• Empresa
  • Les startup barcelonines més prometedores

Les startup barcelonines més prometedores

Barcelona Activa mostra al MWC-4YFN prop de 30 emergents de la ciutat en sectors des de l'alimentació ecològica fins la deep tech

La CTO de DisVoize, Maikha Abarca, durant el seu pitch a l'acte de Barcelona Activa a 4YFN
La CTO de DisVoize, Maikha Abarca, durant el seu pitch a l'acte de Barcelona Activa a 4YFN
Barcelona
29 de Juny de 2021
Act. 06 de Juliol de 2021

Entre les restriccions, baixes i els formats híbrids, d'entre les cares d'un Mobile World Congress que es projecta deslluït en sobresurt una data local que l'arrela a Barcelona. Tal com constata Barcelona Activa, la capital catalana és el tercer millor ecosistema d'Europa per acollir empreses emergents. L'entorn barceloní és el que més inversió estrangera en projectes d'innovació tecnològica rep al sud d'Europa – i a tot el continent només es veu superada per Londres, Dublín, París i Amsterdam, segons les dades de l'informe Tech Cities of the Future 2020.

 

En aquest context, l'agència de desenvolupament econòmic de l'Ajuntament de Barcelona torna al MWC – 4YFN amb prop de 30 projectes empresarials sota el braç, que van des de l'alimentació sostenible a les tecnologies dures, passant pel tractament d'aigües o les solucions de gestió hotelera. Les sessions Pitching Barcelona Activa, al Discovery Stage del congrés, han traslladat als assistents algunes de les propostes més prometedores de l'entorn de l'empresa emergent catalana.

Una de les característiques de l'ecosistema startup és, en la seva majoria, la bona integració amb diversos objetius de transformació social. Moltes de les emergents barcelonines presents a l'stand de Barcelona activa i als diversos espais del 4YFN compten en les seves missions i models de negoci amb la transició ecològica i la producció sostenible com a puntals clau. És el cas de De La Conca Orgànics, fundada, segons el seu CEO Armand Folch "per dos ambientalistes que van intentar atacar el canvi climàtic amb solucions alimentàries". Tant els productes com els processos industrials de De La Conca aspiren a ser carbon neutral – un objectiu de certa grandària, en tant que prop d'un terç de la petjada de carboni individual prové del menjar. El seu model de negoci, segons el directiu, "permet tenir en compte el total del cicle del menjar, identificar-ne els problemes ambientals i reduir la petjada de cada producte". L'estratègia comercial de De La Conca passa principalment pel B2B2C, amb proveïments d'aliments orgànics a cadenes de supermercats i botigues especialitzades – a més d'un e-commerce directe que, reconeix, encara no funciona gaire bé.

 

Jibu H2O, una startup dedicada als dispensadors d'aigua, es pensa també com un projecte de sostenibilitat. "Les alternatives no eren prou còmodes ni barates per competir amb l'aigua embotellada en envasos de plàstic", lamenta el seu CEO Miguel da Silva. La companyia, però, ha desenvolupat una estació de subministrament d'aigua per a "espais d'alt trànsit", tot i que també es plantegen l'ampliació al mercat domèstic amb una nova versió tabletop. També l'empresa Fregata Space, que fa servir la tecnologia machine learning per detectar aigües contaminades en espais portuaris mitjançant imatges de satèl·lit, es planteja com una solució als reptes de la transició sostenible.

Empreses per a altres empreses

Les solucions tecnològiques B2B dedicades a la millora de tasques organitzatives de companyies de diversos sectors també es compten entre les més exitoses dels programes d'acompanyament d'startup barcelonins. ChartOK ofereix una intranet aplicada a la gestió d'empreses del sector hoteler mitjançant l'adaptació nativa a entorns mòbils i l'automatització de processos. El seu CEO, Joan Sanz, defensa que la diversificació de les tasques empresarials lligades al turisme exigeix que el software de gestió transcendeixi els seus límits tradicionals. "El software funcionava per gestionar entrades i per la neteja. No es tenia en compte el marketing, la planificació estratègica...".

Upground, per la seva banda, ofereix el que el seu CEO, Eduard Teixidó, defineix com "la primera eina de contractació i reclutament de talent basada en IA". El software que ofereix l'empresa recerca la mateixa informació, segons el CEO, que es podria demanar de cada candidat a una entrevista o un procés de HR qualsevol, i preassigna els candidats a cada lloc de treball segons les demandes de l'empresa i les competències del potencial treballador. "Upground no serveix per descartar Cvs dolents – afirma Teixidó – sinó a buscar la millor persona per cada posició".

Des d'una altra perspectiva, l'emergent Arspect també es dedica a millorar els entorns empresarials. En aquest cas ho fa, però, mitjançant acords de lloguer de peces d'art. Segons la seva COO i directora artística Laura Gausa, la startup es dedica a posar en contacte espais corporatius amb artistes de l'ecosistema local per arribar a acords de lloguer o venda de les seves peces. Arspect, defensa Gausa, respon a un "canvi en els hàbits de consum artístic", tot contribuint a "la tendència del gaudi temporal" de l'art.

La ciutat de les 'deeptech'

Segons dades de Barcelona Activa, un 13% de les empreses emergents Barcelonines formen part del sector de la tecnologia profunda. Les deeptech barcelonines s'apliquen a diversos sectors, des de l'automatització de processos de negoci fins a la medicina o les biotech. En aquests últims operen startup com Nextmol, un projecte de química computacional que ofereix als investigadors simulacions de proves moleculars; o Color Sensing, que ofereix una eina de digitalització de codis i indicadors cromàtics mitjançant els sensors del telèfon mòbil.

Pel que fa a la gestió d'àudio, la companyia DisVoize ofereix una solució per a l'emissió en directe de sons a qualsevol radi, aplicable a audiodescripcions, traduccions automàtiques i d'altres esdeveniments amb necessitats tècniques d'aquest tipus. L'emergent ofereix la seva emissió en alta qualitat mitjançant una aplicació mòbil sense la necessitat de cap altre dispositiu que uns auriculars qualsevol. El seu mercat, en aquest sentit, són les grans empreses i esdeveniments - tal com destaca la seva CTO, Maikha Abarca, "el nostre projecte és més B2B que B2C".