Les altres Estrelles

La identificació amb el territori és un dels valors que la cervesera Damm cuida per fer créixer les marques que té a la resta de l'Estat

La Túria Marzen és la cervesa valenciana de la Damm
La Túria Marzen és la cervesa valenciana de la Damm
Barcelona
13 de Juny de 2017

La identificació amb el territori és un dels valors que les cerveses intenten explotar per vincular-se amb el seu consumidor. La pertinença a una contrada, la mediterraneïtat, el paisatge, els ingredients de la terra o un estil de vida són alguns dels trets que defineixen la cervesaDamm. La companyia, que aquest dilluns ha presentat el seu esperadíssim anunci per a la campanya d'estiu, fa servir la mateixa estratègia per fer arrelar les marques que té repartides per la resta del territori de l'Estat espanyol. Una estratègia que, si bé l'empresa no ha volgut comentar amb VIA Empresa, sembla que funciona prou bé. Damm compta amb 18 marques de cervesa entre les que trobem Túria, Victoria, Keler, Estrella del Sur o Oro que, més enllà delmediterràniament, s'aferren a la terra que les ha vist néixer per seduir els paladars de valencians, bascos o andalusos.

La cervesa de la terreta

Després de l'èxit a la capital catalana i superant els duríssims anys que van seguir la Guerra Civil, Damm va apostar per expandir-se més enllà de Catalunya.

Cervezas El Túria SA fou un fabricant de cervesa valencià fundat el 1935, però no va ser fins després de la guerra, l'any 1947, que Damm va posar en funcionament la factoria, ubicada a prop de l'Estació del Nord de la capital valenciana. Des d'allà es comercialitzaven marques com Túria Pilsen, Marzenbier, Goldenbier, Damm Pilsen o La Estrella Dorada. Durant els anys setanta van experimentar un notable creixement i són recordats per aquesta generació.

La fàbrica va estar activa fins a l'any 1986, i durant els noranta Damm compra la participació als socis valencians. L'any 2013 la cervesera catalana va recuperar el nom, llançant la Turia Märzen bier. Actualment aquesta cervesa és de les més populars al País Valencià i en especial a la seva capital. S'elabora a les instal·lacions d'Estrella de Levante a Múrcia.

“Malagueña y exquisita”

Victoria, la cervesa "malagueña y exquisita", va ser fundada l'any 1928 per Luis Franquelo i va popularitzar-se durant els anys 30 gràcies a la seva mítica publicitat on apareixia "el gordo de la cerveza". Aquest anunci representava un home calb, típic turista alemany de l'època assegut en una taula amb un barret Panamà a la mà mentre s'eixuga la suor del cap i somriu. Sobre la taula, un gran got de cervesa i el lema "Cerveza Victoria, Malagueña y exquisita". Aquesta imatge es va convertir en tota una icona de la ciutat, aconseguint gran popularitat en la dècada del 1960 i durant el boom turístic a la Costa del Sol.

La marca es va mantenir independent fins als noranta, quan va ser venuda a Cruzcampo i va deixar de produir-se a Màlaga. Quan Heineken compra el grup Cruzcampo es veu forçat a desfer-se d'algunes marques. Llavors és quan Damm compra la cervesa Victoria, que actualment es troba en procés de rellançament.

Per això, Damm està aixecant una fàbrica de més de 3.000 metres quadrats a la ciutat andalusa per produir des d'allà aquesta cervesa.

victoria malaga 671abdde9d1146a2d6e6450c40531f8c

La fàbrica de Victoria a Màlaga i la publicitat de la marca

Una rival per Cruzcampo

La presència andalusa de Damm és important. S'inicia el 1954 quan la cervesera catalana adquireix una important participació de la fàbrica granadina La Alhambra. Dos anys després, el 1956, participa accionarialment en la fundació de la Industrial Cervecera Sevillana SA, que iniciarà la producció de la cervesa Estrella del Sur l'any 1959, entrant en competició directa amb La Cruz del Campo. L'any 1975 aquesta cervesera sevilaníssima compra a Damm l'Estrella del Sur i la incorpora al seu portafoli fins l'any 2002, quan la catalana torna a esdevenir propietària de la marca.

"Murcia, qué hermosa eres"

Estrella Levante és una marca de cervesa creada l'any 1963 pel mestre alemany Bewer i avui dia encara es produeix amb la mateixa recepta. Damm aconsegueix la majoria de l'accionariat de l'empresa durant els noranta.

La marca és líder de vendes a la Regió de Múrcia, sent la cervesa més consumida i preferida pels habitants de la Región. Des dels seus inicis, la companyia ha participat molt activament en la vida cultural, social i esportiva en la seva àrea d'influència.

Un referent basc

Keler va ser creada l'any 1890 al País Basc per dos germans alemanys anomenats Juan i Teodoro Kutz, instal·lats a Donosti. Van constituir la fàbrica El León al barri d'Antiguo. Més tard van traslladar la fàbrica a Arano, a Navarra. El 1993 Cruzcampo la va comprar. Posteriorment va passar a mans de la casa Guiness i el 1999 entra a formar part del grup Heineken abans que finalment Damm l'acabés comprant. Aquells dos emprenedors van crear una cervesa que s'ha convertit en un dels productes distintius i emblemàtics d'Euskadi. La cervesa és patrocinadora de diversos equips bascos, sobre tot de la Reial Societat. La cervesera catalana ha rellançat aquesta històrica marca de Donosti i per fer-ho ha comptat amb l'ajuda del xef Juan Mari Arzak. 

les estrelles

La cervesa de La Manxa

Aquesta cervesa va néixer l'any 1961 a Ciudad Real i es va produir fins a la dècada dels noranta, precisament el 1993. En el seu inici, Calatrava rendia homenatge a la històrica comarca del Campo de Calatrava, a la província de Ciudad Real, on hi havia la fortalesa de la Orden de Calatrava. Damm va entrar com a soci majoritari en la companyia Cervezas Calatrava cap al 2001, rellançant la marca tan estimada a Castella La Manxa.

Cent anys a Bilbao

L'any 1912, un grup d'emprenedors bilbaïns van crear La Cervecera del Norte amb una planta ubicada a Basurto que comptava amb capacitat per embotellar 250.000 ampolles diàriament. Naixia Oro, una marca que va estar unida durant molts anys a la història econòmica, social, cultural i esportiva de la capital de Biscaia.

El Grup Damm segueix apostant per les marques locals i l'ha recuperat fa poc, 104 anys després de la seva arribada al mercat. La cervesera catalana rellança la marca amb la recepta original que es va comercialitzar fins al 1993, quan va tancar l'empresa. És a dir, sense filtrar i torrada.