• Home
  • Economia
  • Article title

Lucid Group es desperta del coma

Per què la firma nord-americana Lucid Group ha pujat un 45% a Nasdaq, la borsa de les companyies tecnològiques, en tan pocs dies?

Per
Roger Vinton
Escriptor
19 de Juliol de 2024
L'enyinyer Peter Rawlinson és el CEO i CTO de Lucid Group | Cedida

Sovint en aquesta secció parem atenció a moviments atípics als mercats borsaris, cosa que ens ha permès conèixer companyies com l’asseguradora Globe Life o les farmacèutiques Cellectis, Biogen i Reata, que en el seu moment van protagonitzar moviments exagerats a l’alça o a la baixa als mercats on cotitzaven les seves accions. Aquesta setmana ens ha cridat l’atenció la pujada del 45% en pocs dies d’una empresa del sector de l’automoció anomenada Lucid Group, una firma nord-americana que cotitza el Nasdaq, la borsa de les companyies tecnològiques. La raó principal de la pujada cal buscar-la a les xifres de vendes del segon trimestre que va presentar recentment i que els analistes van considerar molt positives.

Però a què es dedica Lucid Group exactament? La seva producció se centra en vehicles totalment elèctrics i té una relació curiosa amb Tesla que veurem més endavant. El cert és que en els darrers tres anys la seva cotització s’havia ensorrat i el seu gràfic tenia l’aspecte d’un encefalograma pla, fins als providencials resultats del segon trimestre que l’han fet revifar després d’una letargia que havia començat el novembre del 2021. Per fer-nos-en una idea, cal veure que en aquell moment les accions de Lucid Group van arribar al seu preu màxim, 55 dòlars, i ara la cotització transita al voltant dels 4 dòlars. 

La revifada actual s’ha produït quan els títols cotitzaven a 3 dòlars, que amb el rally alcista de la setmana van arribar a enfilar-se fins als 4,35, amb una pujada d’aproximadament el 45% en només quatre dies. A la notícia de l’increment de les vendes s’hi ha sumat el fet de saber que el principal accionista de la companyia -el fons sobirà d’Aràbia Saudita- continuarà donant suport a aquest projecte de cotxes elèctrics. Respecte a l’increment de les vendes, sembla que és el resultat d’una política de reducció de preus per fer front a la caiguda de la demanda en el sector dels vehicles elèctrics.

La seva producció se centra en vehicles totalment elèctrics i té una relació curiosa amb Tesla

La història de Lucid és relativament recent, perquè és una empresa que va néixer l’any 2007, de bracet precisament d’un exdirectiu de Tesla Motors anomenat Bernard Tse. Per a l’aventura es va unir a Sam Weng (amb experiència al món tecnològic) i Sheaupyng Lin (inventor), i la companyia creada va ser batejada en aquell moment com a Atieva. El 2016 l’empresa va canviar la seva denominació cap a l’actual. El primer executiu de la companyia és Peter Rawlinson (1957), un enginyer del País de Gal·les que ha treballat sempre al sector de l’automoció. L’any 2009 va entrar a treballar a Tesla, on va prestar els seus serveis durant tres anys.

El principal accionista, com hem comentat abans, és el fons PIF (Public Investment Fund), un vehicle inversor de l’estat d’Aràbia Saudita, que atresora un 60% del capital de la firma. El segueixen de molt lluny els sospitosos habituals, fons com Vanguard o BlackRock, amb participacions que no arriben al 4%. El CEO de la companyia, Rawlison, també té un paquet d’accions, en aquest cas del 0,8%, el que equival a uns 50 milions de dòlars.

Des dels seus inicis, la companyia no ha deixat de créixer en facturació, amb unes vendes que avui dia se situen al voltant dels 750 milions de dòlars, però amb unes expectatives de creixement que portarien la facturació als 2.000 milions l’any vinent i als 3.600 el 2026. Això sí, encara no hi ha data per saber quan aquest fabricant de vehicles elèctrics començarà a oferir un flux de caixa (en el sentit d’ebitda) positiu, perquè les xifres actuals encara són molt lluny d’aquest punt d’inflexió. Per exemple, per al tancament del 2024 s’espera un ebitda negatiu d’uns 2.300 milions d’euros.

Per al tancament del 2024 s’espera un ebitda negatiu d’uns 2.300 milions d’euros

En paral·lel a l’evolució positiva de Lucid, hem vist com Tesla -l’empresa occidental més rellevant del sector- està oferint bones xifres darrerament, de manera que sembla que el sector comença a recuperar-se després d’un període d’increment de costos i caiguda de la demanda. Els aranzels als vehicles fabricats a la Xina sembla que ajudaran a refermar la recuperació. Tornarem a veure Lucid cotitzar per sobre dels 50 dòlars? Ara per ara sembla una quimera.