• Empresa
  • Miquel y Costas: del paper de tabac a l'exclusivitat de Prada

Miquel y Costas: del paper de tabac a l'exclusivitat de Prada

La paperera catalana, dedicada tradicionalment a la producció de paper de tabac, consolida la seva aposta per la diversificació

Jordi Mercader, a les oficines centrals de Barcelona
Jordi Mercader, a les oficines centrals de Barcelona
Mª José Morcillo
07 de Setembre de 2015
Act. 07 de Setembre de 2015

"La nostra és una aposta clara per la innovació amb una visió molt emprenedora del món industrial. Som l'exemple de com una companyia de gairebé 300 anys pot continuar sent emprenedora". Les paraules de Jordi Mercader Barata, director general de la paperera Miquel y Costas, resumeixen força bé la filosofia empresarial d'aquest grup paperer dedicat tradicionalment a la producció de papers prims per a la indústria de tabac.

Un grup empresarial, que tot i ser un referent mundial al seu sector i cotitzar a borsa, és mostra prudent amb els mitjans de comunicació i reticent a concedir entrevistes. VIA Empresa hi ha pogut parlar i fer repàs de la trajectòria d'una companyia que ha sabut adaptar-se amb èxit a les demandes dels mercats.

Davant la caiguda continua de les vendes en el sector del tabac —que malgrat tot encara suposa el 72% de la facturació de Miquel y Costas—, la companyia manté en l'actualitat l'estratègia dels darrers anys i centra els seus esforços en el negoci dels papers especials per a usos industrials. L'oferta en aquestes línies de negoci es reparteix en sectors tan diversos com l'alimentació i begudes, per exemple, o al sector de la indústria gràfica per al qual produeixen prospectes de medicaments, Bíblies o Alcorans.

Qualitat i valor afegit, claus per mantenir el ritme de creixement
La diversificació va de la mà d'una estratègia de creixement que reivindica el valor afegit per damunt del volum de producció. "Suposa invertir en tecnologia, l'R D I i sobretot en qualitat. Això ens permet ser proveïdors de les principals multinacionals dels sectors on estem operant i aportar solucions innovadores per als nostres clients", apunta aquest enginyer industrial expert en estratègia corporativa.

Els papers que embolcallen les bosses de Prada i Chanel i també els productes comprats a Zara Online, en són una prova. "Som capaços de, amb el paper seda que es fa servir per a la taronja i la mandarina, aportar un valor diferenciat i donar-li un ús diferent del tradicionalment previst", explica el director general d'aquest grup paperer.

La planta de Terranova Papers a la Pobla de Claramunt, inaugurada el passat mes de juny, és la mostra de l'aposta per la diversificació d'aquesta companyia els orígens de la qual es remunten al 1725 a Capellades. En aquesta nova planta, que ha suposat una inversió de 45 milions d'euros, es troba la màquina de tela inclinada més avançada del món. Una nova tecnologia que permet a la companyia, segons Mercader, "abastir nous mercats i arribar a clients amb un nivell d'exigència molt alt amb papers especials d'alt valor afegit".

 
 
Visita d'Artur Mas a la planta de Terranova Papers. Cedida 


De Terranova Papers, surten els papers de bosses de te, mono dosis de cafè, bateries de cotxe, bosses d'aspiradora o laminats decoratius per a parquets. Inaugurada aquest passat mes de juny, aquesta planta dóna feina a 350 treballadors, directes i indirectes, i entrarà aquest mes de setembre al 80% del seu funcionament.

Flexibilitzar la producció, un objectiu de present i futur
La flexibilitat de la qual fa gala Terranova Papers és un dels aspectes que el grup vol potenciar en el futur i implantar en la resta de les seves fàbriques. "Dins de les limitacions tècniques, la nostra intenció és fer petites inversions per flexibilitzar la capacitat de producció de les plantes amb l'objectiu d'aconseguir-ne una plena ocupació, fer-les més versàtils i poder ajustar-nos a l'evolució de la demanda mundial", afegeix el director general de Miquel y Costas.

Aquesta flexibilització també exigeix un alt nivell de tecnificació de la plantilla, acostumada a uns horaris per torns. En aquest sentit, la ubicació a l'Anoia és un avantatge. "Les nostres plantes funcionen 350 dies l'any les 24 hores, per la qual cosa necessites a gent acostumada a treballar torns de nit i els caps de setmana. L'Anoia té un ADN i una tradició industrial molt potent i aquests torns no suposen un problema", apunta.

Precisament l'empresariat d'aquesta comarca reconeixia el passat mes de juliol la trajectòria de Miquel y Costas amb un dels premis Unió Empresarial de l'Anoia 2015. Amb Terranova Papers ja són tres les plantes que el grup té a la comarca, dues a La Pobla i una Capellades, que s'afegeixen en territori nacional a les fàbriques de Sant Adrià del Besòs, Tortosa i València. Fora de les nostres fronteres també té una petita planta a Buenos Aires.

Àsia i Llatinoamèrica, dos mercats emergents en creixement
Aquesta dada no és una casualitat. La internacionalització és un dels signes d'identitat d'aquesta companyia amb més de 300 anys d'història presidida per Jordi Mercader Miró, pare de l'actual director general. "Portem l'exportació dins de l'ADN del grup", afirma Mercader Barata. De fet, el grup és present als mercats internacionals des dels seus inicis. A principis del segle XX ja tenien oficina i agència a l'Havana, Xile i Nova York.

En l'actualitat operen a 100 països i només un 16% de la seva facturació té l'origen a Espanya. El Sud-est asiàtic, Japó i Xina, els Estats Units i Llatinoamèrica són alguns dels mercats amb més creixement els darrers anys i amb més bones perspectives en el futur. El grup es manté atent a les oportunitats que puguin sorgir a escala internacional. Enguany s'ha obert una oficina de representació a Filipines per donar una millor resposta als seus clients d'Àsia i el Pacífic i Brasil continua perfilant-se com un mercat molt atractiu per la companyia. "La primera inversió, de moment, serà establir una oficina comercial. Després, un cop vistos els volums de negoci, decidirem si té sentit produir allà", aclareix Mercader.

Oberts a noves adquisicions per obrir nous mercats
De cara als pròxims anys, Miquel y Costas afronta el futur amb un canvi de prioritats pel que fa a les operacions corporatives i a noves adquisicions que reforcin la seva estratègia empresarial. "Volem anar allà on puguem aportar valor afegit, que ens permeti obrir mercats adjacents als quals ja tenim i on la tecnologia de la qual disposem pugui aportar un valor diferencial", apunta el director general del grup Miquel y Costas.

Aquesta posició, més activa en l'adquisició de noves companyies, és una de les assignatures pendents pels dos anys vinents, període durant el qual la companyia preveu una inversió total d'entre 45 i 60 milions d'euros. Una quantitat que ha de servir per millorar la tecnologia de les seves plantes i minimitzar costos, reduir el seu impacte al medi ambient i mantenir les seves inversions en R D I.

L'autonomia financera, un aval per al futur
Els plans de futur estan avalats per l'autonomia financera que gaudeix el grup i que li ha permès inversions tan importants com la feta a La Pobla de Claramunt. "El balanç que tenim ara és una feina de 25 anys, no és una cosa que s'improvisa. És el resultat d'una estratègia a llarg termini i d'una aposta no per un projecte financer, sinó per un projecte industrial", conclou Mercader.

Miquel y Costas va tancar el 2014 amb una facturació de 202,9 milions d'euros i un creixement del 6,6%. El benefici net va ser de 24,69 milions, un 8,9% menys que l'anterior.