Portada del llibre 'Mamut o sàpiens' d'Albert Riba | Cedida

Empresa

De mamut a sàpiens: l'evolució imprescindible per a la supervivència de pimes i autònoms

El Bizbarcelona arriba per fer el far d’autònoms, pimes i comerç en el seu procés imprescindible de canvi i adaptació

Estimular el teixit empresarial local i accelerar el creixement de petites i mitjanes empreses i autònoms és el gran objectiu del Bizbarcelona, que celebra la seva 14a edició el 23 i 24 d'octubre a la Fira de Barcelona amb més de 120 activitats i més de 150 experts. Un congrés imprescindible per prendre consciència de la importància de conceptes com adaptació i canvi i que se centrarà en les solucions per impulsar la digitalització, integrar la sostenibilitat i definir un propòsit clar per a negocis d’autònoms, pimes i comerç.

"No hi ha excuses per no canviar". Aquesta és la premissa de l'empresa i escriptor Albert Riba, un dels conferenciants del Bizbarcelona i que posa el focus en la mentalitat i l'actitud. En un entorn de canvis constants i accelerats, Riba adverteix que "quedar-se quiet" és condemnar-se a l'extinció.  "Això afecta des de la gran corporació a la petita botiga. I són aquestes botigues més petites, les que estan a primera línia de trinxera, on el canvi ha d'arribar molt més ràpid", avisa.  

El mamut i el sàpiens

Albert Riba resumeix la seva filosofia en dos conceptes i dues maneres d'enfrontar la vida: el mamut i el sàpiens. El mamut és aquella persona o organització que es queda igual, que no sap o no vol canviar. El sàpiens, que té els mateixos problemes que el mamut, passa a l'acció, busca aprenentatges i troba més eines per afrontar el canvi necessari. "Si no canvies, si et quedes igual, t'acabaràs extingint com un mamut. Kodak o Nokia són dos exemples. Has d'evolucionar per continuar vivint", insisteix. Una idea que ha plasmat al seu llibre Mamut o sapiens: Las diez inquietudes vitales para adaptarse y emprender.

El sàpiens, que té els mateixos problemes que el mamut, passa a l'acció, busca aprenentatges i troba més eines per afrontar el canvi necessari

Per això, veu esdeveniments com el Bizbarcelona com a fonamentals per tots aquells negocis més petits que no tenen ni el temps ni els recursos per reflexionar i entomar els canvis. I té clar que un mamut pot evolucionar i convertir-se en sàpiens: "Es pot aprendre a canviar. De fet, qui pot créixer molt més és un mamut, perquè té un marge de creixement molt gran. S'hi ha de confiar i donar-li oportunitats".

A més, té clar que no és una qüestió d'edat: "És inquietud mental. Hi ha empresaris que han començat a fer classes amb 50 anys i han fet canvis bestials. La meva mare de 80 anys potser no té coneixement de tecnologia, però té molta resiliència, que també és imprescindible". 

La clau del canvi

"Molta gent pensa que la transformació va de projecte, però el que és determinant és el canvi de mentalitat", sentencia Riba, que veu tot canvi com una fase de "creixement personal" i d'aprenentatge. Defuig de "canvis radicals" i parla de la importància de saber gestionar les dificultats. "La gent canvia quan descobreix un motiu per canviar. Quan ho descobreix, pren accions", afegeix. Veure que els clients no piquen a la porta, que les vendes baixen o que els números no surten són els més poderosos. El món digital pot ser un gran aliat, però no l'únic. Cada botiga, autònom o pime ha de trobar la seva evolució. 

Albert Riba dibuixa tres fars en aquest camí: l'autoconfiança i creure en un mateix, saber on estàs i saber cap on vols anar

"No cal que sigui un canvi radical o molt tecnològic, però la capacitat de la tecnologia per transformar un negoci pot ser molt important. Una carnisseria també s'ha de transformar", recalca. Albert Riba dibuixa tres fars en aquest camí: l'autoconfiança i creure en un mateix, saber on estàs i saber cap on vols anar: "Hi haurà vegades que no te'n sortiràs, però veuràs cap a on has de dirigir-te".  Amb la voluntat de ser el far de tot aquest teixit empresarial local arriba el Bizbarcelona, una ocasió perquè qualsevol mamut evolucioni a sàpiens.