• Empresa
  • La llet catalana que ha vingut per quedar-se

La llet catalana que ha vingut per quedar-se

El grup de cooperatives Llet Nostra és líder al mercat català de llet en bric amb 23 milions d'euros facturats al 2013 i només 10 anys de trajectòria

Imtatge de la planta de Vic
Imtatge de la planta de Vic
Pau Esparch
03 de Març de 2014

La marca de llet catalana celebra el seu desè aniversari en plena forma a Catalunya i amb l'ull posat a França. Creada al juny de 2003 per un grup de cooperatives catalanes, Llet Nostra passa actualment per un dels seus millors moments, ja que s'ha consolidat al mercat català i té l'objectiu de créixer els propers anys. "Al principi vam començar amb dificultats, tot i que ara aquestes complicacions han esdevingut virtuts", assegura el seu president, Xavier Tubert.

Les cooperatives que formen part de Llet Nostra són Lletera de Campllong, Ramaders del Baix Empordà, Cadí, Lletera de Mollerussa i comarca, Agropecuària de Vallfogona del Ripollès i Grup Lleter de Banyoles. Des del 2005, la planta envasadora de tota l'empresa s'ubica a Vic.

1. La marca de referència en bric
"Des de fa més d'un any som líders en brics de llet a Catalunya", destaca Tubert. En concret, segons Nielsen, la quota de mercat de Llet Nostra és ara mateix d'un 11,18% en l'àmbit català; un fet que li proporciona el lideratge en llet bàsica. L'empresa va envasar i comercialitzar l'any passat més de 31 milions de litres de llet.

Pel que fa al balanç econòmic, Llet Nostra va aconseguir incrementar un 1,25% les vendes el 2013, respecte a l'any anterior, amb una facturació de gairebé 23 milions d'euros. La marca catalana va obtenir aquests bons registres comercialitzant els seus productes a Catalunya, les Illes Balears i Andorra.

2. Un comerç més competitiu
Tubert assegura que el mercat català ha canviat notablement la darrera dècada. "Fa 10 anys el petit comerç concentrava el 20% del mercat, mentre que actualment només representa el 5%", assenyala. Per això la concentració de cadenes comercials ha crescut de forma notòria, provocant "una guerra de preus" amb la irrupció, a més, de les marques blanques.

El president de Llet Nostra explica que també ha variat el nombre d'empreses que es dediquen a la producció de llet. "Quan vam començar, hi havia més de 25 marques a Catalunya", subratlla Tubert, que afegeix que aquesta dada ha disminuït els últims anys. Això ha comportat, doncs, que el negoci de les cooperatives catalanes hagi apostat "per la qualitat del producte" per poder créixer, davant la situació de crisi econòmica.

3. L'estratègia de Llet Nostra
Tubert destaca que els dos puntals estratègics de Llet Nostra han consistit a comercialitzar "un bon producte de mercat" i a difondre la marca "com un projecte digne". La necessitat de competir per posicionar-se entre les grans cadenes ha format part de la filosofia impulsada per l'empresa.

Així, en aquests moments la marca aglutina el 30% de les explotacions catalanes de llet, amb unes 215 granges. Una dada que ha mantingut una tendència a l'alça (aquest percentatge se situava al 25% el 2003), malgrat que en l'última dècada Catalunya ha perdut una tercera part de les granges que comercialitzen llet.

De fet, les explotacions catalanes sumen el 10% del total de la producció làctia d'Espanya, tot i que el consum és del 17% a Catalunya. El pes rellevant del mercat català, doncs, ha provocat que fa 10 anys només Llet Nostra tenia la seu social a Catalunya, mentre que ara també hi ha altres marques establertes.

4. Un nom que representa l'empresa
"Ningú ens va recomanar el nom de Llet Nostra; simplement ens va sorgir", afirma el president de l'empresa. Tubert considera que el nom "retrata a la perfecció tot el producte que hi ha al darrere", perquè és "senzill i absolutament clar". Una altra manera de fidelitzar els clients, destaca, ha estat donar suport a activitats properes a la població, "com per exemple les donacions de sang o els castellers".

Tubert afegeix que el model de negoci de les cooperatives catalanes ha captivat l'atenció exterior, amb consultes sobre el seu funcionament. Així, assegura que tres empreses de l'Amèrica Central han apostat per adoptar el mateix sistema logístic que empra Llet Nostra.

5. Fer el salt a l'exterior
Actualment el 50% de la producció de Llet Nostra es destina a la comercialització de llet en bric, mentre que el 50% restant es dedica a l'elaboració de postres o es ven a altres empreses. És per aquest motiu que Llet Nostra fa més d'un any que ha entrat al mercat dels productes làctics, amb l'elaboració de iogurts i postres, per aprofitar la seva producció de llet.

Tot i això, la pretensió de les cooperatives catalanes és fer un salt més i ampliar el seu àmbit de comercialització. Llet Nostra es planteja, doncs, accedir al mercat francès. Malgrat tot, Tubert és conscient de les dificultats estructurals per expandir-se cap al nord i poder captar nous clients. El temps dirà si aquest objectiu acaba fent-se realitat.