D'esquerra a dreta, l'expresident del Port de Barcelona, ​​Damià Calvet; el conseller de Territori, Juli Fernández, i el nou president del Port, Lluís Salvadó | Europa Press

INFRAESTRUCTURES

Lluís Salvadó destaca que els creuers són un “projecte estratègic”

El nou president del Port de Barcelona ofereix diàleg a l’Ajuntament de Barcelona

El nou president del Port de Barcelona, el republicà Lluís Salvadó, manté que els creuers són “un projecte estratègic per al país” i, com a tal, “s’ha de trobar el punt d’equilibri” entre els partidaris i detractors. Quan aquest dilluns se li va preguntar per la posició del govern d’Ada Colau, Salvadó va indicar que “s’ha de trobar la fórmula per a que tothom se senti còmode i, especialment, l’Ajuntament de Barcelona”.

Salvadó ha fet aquestes declaracions en una roda de premsa en companyia del conseller de Territori, el també republicà Juli Fernàndez, i del fins ara president de l’Autoritat Portuària de Barcelona (APB), Damià Calvet, de Junts per Catalunya. Amb motiu de la sortida d’aquesta formació del govern de la Generalitat, Calvet va posar el seu càrrec a disposició del conseller, tot i haver defensat la continuïtat del seu partit en l’executiu de Pere Aragonès.

Salvadó (La Ràpita, Montsià, 1969) deixarà aquest dimarts el seu escó en el Parlament de Catalunya coincidint amb la seva designació, per part de la Generalitat, com a nou president del Port de Barcelona. Formalment, el nomenament correspondria al govern central, per dependre de l’ens públic Puertos del Estado, si bé la Generalitat és la que decideix el nom. En el consell d’administració del Port hi ha representants de la Generalitat, l’Estat, ajuntaments de Barcelona i del Prat de Llobregat, Cambra de Comerç de Barcelona, Associació d’Empreses Estibadores i dels sindicats.

Apel·la al diàleg i al consens, però amb l’advertència que, si no s’aconsegueix, “el Port ha de fer la seva política”

En la seva primera intervenció com a president de l’APB, Salvadó va apel·lar al “diàleg i al consens” entre les administracions, així com al respecte institucional. No obstant, va advertir que, si no s’aconseguia, “el Port ha de fer la seva política”.

El Port de Barcelona disposa d’un pla estratègic (2021-2025) al qual caldrà aplicar retocs a causa de la guerra a Ucraïna i de l’emergència climàtica. Salvadó va apuntar que s’hauran de “reprioritzar” alguns punts per afrontar els imprevistos.

En el marc del pla estratègic, el Port va anunciar fa uns dies el projecte de construcció d’una planta de biometà, que es generaria a partir dels residus orgànics dels vaixells i altres activitats portuàries. La intenció és cobrir amb combustibles verds una quarta part dels carburants que se subministren als vaixells.

A preguntes dels periodistes, va deslligar el nou càrrec del procés judicial per la seva participació en l’organització del referèndum independentista de l’1 d'octubre de 2017. Precisament, el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya va decidir recentment enviar-lo a judici oral, juntament amb altres, pels presumptes delictes de malbaratament, prevaricació, falsedat documental i desobediència en relació a aquells fets, quan era secretari d’Hisenda de la Generalitat. No s’ha fixat data del judici.

Comiat de Calvet

Tant Salvadó con el conseller Fernández van agrair la feina de Calvet, el qual va esmentar la comunitat portuària i l’equip directiu pels èxits de la seva etapa. De les fites aconseguides durant la seva etapa va destacar l’haver aconseguit l’organització de la Copa Amèrica de Vela pel 2024.

Entre els mesos de gener i setembre, el Port de Barcelona ha registrat un trànsit total de mercaderies de 54 milions de tones, una xifra que representa un increment d’un 8,4% respecte del mateix període de l’any 2021.