Internacionalització
De Lleida al món
Els representants de Llet Ato, Altinco Agro i Saltó expliquen les seves experiències en la primera jornada de la XXVIII edició de la Trobada Empresarial al Pirineu
Exportar, unes finances sanejades i perdre la por a créixer són algunes de les receptes per assolir l’èxit empresarial que han ofert aquest dijous companyies lleidatanes com Llet Ato, Altinco Agro, firma especialitzada a crear solucions per una agricultura sostenible, i l’empresa del sector TIC Grup Saltó. Ho han fet en una de les taules rodones de la primera jornada de la XXVIIIa Trobada Empresarial al Pirineu, que se celebra un any més a La Seu d’Urgell.
Davant gairebé 600 empresaris, que durant dos dies debaten sobre les estratègies per a un marc canviant, l’administradora general d’Altinco, Montserrat Rossell, ha assegurat que “el mercat nostre és el món”. L’empresa, amb seu a Mollerussa, va iniciar el seu procés d’expansió internacional el 2008, just a l’inici de la crisi econòmica.
Salut financera i qualitat
Rossell ha destacat que una de les preocupacions d’Altinco Agro rau en “en el nostre compromís amb la sostenibilitat, centrant-nos en l’origen de les matèries primeres i aconseguir una economia circular” en els processos de producció interns. La responsable de la firma ha recordat que l’orientació del negoci s’ha d’adreçar al sistema de comercialització. “No és el mateix vendre un producte que una solució”. Amb aquest esperit, Altinco Agro ha obert mercats a Argentina, Xile i Colòmbia. En aquest darrer país, a través d’una filial.
Rossell: “No és el mateix vendre un producte que una solució”
Per adaptar-se al context d’incertesa econòmica, Rossell ha aconsellat als empresaris que les seves iniciatives “siguin viables i estiguin sanejades financerament”. Per la dificultat que s’ha trobat la companyia per registrar nous productes com a conseqüència de les restriccions normatives a les pimes, Altinco ha reorientat el seu posicionament. D’aquesta manera, les vendes a Catalunya representen un terç de la facturació, un altre terç ho fa el mercat estatal i la resta ho aporten els mercats estrangers. Per aconseguir un bon servei als clients, Rossell insisteix en la importància de “gestionar de forma correcta els estocs”.
La qualitat com a revulsiu per optimitzar la producció ha estat l’elecció de Llet Ato per posicionar-se en un sector com el lacti, caracteritzat per un estancament del consum. El seu president, Jaume Pont, assenyala “l’exportació i l’obertura de nous mercats” com la fórmula per revertir les dificultats d’un àmbit en crisi, en el qual els ramaders s’han vist forçats a tancar les seves explotacions per la manca de rendibilitat.
El canvi d’escenari de Llet Ato es va produir el 2008, any en el qual un grup de sis ramaders de Girona i la Granja Sant Josep d’Almacelles, de la que Pont és el responsable, va adquirir el 60% de la companyia. El 40% restant continua en mans de Central Lechera Asturiana. A partir d’allà, la traçabilitat es va convertir en una de les obsessions de l’empresa.
Llet Ato aterrarà enguany a Sud-Amèrica un cop consolidat el mercat xinès
Des de llavors, Llet Ato ha iniciat una trajectòria de creixement exterior, consolidant-se la Xina, on ja ven 10 milions de litres de llet. Amb l’objectiu de donar sortida als excedents i seguir expandint-se com empresa, Ato ha anunciat que enguany obrirà nous mercats a Sud-Amèrica.
El camí de superar pors
Superar pors de forma progressiva. Aquesta és la màxima que apunta Jaume Saltó, el fundador i CEO del Grup Saltó, per aconseguir l’èxit empresarial. La companyia, dedicada a la instal·lació, el manteniment i reparació de serveis de Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC), ha assolit un creixement constant “deixant de banda la por a sortir de Lleida i de Catalunya” com a primer pas.
Saltó: "Hem deixat de banda la por a sortir de Lleida i de Catalunya”
Ubicada al Parc Científic i Tecnològic de Lleida (PCiTAL), la creació de nous productes, com un software de baix cost per a les pimes, és un altre dels recursos que ha utilitzat per seguir desenvolupant-se.
Un altre salt endavant de Saltó es va concretar amb la constitució d’una firma mentora de startups. “L’objectiu se centra a ajudar, no només amb diners, sinó amb experiències”. Aquesta aventura es va traduir, segons Jaume Saltó, en l’entrada de socis a l’empresa. “Així vaig perdre més pors”. Amb aquest moviment, Grup Saltó “ha après a gestionar el negoci de la distància i hem trencat una de les pors més importants que tenen les empreses actuals: la revolució tecnològica”.