• Empresa
  • LetsBonus, un èxit en compra col·lectiva

LetsBonus, un èxit en compra col·lectiva

El català Miguel Vicente funda l'any 2009 aquesta e-commerce de descomptes als comerços locals que s'ha convertit en model d'èxit per a altres plataformes online

Treballadors a les oficines de LetsBonus a Barcelona
Treballadors a les oficines de LetsBonus a Barcelona
Neus Navarro
07 de Juliol de 2014
Act. 07 de Juliol de 2014
Monetitzar les xarxes socials. Era l'objectiu que es va marcar l'empresari Miguel Vicente quan va crear LetsBonus l'any 2009. "Reconec que vaig començar mirant altres models, però hem sigut pioners a fer-ho a Espanya", explica Vicente durant una conferència sobre la gestió del talent organitzada per la patronal Cecot.

Avui dia, ja no és el propietari de LetsBonus, la web de compra col·lectiva que inclou descomptes en comerços locals i que va fundar des de Sant Cugat del Vallès amb tossudesa i molta confiança en si mateix. Des del gener de 2012, l'empresa nord-americana (participada en un 30% per Amazon) Living Social és la titular del 100% de LetsBonus per una quantitat no revelada. Ara la gestió recau en Gemma Sorigué, directora general de vendes i Juan Luis Rico, director general corporatiu (entre altres màxims responsables), successors tots dos del model de gestió que Vicente va instaurar a l'empresa i alhora, ex companys.

Descomptes per viure experiències en temps de crisi
En plena crisi, quan arrencar els projectes era més que complicat, Vicente va pensar que oferir descomptes als consumidors per als comerços locals era una bona idea. La viralitat del contingut a Internet i, sobretot, el boca orella van ajudar al projecte durant els seus inicis: "La gent veia que en un mateix restaurant un amic seu sopava amb un descompte per menys preu del que ell pagava i es preguntava per què passava", conta l'emprenedor.

Des d'aleshores han passat vora 5 anys i, en l'actualitat, LetsBonus compta amb 8 milions de subscriptors a tota Espanya amb una freqüència de compra de 60 dies. Què ofereixen? El client pot adquirir experiències de gastronomia, bellesa, espectacles, viatges, escapades, formació i productes d'establiments de la seva zona geogràfica. No obstant això, la clau de l'èxit radica segons la companyia, en l'especialització en l'oferta de serveis de bellesa per a la dona (com sessions d'spa i tractaments estètics diversos) i en la direcció cap al comerç local. Estratègia, aquesta última, basada en la negociació amb els comerciants per convèncer-los que els descomptes que ofereixen són caducs. "En realitat estan fent promocions del seu negoci", apunta Vicente.

Per a tancar els acords amb els comerços necessitaven un exèrcit de comercials, raó per la qual la contractació de personal va ser la primera i més complexa activitat de l'empresa. "El més difícil que vaig fer va ser atreure gent, talent, a la companyia. Quan començava fèiem entrevistes al revés perquè era jo qui havia d'oferir alguna cosa als altres. Havia de convèncer-los", recorda Miguel Vicente.

Juan Luis Rico és un d'aquests professionals que es van incorporar al projecte al març de 2011. Com a director de projectes estratègics treballava provant moltes de les idees que la companyia dissenyava. En l'actualitat, és el seu director general corporatiu. "El joc d'Internet és molt canviant, entren molts players i hi ha molta prova-error. Però s'ha de ser valent per provar coses noves i en aquella època ho vam ser", recorda qui ara dirigeix la companyia.

La plantilla de Letsbonus, clau
De 4 a 400. És l'espectacular creixement del nombre de treballadors de la companyia. "Estem a Itàlia, amb oficina a Milan i Roma; Portugal, amb seu a Lisboa, Argentina i Xile", apunta Rico. Tenint en compte que són tres àrees de negoci les que gestionen, Rico afirma que és "molt important tenir un equip comercial nombrós i amb presència a les ciutats". A Barcelona, Madrid i València disposen d'oficina i a la resta de ciutats tenen comercials en plantilla però que treballen des de casa, sense oficina física. "A la resta de ciutats que per grandària no es justifica, tenim tele operadors", assenyala.

El perfil del treballador és d'un 40% home i un 60% dona. Per edats, el 80% dels treballadors són d'entre 25 i 35 anys. La joventut de l'equip va ser molt important en el naixement d'aquesta e-commerce. "Tots eren i són gent molt motivada, tothom sua la samarreta", apunta Vicente. Quant al perfil del seu professional, aquest és en un 37% de perfil comercial i un 19% és un especialista de les TIC.

Inicialment, Vicente va incidir molt en l'ambient de treball per facilitar la feina. "Es treballa en espais oberts i sense despatxos, seguint el model de tipus de treball habitual en empreses tecnològiques", apunta l'emprenedor. "La gent em deia que a Softonic tenien molts avantatges i al final vaig haver de posar un futbolí", comenta rient.

Els reptes de futur
"Amb confiança i amb ganes". D'aquesta manera assevera Rico que encara la companyia d'origen català el seu futur. Actualment, dissenyen un canvi en les promocions de 24 hores, amb més ofertes diàries i més opcions per a comprar els tiquets, etc. Rico assegura que no volen abandonar "l'impuls, el model push", però eque l seu desig és facilitar cada cop més la navegació a l'usuari/client.

"Mai et pots quedar aturat. I ara estem fent passos en la part de la personalització, adaptant-nos a les preferències i comportaments dels clients. Tenim moltes fonts d'informació diferents, els clics, el monitoratge, etc. Volem analitzar-la i aprofitar tota la informació", conclou Rico.