• Empresa
  • Mark Zuckerberg, el perfil de l'èxit

Mark Zuckerberg, el perfil de l'èxit

Facebook arriba als 10 anys de vida reinventant-se cada dia per seguir generant noves vies de negoci

Mark Zuckerberg
Mark Zuckerberg
Pau Garcia Fuster
04 de Febrer de 2014
Act. 03 d'Abril de 2014

Avui és 4 de febrer. Pot semblar un dia com qualsevol altre, però és una data que està gravada al calendari de tots els amants de la tecnologia. Un dia com avui de fa 10 anys, un jove Mark Zuckerberg (Nova York, 1984), posava onlineThe Facebook, la xarxa social per excel·lència, i la que canviaria la manera d'entendre Internet.

La seva història ha estat explicada de mil maneres, se n'han fet llibres i pel·lícules (i no tots del gust del protagonista); però totes coincideixen en el fet que Facebook va suposar una revolució a la xarxa, i segurament el punt d'inflexió per iniciar l'autèntica etapa 2.0.

Deixa els estudis
Estudiant d'Enginyeria Informàtica a Harvard, Zuckerberg va deixar penjats els estudis quan va veure que el que tenia entre mans valia molt més que una tradicional carrera universitària. L'embrió va ser Facemash, una senzilla pàgina on els estudiants de Harvard valoraven la bellesa dels seus col·legues mitjançant la comparació de les seves fotografies.

Més de 22.000 visites en poques hores van sacsejar la comunitat de Harvard; i l'obtenció inadequada de les fotografies li va costar una amonestació a Zuckerberg per part dels responsables universitaris. Tanmateix, aquesta experiència va ser el punt de partida perquè el 4 de febrer de 2004 aparegués The Facebook.

La demanda judicial presentada pels germans Winklevoss i Divya Narendra, amb els quals s'havia compromès a crear una altra xarxa social anomenada ConnectU, no va ser impediment perquè Facebook ràpidament es convertís en un fenomen que va traspassar les fronteres de Harvard per revolucionar bona part de les universitats nord-americanes.

Crea un imperi
Facebook va saber reunir en una pàgina la voluntat de la gent per relacionar-se, exhibir-se i, per què no dir-ho, per tafanejar què fan els seus coneguts. 10 anys i amb diversos canvis de format després (començant pel nom, que va perdre el "The" al cap de poc), la xarxa social més coneguda del planeta ja arriba pràcticament als 1.000 milions d'usuaris.

Les polèmiques sobre la seguretat de les dades, els embolics judicials amb algun dels seus primers socis o la seva accidentada sortida a borsa no han aturat un Mark Zuckerberg que ja ha situat Facebook com el segon mercat mundial de publicitat en línia, només per darrere de Google. Aconseguir que també sigui la plataforma d'e-commerce més gran de la xarxa és només algun dels reptes que es marca el seu fundador per seguir esprement aquesta gallina dels ous d'or.

No en va, gràcies a Facebook Zuckerberg és el multimilionari més jove del planeta; tot i que costa veure'l amb vestit i corbata, i seguint la doctrina dels joves empresaris de Califòrnia aposta més per la dessuadora i les vambes.