini, l'empresa familiar fa plans de futur per perdurar en el temps. És el seu repte.

Xavier Roura, gerent i quarta generació al càrrec de la figuerenca Ceres Roura, no en té dubtes. "El que ens ha portat a fer 100 anys són els valors transmesos de pares a fills: treball, no mirar hores, honestedat, transparència i saber mantenir l'equilibri entre empresa i família", destaca.

Ceres Roura es troba en ple procés de relleu generacional. Una etapa en què no es pot improvisar, requereix una planificació acurada per garantir-ne l'èxit. Segons Josep Tàpies, professor titular de la Càtedra d'Empresa Familiar d'Iese, "el relleu té quatre dimensions: com transmetràs la propietat, com faràs la transició del govern, dirimir qui està més capacitat per dirigir cada àrea, i qui liderarà l'empresa".

Separar sentiment i rendiment
Tot plegat, amb una premissa: "És bàsic no fer-se un embolic entre les relacions afectuoses i les professionals; a l'empresa hi ha d'entrar els membres més capacitats i ha de prevaldre la meritocràcia", sentencia Tàpies. "Una bona eina per preparar el relleu generacional és elaborar un protocol familiar que contingui totes aquestes dimensions", assenyala l'acadèmic d'IESE.

És el que ha fet la família Roura per enfocar el futur a cinc anys vista. Un cop anunciada la voluntat de deixar pas a la següent generació, el resultat ha estat un document amb els compromisos a desenvolupar al llarg dels propers mesos. "La idea és que en el termini de 3-5 anys els vagi traspassant coneixements, responsabilitats i tota la informació necessària", especifica Roura. "Jo passi a ser director general, deixi la gerència al meu fill, i la meva filla segueixi vinculada a l'àrea administrativa", detalla el gerent d'aquesta companyia empordanesa amb 40 treballadors i que factura uns nou milions d'euros anuals.

Una sola persona
Una manera diferent de vincular empresa i família és la de la penedesenca Gràfiques Varias, amb 95 treballadors i que factura al voltant de deu milions d'euros. Les tres generacions que s'han ocupat de l'empresa, especialista en etiquetatge, des de la seva fundació el 1918, han tingut una idea clara: l'empresa l'ha de portar una sola persona de la família.

"Fins ara, el que ha fet perdurar l'empresa és la figura de l'hereu, que és qui ho ha tirat endavant. D'aquesta manera s'eviten tensions familiars i possibles conflictes", assegura Josep Varias, l'actual gerent des de l'últim relleu fa set anys.

En el que sí que coincideixen és en la necessitat de planificar bé el relleu generacional. Segons Varias, "és un tret comú a moltes empreses familiars que al màxim responsable li costi desprendre's del poder i delegar. Jo mateix ho vaig viure amb el meu pare".

Per això, és important la redacció del protocol familiar, que permet deixar per escrit "com ha de ser aquest relleu, amb quins terminis i funcions, i com afectarà a tots els òrgans de direcció", assenyala.