• Empresa
  • Les bombolles mai passen de moda

Les bombolles mai passen de moda

Sanmy, l'empresa dedicada a l'elaboració de refrescos més antiga de tot l'estat, s'adapta als gustos dels consumidors i crea tendències amb segell català

Pilar Puértolas és la directora general de la marca de begudes i gasoses Sanmy
Pilar Puértolas és la directora general de la marca de begudes i gasoses Sanmy
Albert Segura
03 de Novembre de 2013
Act. 25 de Novembre de 2013

El mercat de les begudes carbonatades, gasoses i refrescos en general és molt competitiu, sobretot per la presència de les grans marques, que s'apoderen d'una gran part del mercat. L'empresa vallesana Sanmy ha aconseguir superar totes les vicissituds i entrebancs, i s'ha consolidat com una de les empreses de gasoses punteres del país, amb una previsió de facturació de 6,5 milions d'euros aquest 2013.

 


La firma va néixer l'any 1985 a Terrassa, data que la converteix en l'empresa dedicada a l'elaboració de refrescos més antiga de tot l'estat. Cent anys abans, als Estats Units, naixia la totpoderosa Coca Cola i arribava a Espanya als anys cinquanta, un fet que no hem de passar per alt, i que demostra un canvi de tendència en els gustos i costums de consumició arreu del món occidental. En aquella època, a Catalunya era freqüent trobar moltes empreses dedicades a l'elaboració de productes bevibles centrades en localitats, i en el cas de Terrassa, Sanmy va destacar entre la competència.

La qualitat com a referència
Una de les raons de la supervivència i creixement de la firma ha estat la seva capacitat d'adaptar-se als nous temps, i sobretot fer-ho bé: "Sempre hem treballat amb un criteri basat en tenir una alta qualitat i aconseguir ser diferents, i hem treballat per trobar nous nínxols del mercat", explica Pilar Puértolas, gerent de Sanmy.

La referència qualitativa és un dels secrets que els ha permès avançar superant crisis econòmiques i la pressió que exerceixen les grans multinacionals. Si bé als anys 50 a tota Espanya existien unes 5.000 empreses dedicades a la fabricació de gasoses i sifons, la xifra ha anat decreixent. A l'àrea de Barcelona, als anys 80 en quedaven 300, i avui dia únicament 40.

Adaptació als gustos
Un dels principals secrets de la companyia ha estat saber trobar el seu lloc en un món canviant. Els paladars han evolucionat fins el punt que els sabors que feien fortuna a principis del segle passat han caducat amb el pas del temps, decantant els gustos cap a noves tendències, influenciades moltes vegades per les importacions estrangeres.

"Cal conèixer el mercat, ser molt flexible i estar al peu del canó, i sobretot conèixer les noves tendències, els hàbits de consum que té la gent", senyala Puértolas. De la mateixa manera també cal conèixer com funcionen els punts de venda. "També s'ha de saber com funcionen els supermercats, i sobretot saber trobar què hi fa falta a la línia de venda", afegeix.

Obrir-se a nous mercats
Els gustos i paladars són canviants, però en moltes ocasions ja són diferents quan es troben amb el mercat. És la situació que es dóna amb l'arribada de població immigrada. Segueixen tenint els seus gustos, les seves predileccions i sobretot uns costums que no són esborrables. Adaptar-s'hi és una nova manera de trobar nous clientspotencials: oferint-los allò que ja sabem que els agrada.

"Alguns dels nostres productes estrella són els ètnics, els que estan dirigits a un sector molt concret de la població, com és el cas de la musulmana, molt abundant al nostre país", explica Puértolas. Un d'aquests exemples és la beguda de Guaranà, una beguda molt preuada al Brasil, i que té una bona sortida a casa nostra.

Innovació
La firma ha omplert taules d'àpats i festes durant més d'un segle, però recentment també ha fet una incursió en el sector de la cocteleria, fet que els ha permès obrir-se a nous mercats i ampliar la seva cartera de clients. Ho ha fet amb productes com ara la Caipiriña Geiser o el Súper Mojito Geiser, dues begudes sense alcohol que es poden servir fredes directament del sifó o bé afegir-hi rom, menta i gel, a petició del client.

"Recentment també hem presentat dos nous productes, el Geiser La Nuit, destinat al sector de la cocteleria, i el Laimon Fresh, que distribuïm per Espanya i Andorra", apunta Puértolas. Aquests dos productes els han fet mereixedors del Reconeixement a la Innovació en categoria de Petita Empresa dels darrers premis de la patronal Cecot, que es van lliurar el passat 25 d'octubre.