Laumont, l’or negre de Tàrrega
L’empresa ja és una de les quatre primeres companyies del món en la comercialització de tòfona negre, de la qual exporta un 95%
La tòfona és considerada un producte gastronòmic gurmet que es cotitza a un preu elevat. Dins d’aquesta categoria, la tòfona d’hivern és la més cara, cotitzant-se entre 1.000 i 1.500 euros. És en aquesta varietat en la qual s’ha especialitzat Laumont, una empresa majorista amb la seu central a Tàrrega que factura anualment 9 milions d'euros en quilos de tòfona, dels quals exporta un 95% a països com els EUA, el Japó, Dubai, Mèxic o Singapur.
Laumont ven l’or negre, com es coneix la tòfona, gràcies a una xarxa de 400 recol·lectors que té repartits per tot l’Estat, als quals recull el producte una vegada per setmana. El director general de la companyia, Joan Casals, resumeix la filosofia de Laumont, en “treballar amb la matèria primera fresca i elaborar una part menor amb productes derivats, com les conserves”. Centrada en la selecció, la transformació i la distribució de la tòfona i dels bolets, l’altra àrea de negoci de l’empresa lleidatana, les tasques prèvies es realitzen a una fàbrica ubicada a Valladolid, inaugurada l’any passat.
Referent de la tòfona
De tòfona, Laumont comercialitza exclusivament amb distribuïdors i s’ha posicionat com una de les quatre primeres companyies del món en la seva venda. “En els nostres inicis, als anys 80, van començar amb la tòfona”, comenta Casals. Avui dia, l’or negre representa el 30% de la distribució i és el que li ha permès obrir mercats, especialment durant el període de crisi econòmica. “Durant els moments de dificultat vam optar per innovar, estendre el negoci a més països i adaptar-nos a les noves demandes dels consumidors”.
D’aquest esperit innovador han sorgit nous productes, com les safates de bolets de 150 grams, que “faciliten la venda i estan pensades pels nous hàbits de compra”, explica Casals. En el segment dels bolets, Laumont factura 13 milions d'euros anuals en bolets, dels quals un 65% es venen en fresc i la resta es reparteixen entre els congelats i els deshidratats. A diferència de les tòfones, Laumont aposta per desenvolupar el seu negoci dels bolets en el mercat interior.
Bolets als mercats majoristes
Casals recorda que “la majoria de companyies distribuïdores acostuma a comprar el producte fresc al sector dels majoristes”. Per això, Laumont està present amb els seus bolets a Mercabarna, Mercamadrid i Mercabilbao, els principals mercats de l’Estat espanyol. “En el segment dels bolets, el nostre objectiu és garantir el subministrament i el consum durant tot l’any i gràcies al finançament bancari hem pogut disposar de l’estoc necessari per fer-ho possible”. Durant la campanya de recollida de bolets, Laumont compta amb 500 punts de compra a tot l’Estat a més d'una botiga en línia.
Complementa el negoci amb la venda de bolets en l’àmbit interior, oferint-los als principals mercats majoristes estatals, com Mercabarna, Mercamadrid i MercaBilbao
Amb les tòfones i els bolets, Laumont ha aconseguit una cartera de 3.000 clients. Malgrat la crisi, en els darrers cinc anys, la seva facturació s’ha doblat, arribant als 22 milions d’euros a l’any i la plantilla s’ha mantingut al voltant de les 40 persones. Emmarcada en la seva estratègia de la qualitat, la firma enguany ha certificat tota la producció que ven amb la norma IFS (International Food Standard), centrada en la sostenibilitat.
Pel futur, Casals revela que Laumont seguirà treballant a adaptar els envasos de bolets a les exigències dels consumidors i consolidant la venda de producte congelat. En el cas de la tòfona, la firma estudia continuar obrint mercats, desenvolupar la indústria pels elaborats i derivats i crear una línia de negoci per la conserva. El seu director general dibuixa el full de ruta que guiarà la fórmula de Laumont. “L’obsessió continuarà estant a la qualitat. Potser no som els més econòmics, però la qualitat sempre serà la màxima”.