• Empresa
  • La 'Operación Triunfo' de Gestmusic

La 'Operación Triunfo' de Gestmusic

La productora catalana fa 30 anys que treballa al sector audiovisual i és la responsable de formats televisius tan exitosos com el reality musical de TVE que celebra ara 15 anys

Els exconcursants, durant la roda de presentació del programa pels 15 anys
Els exconcursants, durant la roda de presentació del programa pels 15 anys
Neus Navarro
31 d'Octubre de 2016
El Palau Sant Jordi de Barcelona acull aquesta nit el concert, 15 anys després, de Bisbal, Chenoa, Rosa, Bustamante i altres 12 cantants, exconcursants tots d'aquella primera edició de la Operación Triunfo (OT) que Televisió Espanyola va emetre el 2001. Les entrades estan exhaurides des de fa dies, des que les xarxes i els mitjans de comunicació han tornat a situar al focus mediàtic aquells personatges amb l'emissió d'un documental sobre el programa ideat per la productora catalana Gestmusic.

En una operació ben dissenyada, la productora amb seu a Barcelona ha aprofitat la nostàlgia de l'espectador per exaltar un producte propi que, segons el seu director, Tinet Rubira (@tinetr), "no està mort. És un format car perquè implica una acadèmia, un tancament 24 hores al dia i en època de crisi no és possible, però si ara es recupera el mercat publicitari, podria tenir una altra vida", assegura a VIA Empresa. De moment, cap cadena de televisió s'hi ha mostrat interessada.

Gravació del documental amb els concursants de 'Operación Triunfo'. Gestmusic

Gestmusic ja és una firma coneguda pel gran públic. Ha estat la responsable de programes televisius com el Crónicas Marcianas de Xavier Sardà o Lluvia de estrellas, però la seva història es forja a La Trinca, el grup musical format per Josep Maria Mainat, Toni Cruz i Miquel Àngel Pascual. Tots tres van crear el 1985 aquesta productora que ha estat darrere d'espais com Si l'encerto l'endevino i Força Barça o aquell primerenc No passa res! de TV3 que els va fer guanyar el seu primer Premi Ondas. Res comparable amb el que van viure amb el programa que ara tornen a explotar, "OT es va convertir en un fenomen social del qual tothom parlava pel carrer, es va convertir una mica en el centre d'atenció de tot el país i això va donar notorietat a una empresa que també havia tingut molts èxits abans", apunta Rubira.

L'ajut de les xarxes socials
I tot, sense xarxes socials que ajudaren a la seva difusió. El 2001, durant l'emissió del programa, el xat que els concursants del programa mantenien amb els espectadors podia rebre 1.000 sms, "però ara, en una conversa de Twitter, hi ha 80.000 missatges sobre el tema, perquè és gratis i perquè la gent ha agafat l'hàbit de comentar el que veu". Aquest nou hàbit digital ha canviat també el mode en què l'empresa es relaciona amb l'audiència: "Gràcies a les xarxes socials, l'emissió del prime time té un altre valor perquè el fet que nosaltres també siguem protagonistes de la conversa que hi ha a les xarxes socials, li dóna valor a què estàs emetent".

Audiència i mercat tenia Operación Triunfo. El format es va exportar a diferents països, situació que va donar una espenta a l'empresa i que va suposar un punt d'inflexió per a la companyia amb seu a Barcelona. "Va ser una època en què Gestmusic era una factoria d'èxit, recorda el seu director general. Però, què feia diferent a la productora d'altres empreses de l'audiovisual? Segons Tinet Rubira, "la seva marca, molt definida. L'espectador és capaç de reconèixer un producte de Gestmusic només per l'acabat, pel disseny de les coreografies, per la qualitat del disseny de la il·luminació, pel contingut, etc.".

Sense feina a Catalunya però sí a tot el món
Aquest estil del qual presumeix també es pot veure avui dia al Tu cara me suena, Ahora caigo o ¡Boom!, espais televisius d'Antena 3 Televisió. Cap ni un trobarà l'espectador a la televisió catalana. "Tot i que estem a Barcelona, produïm zero minuts per a cap empresa catalana. Des del 2012, el 100% de la nostra producció se'n va a les televisions públiques i comercials amb seu a Madrid. I no és cosa nostra. Voldríem treballar per a TV3 i 8TV, però ja puc anar a vendre que si no em compren, no hi puc fer res".

Plató del programa 'Ahora caigo'. Gestmusic

Amb tot, l'èxit no els ha girat l'esquena i després de l'èxit continuat de Operación Triunfo durant quasi una dècada, el programa que actualment presenta Manel Fuentes els fa viure una altra època daurada. "L'hem venut a més de 40 països. Cap programa d'entreteniment espanyol ha tingut tanta acceptació". Tu cara me suena ha tret un 25,3% en la seva estrena de fa unes setmanes, "una xifra que feia tres anys que Antena 3 no treia i això vol dir que el format, tot i tenir cinc edicions, està més viu que mai". La clau està, segons explica, en què la companyia dissenya productes pensant en el mercat espanyol, però sempre amb vocació internacional. "Pot ser perquè el nostre estàndard de qualitat és bo, és competitiu a fora. Quan el veuen, de seguida veuen que és exportable", explica.

Aquesta operació de venda als mercats internacionals és més fàcil pel fet de pertànyer a la multinacional Endemol Shine Group, que observa qui fa què a cada país i s'encarrega de reproduir formats televisius en altres països. És així com Tu cara me suena es va estrenar a la Xina, fins on va haver de viatjar l'il·luminador o l'equip de maquillatge i caracterització de Gestmusic per donar els consells de qui ja és veterà en una feina.

Música i entreteniment
Gestmusic és una productora tot terreny, com diríem. "Fem tot el procés, des de la part tècnica a la creativa, assumim tot el procés productiu perquè tenim departaments de màrqueting, platós propis, unitat mòbil, etc. Som com una petita tele. Tot ho fem nosaltres", enumera Rubira. Actualment a Barcelona tenen en marxa quatre platós, algun d'ells llogat, i anualment donen feina a una mitjana de 141 treballadors, tot i que en plantilla en són un total de 70, entre personal administratiu i tècnics, maquilladors, guionistes, etc.

Tinet Rubiera i Carlos Latre, al plató de 'Tu cara me suena'. Gestmusic.

Amb una facturació de 25 milions d'euros el 2015, la companyia hereva de La Trinca continua apostant per la música en les seves creacions televisives, sempre abocades a l'entreteniment. "En el nostre ADN està el fet que els programes han de tenir un ritme i estar ben produïts. No hi ha prou amb una bona idea, nosaltres fem un disseny de tot perquè sigui el màxim atractiu per al públic", apunta. El màxim i durant el màxim de temps, caldria afegir, perquè 15 anys després, aquell show talent continua generant aplaudiments (i crítiques, és clar) com els que aquesta nit s'escoltaran a Barcelona.