• Empresa
  • Líders sòlids en mons líquids

Líders sòlids en mons líquids

Grans empreses i institucions protagonistes de Davos semblen poderoses però tenen una gran quantitat de 'micropoders' al seu voltant disposats a limitar el seu lideratge

Guided tour to understand the role of a leader
Guided tour to understand the role of a leader
Laia Corbella
17 de Gener de 2017
Act. 17 de Gener de 2017
El poder ja no és el que era. En el segle XXI, el poder és fàcil d'obtenir, difícil d'utilitzar i fàcil de perdre. Aquesta és la premissa del reconegut analista polític i econòmic, MoisésNaím, i que comparteixen els líders polítics, empresarials i socials que aquesta setmana assisteixen al Fòrum de Davos.

Sota el lema Lideratge sensible i responsable, la 47a reunió anual del Fòrum Econòmic Mundial posa de manifest la importància del lideratge a l'hora de millorar el món, sobretot tenint en compte que vivim en una societat cada vegada més polaritzada, on les noves tecnologies i la digitalització són el denominador comú i l'ètica s'ha convertit en la resposta a la majoria de preguntes.

"Necessitem líders que prenguin decisions coherents; s'ha acabat el paradigma individualista i basat en el curt termini", adverteix CeferíSoler, professor del Departament de direcció de persones i organització d'ESADE. En definitiva, repensem el món i repensem el lideratge.

Recerca de l'autenticitat
Per a qui treballo realment? Quins són els meus drets i obligacions? Com puc avaluar l'impacte del meu dia a dia? Què és el que realment m'importa? Qui es beneficia del meu negoci i a qui hauria de beneficiar? Són algunes de les qüestions que s'haurien de formular els futurs líders, segons el Fòrum Econòmic Mundial.

"Sempre havíem pensat en un líder bolcat en la societat, però si no analitza primer com és el seu jo personal, sempre voldrà complaure als altres i tenir la màxima visibilitat", argumenta Soler. "El més important és tenir autoconeixement, si no quan et diuen que ets molt guapo, t'ho creus", afegeix. És a dir, el lideratge sensible i responsable és conscient.

El saber fer
Quan no existia Uber, els drons, els iPhones, Instagram o fins i tot el novè planeta, el capital i el treball eren els factors determinants de la riquesa d'un país. Ara bé, segons Soler, a la societat post capitalista el que li importa és el coneixement, el know how. "Ni la mà d'obra barata d'Àfrica, Àsia i Amèrica Central, ni els horaris a la japonesa que creen addictes al treball, ni l'or; el que avui en dia fa rica una nació és quan els líders saben transmetre el know how, el saber fer, per això el talent és tan important".

En un context on la complexitat i la tecnologia incrementa cada any, produir mil milions de samarretes ja no serveix. "Passem de la producció a volum a la producció del valor afegit", conclou el professor d'Esade.

Un món de micropoders
Moisés Naím creu que el poder ha patit una mutació: "Els mandataris semblen poderosos però tenen una gran quantitat de 'micropoders' al seu voltant". Des d'empreses petites i noves companyies tecnològiques que desbanquen grans multinacionals, a activistes a favor de la democràcia o petits partits minoritaris, tots ells s'han convertit en nous actors, amb capacitat de lideratge.

Segons l'escriptor veneçolà, autor d'una dotzena de llibres sobre economia i política internacional i protagonista de l'últim Cornellà Creació Fòrum, Uber i Airbnb són dos exemples de micropoder "que no utilitzen les regles establertes i que limiten el poder de grans empreses i institucions".

Ja no mana més qui és més gran o més fort, el poder i la influència depenen cada vegada menys de la mida, la geografia, la història o la tradició. És l'hora dels líders ètics i conscients.