13
de Novembre
de
2013
Act.
14
de Novembre
de
2013
Des que l'any 1923 el primer autobús urbà de la família Martí recorria els carrers de Sabadell fins avui, que l'empresa familiar transporta més de 90 milions de persones l'any, Moventia no ha deixat de prémer l'accelerador. La companyia vallesana celebra enguany el seu 90è aniversari amb salut ferma, encostipada per la crisi econòmica, però amb la garantia de sobreviure i allargar el llegat familiar d'una empresa que factura uns 350 milions d'euros anuals entre les dues potes que sostenen el negoci: Movento (200 milions), dedicada a la distribució de vehicles; i Moventis (150 milions) centrada en el transport de passatgers.
Moventia no punxa
Miquel Martí, president de Moventia, lidera la tercera generació de la companyia familiar i admet que no ha estat fàcil seguir rodant en temps de crisi econòmica, en general, i del sector automobilístic, en particular: "Moventia no ha estat aliena a la situació econòmica i per tant aquests últims anys han estat difícils. La distribució d'automòbils ha patit una davallada de quasi el 60% i la mobilitat de les persones va molt lligada a l'economia i per tant també se n'ha ressentit. Però ho hem combatut tot plegat apostant fort i intentant créixer".
Ser competitiu en plena crisi
Moventia ha aprofitat la conjuntura econòmica per créixer en els dos negocis que gestiona, Movento i Moventis i ho ha fet via adquisicions d'altres empreses que han hagut de tirar la tovallola i augmentant la presència a més territoris: "En aquest moment ple d'amenaces, també hi ha oportunitats. Hem crescut en els dos sectors, que són dos mercats molt madurs i que demanen una certa dimensió empresarial per sobreviure-hi i ser-hi competitiu" diu Martí. Moventia ha jugat les seves cartes per prendre posicions i "ser més forts tan bon punt s'acabi la crisi".
L'adaptació d'un camaleó
I és que la situació no és nova per a Moventia. 90 anys donen per circumstàncies econòmiques de tots colors i la companyia vallesana hi ha sabut jugar: "La clau per arribar fins aquí ha estat la voluntat de creixement, la capacitat de diversificació i l'aposta per la innovació" exposa Miquel Martí. "Hi ha hagut moments difícils en els que hem hagut de buscar nous nínxols de mercat, noves oportunitats de negoci perquè l'habitual havia desaparegut". Van començar amb transport urbà i des d'aqí s'han obert a l'interurbà, l'automoció, el transport turístic o amb necessitats especials com la mobilitat reduida. Actualment, entre les seves marques trobem noms coneguts com Sarbus o Sarsa. També són socis operadors del Tram Baix, el servei de transport turístic de Barcelona i l'Aerobús de l'aeroport.
Descobrir nous mercats sobre rodes
"Som experts en moure persones", reivindica el president de Moventia. "La mobilitat canvia contínuament i Moventia s'hi ha de saber adaptar. Ja estem explorant noves formes de mobilitat pel futur. Intentem estar un pas per endavant pel que fa a innovació en el món del transport". En aquests apartats, Miquel Martí assenyala alguns dels subsectors que estan creixent a passos agegantats: "El transport urbà amb bicicleta o bicing i la mobilitat de l'últim quilòmetre fins a casa després d'abandonar un altre transport" són alguns dels camps a treballar.
El desig de la internacionalització
Tots els gurus de l'economia apunten en la internacionalització com a pilar per subsistir. Per a Moventia, "la internacionalització és un eix de creixement i desenvolupament", destaca Martí, que malgrat tot, assegura que no és un pas fàcil: "No s'aconsegueix en un, dos o tres anys, portem temps explorant aquesta via i durant els propers anys farem el pas definitiu. Quan el fem volem la garantia que serà un èxit".
Un autobús de 2.300 persones
Moventia compta amb una plantilla de 2.300 treballadors. Un capital humà que el president de l'empresa sabadellenca considera "vital" i que precisa cura: "Primer hem de procurar que la gent que treballi amb nosaltres tingui uns valors determinats i després, ens hem d'assegurar que retenim i potenciem el talent intern". En aquest sentit, Moventia ofereix una mitjana de 10 hores de formació anual per cada treballador amb l'objectiu de "promoure l'enriquiment constant del bagatge personal dels treballadors".
I amb pilots familiars
La firma vallesana és exemple d'empresa familiar que es fa gran. A hores d'ara, la tercera generació de la família Martí s'encarrega de conduir la nau de Moventia i Miquel Martí, el president, deixa clar que per no patir entrebancs es troba en 'harmonia familiar: "La sintonia familiar s'ha de cuidar molt bé, ha de ser perfecte, no pot haver conflictes familiars. Com a tot arreu hi ha problemes i situacions delicades, però a Moventia ha prevalgut les ganes de mantenir endavant projecte familiar". Un dels punts d'inflexió és el traspàs generacional: "Els dos que s'han fet fins ara han estat modèlics i en el moment adequat. Ara, els de tercera generació, hem d'aprovar aquesta assignatura en el relleu cap a la quarta".
El motor del futur
Moventia circula cap al centenari amb fonaments estables. Miquel Martí augura un futur sobre rodes, amb un mercat canviant però a l'alça: "El gran diferencial del segle XX va ser l'explosió de la mobilitat de les persones. És una roda que no pot aturar ningú". I és que segons el president de Moventia, "el creixement econòmic va molt lligat a la mobilitat de les persones". Així, Martí conclou que els reptes de futur són "la intensificació de la mobilitat pública i els sistemes de mobilitat sostenible. La mobilitat i l'automòbil són sectors tractors de l'economia i ho seguiran sent, estic convençut. La mobilitat de les persones no pot desaparèixer de cap manera, sinó tot al contrari". I en aquest escenari el motor de Moventia voldrà seguir encès, sent protagonista.
Moventia no punxa
Miquel Martí, president de Moventia, lidera la tercera generació de la companyia familiar i admet que no ha estat fàcil seguir rodant en temps de crisi econòmica, en general, i del sector automobilístic, en particular: "Moventia no ha estat aliena a la situació econòmica i per tant aquests últims anys han estat difícils. La distribució d'automòbils ha patit una davallada de quasi el 60% i la mobilitat de les persones va molt lligada a l'economia i per tant també se n'ha ressentit. Però ho hem combatut tot plegat apostant fort i intentant créixer".
Ser competitiu en plena crisi
Moventia ha aprofitat la conjuntura econòmica per créixer en els dos negocis que gestiona, Movento i Moventis i ho ha fet via adquisicions d'altres empreses que han hagut de tirar la tovallola i augmentant la presència a més territoris: "En aquest moment ple d'amenaces, també hi ha oportunitats. Hem crescut en els dos sectors, que són dos mercats molt madurs i que demanen una certa dimensió empresarial per sobreviure-hi i ser-hi competitiu" diu Martí. Moventia ha jugat les seves cartes per prendre posicions i "ser més forts tan bon punt s'acabi la crisi".
L'adaptació d'un camaleó
I és que la situació no és nova per a Moventia. 90 anys donen per circumstàncies econòmiques de tots colors i la companyia vallesana hi ha sabut jugar: "La clau per arribar fins aquí ha estat la voluntat de creixement, la capacitat de diversificació i l'aposta per la innovació" exposa Miquel Martí. "Hi ha hagut moments difícils en els que hem hagut de buscar nous nínxols de mercat, noves oportunitats de negoci perquè l'habitual havia desaparegut". Van començar amb transport urbà i des d'aqí s'han obert a l'interurbà, l'automoció, el transport turístic o amb necessitats especials com la mobilitat reduida. Actualment, entre les seves marques trobem noms coneguts com Sarbus o Sarsa. També són socis operadors del Tram Baix, el servei de transport turístic de Barcelona i l'Aerobús de l'aeroport.
Descobrir nous mercats sobre rodes
"Som experts en moure persones", reivindica el president de Moventia. "La mobilitat canvia contínuament i Moventia s'hi ha de saber adaptar. Ja estem explorant noves formes de mobilitat pel futur. Intentem estar un pas per endavant pel que fa a innovació en el món del transport". En aquests apartats, Miquel Martí assenyala alguns dels subsectors que estan creixent a passos agegantats: "El transport urbà amb bicicleta o bicing i la mobilitat de l'últim quilòmetre fins a casa després d'abandonar un altre transport" són alguns dels camps a treballar.
El desig de la internacionalització
Tots els gurus de l'economia apunten en la internacionalització com a pilar per subsistir. Per a Moventia, "la internacionalització és un eix de creixement i desenvolupament", destaca Martí, que malgrat tot, assegura que no és un pas fàcil: "No s'aconsegueix en un, dos o tres anys, portem temps explorant aquesta via i durant els propers anys farem el pas definitiu. Quan el fem volem la garantia que serà un èxit".
Un autobús de 2.300 persones
Moventia compta amb una plantilla de 2.300 treballadors. Un capital humà que el president de l'empresa sabadellenca considera "vital" i que precisa cura: "Primer hem de procurar que la gent que treballi amb nosaltres tingui uns valors determinats i després, ens hem d'assegurar que retenim i potenciem el talent intern". En aquest sentit, Moventia ofereix una mitjana de 10 hores de formació anual per cada treballador amb l'objectiu de "promoure l'enriquiment constant del bagatge personal dels treballadors".
I amb pilots familiars
La firma vallesana és exemple d'empresa familiar que es fa gran. A hores d'ara, la tercera generació de la família Martí s'encarrega de conduir la nau de Moventia i Miquel Martí, el president, deixa clar que per no patir entrebancs es troba en 'harmonia familiar: "La sintonia familiar s'ha de cuidar molt bé, ha de ser perfecte, no pot haver conflictes familiars. Com a tot arreu hi ha problemes i situacions delicades, però a Moventia ha prevalgut les ganes de mantenir endavant projecte familiar". Un dels punts d'inflexió és el traspàs generacional: "Els dos que s'han fet fins ara han estat modèlics i en el moment adequat. Ara, els de tercera generació, hem d'aprovar aquesta assignatura en el relleu cap a la quarta".
El motor del futur
Moventia circula cap al centenari amb fonaments estables. Miquel Martí augura un futur sobre rodes, amb un mercat canviant però a l'alça: "El gran diferencial del segle XX va ser l'explosió de la mobilitat de les persones. És una roda que no pot aturar ningú". I és que segons el president de Moventia, "el creixement econòmic va molt lligat a la mobilitat de les persones". Així, Martí conclou que els reptes de futur són "la intensificació de la mobilitat pública i els sistemes de mobilitat sostenible. La mobilitat i l'automòbil són sectors tractors de l'economia i ho seguiran sent, estic convençut. La mobilitat de les persones no pot desaparèixer de cap manera, sinó tot al contrari". I en aquest escenari el motor de Moventia voldrà seguir encès, sent protagonista.