• Empresa
  • MónIbèric, pernils que viatgen a Rússia

MónIbèric, pernils que viatgen a Rússia

La cadena catalana de productes ibèrics preveu obrir 10 noves botigues el 2014 i estudia començar la internacionalització a través de Moscou

El gerent de la cadena 'MónIbèric' en un dels seus establiments de la capital catalana
El gerent de la cadena 'MónIbèric' en un dels seus establiments de la capital catalana
Josep Molina (ACN)
09 de Gener de 2014
Act. 09 de Gener de 2014
MónIbèric va assumir des d'un primer moment que la crisi s'havia ''d'interpretar positivament'' i que calia buscar l'oportunitat per créixer. Després de sis anys de crisi amb dues recessions incloses, l'objectiu s'ha complert amb escreix, passant d'una facturació el 2007 de 3 milions a un volum de negoci el 2013 de 9 milions, un increment del 200%, i de tenir 40 empleats als 100 actuals. Segons Sergi López, gerent d'aquesta empresa familiar de xarcuters, aquests resultats s'han aconseguit amb una reducció de marges i un augment del volum de vendes. Tot plegat, els permet afrontar amb optimisme el 2014, quan preveuen obrir 10 noves botigues i començar la fase d'internacionalització a través d Rússia.

MónIbèric és una cadena d'alimentació de productes ibèrics creada el 2001 per cinc ''apassionats del pernil'' d'una família de xarcuters de tota la vida en mercats municipals i petites botigues. En Sergi López i la seva parella controlen el 33% del capital de la companyia. La resta de familiars tenen un 25% de participació i, el 42% de les accions restants, les té la pròpia societat.

"Varem llegir la crisi com una nova situació econòmica que requeria canviar la política de marge de preus i aprofitant que hi havia un excés de producte varem disposar de bon producte", explica López.

En el període d'expansió econòmica i de bombolla immobiliària, molts empresaris del sector de la construcció es van diversificar comprant o construint força instal·lacions d'assecadors de pernils amb l'expectativa que la bonança econòmica que es vivia es mantindria per sempre més.

La punxada de la bombolla immobiliària i l'esclat de la crisi va frustrar totes les expectatives de negoci d'aquells nouvinguts al sector de l'alimentació de productes ibèrics. La recessió va provocar un estoc d'assecadors i especialment de producte que es va quedar immobilitzat i sense sortida comercial a les instal·lacions recent construïdes. Això és el que va obrir l'oportunitat que buscava MónIbèric, que va saber seleccionar els pernils més selectes i de més qualitat procedents de les denominacions de Guijuelo, Jabugo i Extremadura, origen dels productes que actualment comercialitza.

Creixement de facturació i de llocs de treball
MónIbèric ha tancat aquest 2013 amb 22 botigues (15 sota règim de franquícia), 21 de les quals les té a Catalunya i una de pròpia recentment estrenada a Madrid, després d'una inversió aquest any de 600.000 euros, sota la marca MónIbérico.

La caiguda del consum d'aquest 2013 sembla que no ha afectat a MónIbèric. El 2013 ha tancat amb una facturació de 9 milions, un 28% més que el 2012, i 100 treballadors, 43% més que l'any anterior.

Unes xifres que suposen que durant el cicle de crisi l'empresa ha crescut un 200% més que el 2007 en volum de negoci i s'ha més que doblat la plantilla de la companyia. Del centenar de llocs de treball actuals, la meitat corresponen a personal directe de la companyia i l'altre meitat treballen en els punts de venda franquiciats.

De El Masnou a Rússia
Les previsions per al 2014 passen per obrir 10 noves botigues (València, Alacant, País Valencià, Tarragona, Girona i el Baix Llobregat, a més d'una segona a Madrid) i arribar als 11 milions d'euros de facturació. Per fer front aquesta expansió, MónIbèric ha adquirit en règim de lloguer una nova nau logística de 500 metres quadrats a El Masnou.

L'empresa també es planteja obrir algun punt de venda d'alimentació de Moscou. Si es concreta aquesta iniciativa, MónIbèric començaria la internacionalització de l'empresa pel mercat rus.