• Empresa
  • Harmon: "La majoria de les multinacionals d’Espanya estan reclutant fora del país"

Harmon: "La majoria de les multinacionals d’Espanya estan reclutant fora del país"

La directora de LinkedIn a Espanya i Portugal, Sarah Harmon, assegura que ara el treballador té més poder que l'empresa

Sarah Harmon, aquest divendres a Cornellà. | Cedida
Sarah Harmon, aquest divendres a Cornellà. | Cedida
Cornellà
06 d'Octubre de 2017
Act. 16 d'Octubre de 2019

Sarah Harmon és la directora de LinkedIn Talent Solutions a Espanya i Portugal i coneix les claus per triomfar a la seva xarxa. Ella mateixa s'autodefineix com a Chief Motivator: "El meu objectiu principal és motivar el meu equip i adoptar més població a LinkedIn". VIA Empresa l'entrevista en el marc del Cornellà Creació on aquest divendres ha compartit taula amb l'economista Fernando Trias de Bes per parlar de professions i negocis en una era digital. Abans d'aterrar a la xarxa professional més gran del món, va treballar a Microsoft durant nou anys. Ha viscut des de dins el naixement del Big Data i ha après a ser resilent i adaptar-se al canvi.

Què has après treballant a LinkedIn i Microsoft?

Cal ser resilent i adaptar-se bé al canvi. Has de ser un estudiant per a tota la vida i mai pots assumir que tens tot el coneixement per fer bé una feina. M'agrada una cultura d'empresa oberta a la creativitat, la innovació i les noves idees. Al llarg de 15 anys, he viscut el naixement del Big Data, que és Business Intelligence a lo bèstia, i de la missatgeria instantània. Ja no podem viure sense Whatsapp o Skype.

Què és el Business Intelligence?

Informació sense context no és informació. Business Intelligence és posar forma a la informació d'una empresa. Una dada interessant: només un 20% de la informació personal al món es troba a Internet i el 80% restant es troba a les empreses. Businesss Intelligence és conèixer millor els clients, els serveis, els mercats… És un model predictiu que respon preguntes importants de les empreses.

"El Big Data és Business Intelligence a lo bèstia" 

Un treballador d’Apple em va dir que “hi ha molts productes que Steve Jobs havia ideat molts anys abans de treure’ls a la llum però que no s’havien llançat perquè la societat no estava preparada per un canvi tan radical”.

Segurament tampoc existia la tecnologia per fer-ho possible. Quan parlem de tecnologia, estem tocant un tema molt sensible. Per exemple, estem preparats o no per acceptar que un algoritme decideixi quin talent ha d’estar a la nostra empresa? A LinkedIn, creiem que hi haurà un lloc de feina del futur que agruparà ètica i tecnologia. Seran persones amb un perfil polític o d'advocat que tinguin coneixement i ganes de debatre.

Quines són les feines del futur?

Hi haurà molts freelances experts en gestió de projectes i en unir talent divers. Però no només en una empresa, seran mini caps. Dins la guerra actual de talent tècnic, també hi haurà representants del talent de Messi o Antonio Banderes. Ja existeix aquest perfil a Silicon Valley. També hi haurà científics i politòlegs per avaluar l'ètica, analistes de dades, mecànics de robots, experts en construcció i reparació d'algoritmes… Les possibilitats no tenen límits.  

Amb la digitalització, es crearan o es destruiran més llocs de treball? 

Hi ha una dada interessant d'Eurostat: es destruiran 6 milions de llocs de treball però se'n crearan 15 milions. Aquí, sorgeix la pregunta de com hem de preparar les noves generacions per a aquests nous treballs? Hem d’educar més en programació, matemàtiques i ciència però també fomentar competències com la comunicació o la resiliència. I, també com aprendre. Aprendre per aprendre no serveix per res. Els nens han de saber que aprendran tota la vida i ho han de fer amb passió i curiositat. 

En el teu currículum, et defineixes com a Chief Motivator. Què vol dir?

És la meva marca personal. No existeix un títol a LinkedIn amb el nom de Chief Motivator. És com em veig en el moment professional que estic vivint ara mateix. El meu objectiu principal és motivar i adoptar més població a LinkedIn. Però també motivar el meu equip perquè aconsegueixi els seus objectius i tingui una bona vida professional dins l’empresa. 

"Aprendre per aprendre no serveix per res. Els nens han de saber que aprendran tota la vida i ho han de fer amb passió i curiositat"

Quin és el secret per motivar un equip?

Es necessita molta energia, agradar i que t’agradi la gent. Jo conec molts que volen ser manàgers perquè simplement ho consideren el següent pas a fer. Sóc una persona molt curiosa i m’encanta la gent diversa, crear equips i veure com una persona aconsegueix els seus objectius i és promocionada. T’ha d'importar el teu equip i t’ha d'importar que tinguin èxit. Per defecte, si ells tenen èxit, tu tens èxit. Aquest és el meu secret.

La mentalitat empresarial també està canviant. 

Sí, en qualsevol país. Està canviant radicalment com entenem el treball. Primer de tot, per demografia. La generació millenial ho veu de manera molt diferent de la generació X o als baby boomers. Assumeixen que no tindran una feina per a tota la vida i volen estar en una empresa on comparteixin l’objectiu i tinguin accés als CEO. Hi ha moltes empreses que se n’han adonat i ja ho estan canviant.

No totes ho aconsegueixen...

El canvi va lent, sobretot a les empreses que són molt grans i creen més llocs de treball. Hi ha resistència des de dalt i des d’abaix. Hem de canviar la mentalitat i com veiem el treball com a societat. Amb la tecnologia, sera més fàcil que la feina vagi per projectes i no treballar únicament per a una empresa. Aquí es considera treball escombraria però els contractes temporals no tenen per què ser sempre dolents. Canviarà radicalment com atreiem i convencem el talent perquè es quedi amb els nostres projectes. 

Quina és la situació aquí?

La majoria de les multinacionals d’Espanya estan reclutant fora del país. Hi ha una escassedat de competències crítiques i no podem trobar tot el talent que necessitem. S’ha de buscar fora i també al revés, hi ha moltes empreses que estan caçant aquí. El món és molt més competitiu que abans. Hi ha molts articles que asseguren que la guerra del talent ha acabat i ha guanyat el talent. 

Sarah Harmon, en el seu 'face to face' celebrat aquest divendres a Cornellà. | Cedida
Sarah Harmon i Trias de Bes, en el Cornellà Creació. | Cedida  

 

Qui té el poder de caçar?

Sembla mentida però no el té l’empresa sinó el treballador. Té molta més informació sobre l’empresa, sap com és treballar-hi, pot contactar amb un company a través de LinkedIn i saber també quin salari es pot esperar. Abans d’entrar en una negociació, pots tenir molta informació.

Suposo que és bidireccional: s'empodera el treballador però també l'empresa. 

El treballador pot controlar aquesta informació però l’empresa ho té molt més complicat. Si saps com manejar els teus comptes a Twitter, Facebook o Instagram i controlar quina informació es pot buscar, llavors pots aprofitar la teva presència online.

Quina és la clau per convertir-te en un bon candidat i presentar un bon curriculum?

No hi ha una única resposta. Depèn de les necessitats del lloc de feina i de la mateixa companyia. A LinkedIn contractem per cultura, ja que volem que els nostres treballadors s’adaptin i floreixin. No ens interessa només que encaixin bé. Entre les competències més demandades, n’hi ha moltes de tècniques però el que estan buscant ara les empreses són soft skills. És a dir, creativitat, adaptabilitat, resiliència, curiositat… No existeix el candidat perfecte sinó candidats molts bons per a una posició concreta.

Quin paper creus que juguen les xarxes socials?

Tenen un rol molt important. Hem fet bastants enquestes en el sector de selecció de personal i hem vist que si una persona no té un perfil digital, més del 20% dels headhunters el descarten com a candidat. Tens un problema si no tens perfil digital i no apareixes a la primera pàgina de resultats de cerca.

Això em recorda a “Si no publiques res vol dir que no estàs fent res.”

No és només tenir un perfil sinó també participar-hi. Quan la gent diu que no està tenint èxit a LinkedIn, puc assegurar-te que és perquè es creen un perfil i només esperen. Has d'estar actiu perquè és una xarxa social! Això és com anar a una festa super guapo, esperar en una cantonada i creuar els braços. Si estàs a Facebook és perquè vols intercanviar informació amb altres persones i ser social. El mateix a LinkedIn, que funciona molt millor. Quan comparteixes una cosa, estàs demostrant el teu interès i el teu coneixement. 

"Tens un problema si no tens perfil digital i no apareixes a la primera pàgina de resultats de cerca"



El món empresarial tendeix cada vegada més a la transformació digital i a l'economia col·laborativa… Cap a on anem?

Tornant al Big Data, els experts i les dades diuen que la xarxa treballarà per tu. Les xarxes socials tindran la suficient Intel·ligència Artificial per preveure el teu comportament. És com un machine learning que sap tot allò que vols compartir, on vols anar i amb qui vols contactar.

Tant apassionant com arriscat. Recorda al Test de la Moral Machine del MIT… Controlem el Big Data o el Big Data ens controla a nosaltres?

Precisament per això necessitem llocs de treball que agrupin ètica i tecnologia. Ara estic llegint un llibre Weapons of Maths Destruction que ens alerta del perill d'un algoritme mal creat perquè no té context o no té tota la informació necessària per a la presa de decisions. Sí que hi ha perill tot i que a les xarxes socials, n’hi ha menys.  De fet, els usuaris opininen sobre la funcionalitat de les xarxes socials i a LinkedIn, ens hem pres la crítica molt en serio. Quan arribem al món de Terminator sera molt interessant. Som prou llestos com a éssers humans per controlar-ho. Elon Musk és l’únic que està fent sonar l'alarma.

Un últim consell per a un usuari de LinkedIn. 

Ser actiu i compartir. No has de ser un escriptor fantàstic. Els posts amb més èxit són els que tenen fotos o vídeos i un paràgraf, ja que la gent té una mica de dèficit d'atenció i no vol llegir un llibre a les xarxes socials. Has de tenir una fotografia professional i l'has d'anar actualitzant com també una portada interessant que capti l'atenció. No té per què ser un títol, pot ser inspiracional o el projecte que vols fer a la vida. Com a storyteller, has d'explicar una història en el resum. El meu fill s’ha posat “Futur rei de Youtube.” El perfil de LinkedIn està viu i no ha de ser un tallar i copiar del teu currículum. En definitiva, és com una botiga que va canviant el seu aparador per atreure nous clients. La clau de l'èxit és pensar-ho com un blogpage