• Empresa
  • La franquícia, un motlle per a emprenedors

La franquícia, un motlle per a emprenedors

Emprendre mitjançant una franquícia és una tendència a l'alça; però requereix una bona anàlisi prèvia per encertar el sector i la ubicació

Nostrum preveu obrir aquest any setanta nous establiments
Nostrum preveu obrir aquest any setanta nous establiments
Pau Garcia Fuster
10 de Febrer de 2014
Act. 10 de Febrer de 2014

Muntar un negoci sempre genera risc i incertesa. Però fer-ho a través d'un negoci provat, potser amb una marca coneguda, i amb el suport d'una cadena al darrere pot facilitar les coses. Aquests són alguns dels avantatges que aporta la franquícia, un model d'emprenedoria a l'alça.

Quins són els aspectes que s'han de tenir en compte a l'hora de decidir-se a emprendre aquesta aventura? En un acte organitzat a Barcelona Activa, Adrià Soler, soci director d'FDS Consulting, consultor expert en franquícies, explica els avantatges i inconvenients d'aquest model de negoci.

L'avantatge del suport inicial
"Una franquícia és una fórmula d'associació entre dues empreses legalment independents; que es fa servir perquè el franquiciat distribueixi els béns i serveis del franquiciador", defineix Soler. I ho fa "sota una mateixa marca, sistema de treball i en una zona exclusiva, a canvi d'unes contraprestacions econòmiques", especifica.

La franquícia ofereix certs avantatges. "Partir d'un negoci provat, que ha funcionat moltes altres vegades, sempre redueix el risc que té un negoci que es crea de zero", explica Adrià Soler. A més, si es fa bé ha de tenir "una inversió més petita que si crees una botiga de nou, i pots tenir una marca coneguda que ja genera atenció només obrir", afegeix.

La franquícia té altres avantatges, com un temps d'aprenentatge del negoci menor, "s'aprèn més ràpid gràcies a la formació que ofereix el franquiciador", detalla l'expert. Finalment, també implica menys costos en molts àmbits com el màrqueting, la informàtica o les compres, a l'aprofitar les economies d'escala que es generen al formar part d'una cadena.

La creativitat no és benvinguda
Ara bé, ser franquiciat també comporta unes obligacions econòmiques. Caldrà fer front al cànon d'entrada, que pot variar dels 0 als 30.000 euros segons el sector i la marca; així com al pagament regular d'un royalty, del fons de publicitat o del marge del producte.

També implica unes obligacions contractuals com exclusivitats mútues, haver d'aplicar els manuals de funcionament de la marca, admetre la seva supervisió i cuidar la marca. Segons Soler "no és un negoci apte per gent molt creativa, que vulgui canviar coses".

Aquesta requereix "treballar amb una imatge homogènia. El consumidor ha de percebre que està entrant a la marca que indica el rètol", explica. Això es fa mitjançant una cessió de marca, de rètol comercial, de signes distintius, del web o dels catàlegs. Però també s'aconsegueix amb un idèntic sistema de treball mitjançant els mateixos procediments.

El perfil del franquiciat
El perfil d'emprenedors que utilitzen la via de la franquícia és variat. "Empresaris que tenen una vocació de guanyar diners, senyores que han tingut fills i volen tornar al mercat laboral, gent jove que comença així la seva vida professional; o directius que han estat acomiadats i aprofiten la indemnització per muntar un negoci", explica Adrià Soler.

El tret comú que comparteixen és el fet de "voler tenir un negocipropi, però al mateix temps tampoc tenir-ne un de molt clar per inventar", detalla. No són emprenedors que comencen des de zero, i "busquen els avantatges que ofereix fer-ho des d'una cadena".

Una anàlisi prèvia
Però com es tria una franquícia? Soler explica que cal una anàlisi prèvia extensa i sense presses. "Si hi has de dedicar els proper anys de la teva vida, val la pena no córrer massa i assegurar el tret", indica. Al seu entendre, "cal valorar els avantatges i inconvenients, valorar-se un mateix, analitzar les opcions, escollir la millor ubicació i prendre una decisió".

Per Soler, "la franquícia són recursos humans, i si no sóc capaç de portar un negoci no me'n sortiré. S'ha de triar un negoci que demani fer alguna cosa de la qual en sigui capaç. M'he de plantejar quins sectors m'agraden i sabré tractar. Veure què sé fer i què no".

També cal tenir present que muntar un negoci requerirà treballar molt, i estar-hi disposat. És important tenir suportfinancer i familiar; i veure si és un sector en creixement i amb demanda estable. Soler recomana "entendre per què compra l'usuari final, analitzar els productes i serveis, saber quant valen; i per què es guanyen diners en aquest negoci".