Grans empreses es fusionen i donen llocs a grans gegants en diversos sectors

Empresa

Les grans fusions de l'any

El 2015 ha estat un any de macrofusions en què grans empreses de diversos sectors s'han unit per menjar-se el mercat

En poc temps s'han confirmat grans fusions industrials a escala mundial d'una magnitud que no es veia des de l'inici de la crisi. La darrera fusió empresarial de l'any ha estat Dow i DuPont, però les unions de Pfizer i Allergen, i la d'AB Inbev amb Sab Miller, es troben entre les deu més grans de la història. La globalització o les necessitats de concentrar recursos per a investigació i desenvolupament són alguns dels motius pels quals grans empreses decideixen fusionar-se. Repassem les unions i absorcions que han marcat aquest 2015:

1. Dow i DuPont
Les dues empreses químiques s'han unit en un gegant que només té per davant en volum de negoci a l'alemanya Basf. La fusió Dow i DuPont, cadascuna valorada en 60.000 milions de dòlars, ha donat com a resultat una empresa amb un volum de vendes de més de 90.000 milions de dòlars. Dow Chemical, fundada el 1897, té unes vendes anuals d'uns 58.000 milions de dòlars i més de 53.000 treballadors; mentre que DuPont, fundada el 1802, té una facturació de més de 35.000 milions de dòlars anuals i una plantilla de 64.000 empleats. Dow Chemical Ibèrica, la filial espanyola de Dow Chemical, dóna feina a uns 1.500 empleats i produeix més de 250 productes.

La multinacional gestiona a Espanya tres centres, situats a Tarragona, Ribaforada i Tudela (Navarra), així com una seu central a Madrid i quatre centres de recerca i desenvolupament.

Per la seva banda, DuPont compta amb uns 1.400 treballadors als seus centres de la península Ibèrica. La companyia té una important presència a Astúries, on produeix fibres, fitosanitaris i químics.

2. AB InBev compra SABMiller
El propietari de Budweiser, Stella Artois i Corona es va fer amb la seva competidora britànica a principis de novembre per 100.000 milions d'euros. L'empresa resultant té una quota de mercat que arriba gairebé al 30% a escala mundial.

El gegant cerveser té presència als cinc continents i produeix un terç de la cervesa del planeta. L'adquisició es troba entre les cinc principals fusions de la història i és la major adquisició d'una empresa britànica. aquest seria l'últim capítol de dècades de consolidació en la indústria cervesera. Les quatre grans firmes -AB InBev, SABMiller, Heineken i Carlsberg- ja estan presents a tot el món i fabriquen més de la meitat de la cervesa a escala global.

3. Coca-cola European Partners
Després de les fusions de les embotelladores de la península Ibèrica, va venir la macrofusió dels embotelladors europeus. L'embotellador de Coca-cola té uns ingressos nets d'11.000 milions d'euros. La companyia, que dóna servei a 300 milions de consumidors de 13 països europeus, suma 50 plantes i 27.000 treballadors, està dirigida per la catalana Sol Daurella.

4. Pfizer i Allergan
L'acord de fusió entre la creadora de la Viagra i l'empresa creadora del Bòtox dóna lloc a la companyia farmacèutica més gran del món en vendes. L'operació, anunciada a finals de novembre, s'hauria tancat per uns 150.000 milions de dòlars.

Pfizer, amb seu a Estats Units, té un valor de mercat d'uns 219.000 milions de dòlars, mentre que Allergan, amb seu a Irlanda, té una capitalització de mercat d'uns 113.000 milions de dòlars. Aquesta última es va convertir al març en el tercer major fabricant de medicaments genèrics als Estats Units després de fusionar-se amb Actavis.

Les filials espanyoles de Pfizer i de Allergen sumen més d'1.000 empleats a l'Estat espanyol. La primera compta amb unes instal·lacions industrials a la localitat madrilenya de San Sebastián de los Reyes, a més de la seu central i delegacions per Espanya amb uns 1.000 treballadors. Per la seva banda, Allergan compta amb un centenar d'empleats a Espanya dedicats essencialment a l'activitat comercial.

5. Bimbo i Panrico
Bimbo va adquirir al mes de juny l'empresa Panrico al fons de capital risc Oaktree per 190 milions d'euros. Amb la compra, ha esdevingut líder a l'Estat espanyol en el negoci de la brioixeria i el pallescat, incorporat, per exemple, els populars Donuts, La Bella Easo, Bollycao, Silueta, Martínez i Ortiz. L'empresa resultant factura uns 700 milions d'euros i s'ha quedat amb els 2.000 empleats de Panrico, així com les seves nou fàbriques a Espanya i Portugal. La nova empresa controla una quota de mercat del 49,3% en pa i un 20% en brioixeria.

6. Marriott i Starwood
Les dues empreses hoteleres es van fusionar al novembre creant la cadena hotelera més gran del món. Marriott ha pagat 11.080 milions d'euros en accions i 340 milions d'euros en metàl·lic. L'empresa resultant compta amb 5.500 hotels i 1,1 milions d'habitacions repartides per un centenar de països. Els ingressos combinats de les dues companyies en els últims dotze mesos (de setembre de 2014 al mateix mes de 2015) ascendeix a 2.700 milions de dòlars (2.514 milions d'euros).

Marriot compta amb 79 hotels a Espanya dels quals 67 pertanyen a la societat compartida amb el grup hoteler AC Hotels. L'empresa té a la capital catalana els hotels Renaissance Barcelona Fira Hotel, Renaissance Barcelona Hotel i el conegut Hotel Arts. Starwood Hotels&Resorts Worldwide gestiona 17 hotels a Espanya, entre ells, The Westin Palace de Madrid i el W Barcelona.

7. Activision i Candy Crush
L'empresa de videojocs Activision va adquirir King, creadora del popular joc Candy Crush Saga. La multinacional nord-americana va pagar 5.300 milions d'euros per l'empresa que desenvolupa jocs per a smartphones i plataformes com Facebook. Activision va realitzar aquesta operació per incrementar la seva presència un segment on fins ara no tenia gaire presència: els telèfons mòbils.

Activision va ser el primer desenvolupador i distribuïdor independent de videojocs, fundat l'any 1979. L'empresa té en el seu portafoli videojocs tan coneguts com ara Crash Bandicoot, Call of Duty, Guitar Hero, Spiderman, Spyro the Dragon o Tony Hawk. Amb una facturació anual de 2.900 milions de dòlars, dóna feina a 4.670 treballadors.

Per la seva banda, l'empresa King, que seguirà la seva activitat de manera independent, compta amb gairebé 500 milions d'usuaris únics i les seves apps ocupen tres dels primers llocs al rànquing de vendes de l'App Store d'iOs i Google Play.

8. Sabadell compra el TSB
L'entitat financera catalana va culminar l'adquisició del setè banc del Regne Unit. El banc britànic té 8.600 empleats, una xarxa de 631 sucursals i 4,5 milions de clients. Amb l'adquisició forçosa del 100% de les accions del TSB, el Sabadell va pagar un total de 2.350 milions d'euros per introduir-se al mercat anglès.

El Banc Sabadell va rellançar la seva estratègia i es posiciona amb gran presència a escala internacional, juntament amb el Santander i el BBVA. Amb l'operació, el banc va passar de tenir el 5% dels seus actius a l'exterior, a tenir-ne el 22%. El TSB va aportar uns 40 milions d'euros als últims resultats del Sabadell

9. Caixabank compra Barclays a Espanya
A principis d'any coneixíem el tancament de l'adquisició de la filial espanyola de Barclays per part de Caixabank per uns 820 milions d'euros. La fusió va suposar la incorporació de 550.000 clients i un negoci de 33.400 milions, així com augmentar la seva penetració en altres regions de l'Estat.

Mentre la resta d'entitats bancàries espanyoles s'estan llançant als mercats internacionals, Caixabank ha apostat per enfocar-se al mercat espanyol.

10. Bright Food compra Miquel Alimentació
El grup SSCW, filial del gegant xinès Bright Food, va comprar la cadena de distribució Miquel Alimnetació per 110 milions d'euros. Tot i l'adquisició, l'empresa xinesa va assegurar que mantindria els 2.500 llocs de feina i el director general, Pere Laymon. La intenció de Bright Food és convertir l'empresa figuerenca en una plataforma d'entrada de productes espanyols i europeus a la Xina.

Fundada a Figueres el 1925, Miquel Alimentació va facturar l'any passat 900 milions d'euros i té 2.000 punts de venda a tot Espanya entre franquiciats amb les marques Suma i Spar i petites cadenes de supermercats de detallistes independents, mentre que Bright Food és un conglomerat industrial públic amb seu a Xangai amb una facturació de 18.000 milions d'euros i 100.000 punts de venda.