• Empresa
  • Mosaics catalans arreu del món

Mosaics catalans arreu del món

Mosaics Torra no només crea les rajoles del Palau de la Música o l'interior de La Pedrera, l'empresa de l'Anoia ja exporta a Europa, començant pel mercat britànic

Alex Torra és el gerent de l'emrpesa Mosaics Torra
Alex Torra és el gerent de l'emrpesa Mosaics Torra
Anna Suárez
15 de Juny de 2016
L'any 1997, Paviments Canigó va rescatar una empresa de Tarragona en procés de dissolució, Material Porqueres, on s'hi fabricava mosaic hidràulic entre d'altres. Des de Paviments Canigó van traslladar els estris per a fer mosaics a les seves instal·lacions, i també van continuar donant feina a les persones que hi treballaven. Així va néixer Mosaics Torra. L'artesà que s'ocupava de la producció de mosaic, una persona d'uns 62 anys, va ser qui els va formar i transmetre els secrets d'aquest ofici. Gràcies a la innovació en la manera de produir, una aposta per la venda online i un retorn amb força de l'ús del mosaic hidràulic, actualment a Mosaics Torra hi ha nou persones treballant, la seva facturació el 2015 va ser de 400.000 euros, i les perspectives de futur són bones.

Alex Torra és el gerent de Mosaics Torra i també de Paviments Canigó, l'empresa mare, fundada l'any 1974 pel seu pare Ramon Torra Soteras i que avui continua en actiu. Temps enrere, a Paviments Canigó també s'hi feia mosaic hidràulic, però més endavant es van centrar la producció en el paviment d'exterior.

Des del 1997 fins al 2009, Mosaics Torra es va dedicar exclusivament a la fabricació de mosaics personalitzats. "El client personalitza la peça: pot escollir el dibuix que li agrada, el color, el fons que vol... Fins i tot podem fer mosaics amb un símbol o logo", explica Alex Torra. Per exemple, han creat mosaics per a la remodelació dels locals de les Xarcuteries Andreu, la botiga de Danone o els paviments dels locals de Desigual o Natura. Gràcies a la producció personalitzada, avui tenen més de 400 trepes diferents. "Trepa" és com s'anomena el motlle de llautó que fa el dibuix del mosaic hidràulic.

Aquesta fabricació a mida s'utilitza molt en la restauració d'edificis modernistes. "Agafem una rajola ja existent, i fem el negatiu de la forma a reproduir. Després creem la trepa de llautó, que dóna la forma a la rajola, i fem proves cromàtiques per a trobar el color més exacte possible al qual s'ha de reproduir. Quan ho tenim tot, comencem a reproduir les rajoles, amb la mateixa textura, dibuix i color que les de l'època", detalla el gerent.

Amb aquesta tècnica, Mosaics Torra ha creat rajoles per al Palau de la Música, l'interior de La Pedrera, la casa-museu del ParcGüell, una planta de la CasaBatlló, i actualment participen de la remodelació de l'Hospital Sant Pau i de l'Ateneu Barcelonès. També treballen en restauracions per a altres països, per exemple, actualment estan reproduint les rajoles d'una casa modernista del centre de París.



Un canvi en la forma de treballar
Dedicar-se exclusivament al mosaic personalitzat comportava "una fabricació molt lenta, amb un embut de comandes i una producció molt limitada", recalca Torra. Tot això va canviar ara fa set anys, quan van complementar la fabricació de mosaic personalitzat amb la producció d'estocs dels models més venuts.

D'aquesta manera, "aconseguim tenir un estoc important de producte per a abastir la necessitat del client de manera immediata", quan abans cada encàrrec tenia un termini d'entrega entre 8 i 10 setmanes. Els clients poden trobar el catàleg dels mosaics en estoc a la botiga online i encarregar la referència del model que els agrada.

El fet de produir mosaic en grans quantitats i tenir-lo en estoc els permet reduir costos i posar preus a l'abast del gran públic, comenta el gerent de l'empresa. A més, avui molts clients combinen el mosaic amb altres materials com parquet o altres paviments, i això també abarateix el preu final.

Diferents canals de distribució i comercialització
Les persones que compren a través de la pàgina web, especialment en l'àmbit internacional, reben les comandes a domicili. Mosaics Torra també compta amb un punt logístic de recollida a Castelló, encarat a la distribució per a interiorista. Pel que fa a dissenyadors i particulars, tenen clients que s'arriben fins a l'empresa per a recollir els materials, i també fan enviaments.

A més de la web, compten amb diferents punts distribuïdors autoritzats arreu del país. A més, recentment han inaugurat un espai de showroom al Passeig de Gràcia 81, a tocar de La Pedrera. "Crèiem que, sent Barcelona la capital del modernisme, era convenient tenir-hi un espai", explica Torra. Per això van arribar a un acord amb 12 fabricants del sector de la construcció que fan productes de gamma mitja-alta, i entre tots han llogat un espai per a exposar-hi conjuntament els seus productes sota el nom WEContract. És un espai de 250 metres quadrats amb una exposició permanent de productes, amb diferents ambients col·locats i arquitectes que fan la visita prescriptiva, on el client pot veure físicament com quedarà el resultat final. A més, el fet d'anar junts, també els dóna més accés i afluència del públic prescriptor.



El mosaic està de moda
El mosaic hidràulic va aparèixer al mercat francès a final del segle XIX i va viure la seva època d'esplendor fins a mitjans del segle XX. A partir dels anys seixanta van aparèixer altres materials menys elaborats però més rendibles com el terratzo, la rajola o el gres, que el van anar desplaçant. I és que el mosaic hidràulic es fa de manera artesanal, peça a peça, amb uns costos de personal molt elevats. "És un producte de gamma mitja-alta, que no s'ha arribat a perdre, però cada vegada estava més restringit a un públic més selecte", explica Àlex Torra.

En els darrers cinc anys, però, el mosaic s'ha convertit en una tendència important. "Ens ha donat molt de pes el boom turístic de Barcelona i el modernisme català: el fet que moltes persones hagin visitat la Casa Batlló, la Sagrada Família... Ha donat més rellevància al mosaic hidràulic, molt usat pels diferents arquitectes de renom del modernisme, i molts models de mosaics de l'època s'han tornat a elaborar".

Objectiu: Europa
Gràcies a l'auge del modernisme català, apreciat arreu del món, avui Mosaics Torra exporta un 30% de la seva producció a 17 països diferents. I tenen l'objectiu d'augmentar cada vegada més aquest percentatge. Tenen clients d'Austràlia, Estats Units, arreu d'Àfrica, els Emirats Àrabs, Rússia, Bèlgica, Holanda, Noruega, Suècia, Portugal...

En concret, destaca el mercat anglès, que avui suposa el 20% del total de la seva exportació. El proper pas -i objectiu per a l'any vinent- és l'aterratge al mercat francès. En aquests moments l'empresa està sospesant i negociant com repetir la fórmula del showroom compartit a Passeig de Gràcia a Londres i París per a consolidar-se entre el públic anglès i francès. Més endavant, també volen tenir més penetració a Alemanya.

L'estratègia comercial se centra en països europeus, ja que per a Torra "és una utopia parlar de grans fronteres com els Estats Units, en aquest cas és impensable servir petites comandes, per una qüestió d'infraestructura: costaria més el transport que el material".

Per treballar en l'àmbit internacional tenen diverses pàgines web adreçades als diferents mercats i països, on el client pot comprar per Internet i la comanda surt directament de l'empresa. Per exemple, tenen una versió anglesa i francesa de la seva pàgina web.

Un nou mosaic apte per a superfícies lliscants
Un altre dels reptes per aquest any és consolidar un producte innovador, presentat al nou catàleg 2016 -17. Es tracta d'un mosaic hidràulic fet amb un producte pioner antilliscant, el Torrastone. En aquest cas s'han unit el producte de Mosaic Torra amb el saber fer de l'empresa mare, Paviments Canigó. "Li fem un tractament a la rajola i li donem una textura granulada, per a aconseguir un producte antilliscant", explica el gerent.

Aquest nou producte permetrà posar mosaic en espais impensables fins ara, com zones humides lliscants -banys, piscines, spa- o també porxos i terrasses. El tractament es pot aplicar a peces ja elaborades que es troben en estoc, "de manera que l'entrega no s'allarga massa i quan el client fa la comanda per Internet, pot tenir el producte a casa en el període d'una setmana".