Nagual, els pioners de les autèntiques 'tortillas' mexicanes a Catalunya
Nagual va ser el somni de la catalana Àngels Secanella i l'hondurenc Ramón Andara, que van engegar en un garatge fa gairebé vint anys
Nagual és el projecte del matrimoni de la catalana Àngels Secanella i l'hondurenc Ramón Andara. Creat el 2003, es van convertir en els pioners de les autèntiques tortillas mexicanes a Catalunya. Després de vint anys, el que va començar com una aventura en un garatge s'ha convertit en una empresa que preveu superar els dos milions de facturació i exporta els seus productes a diversos països d'Europa.
Fer de la necessitat una virtut
Tots dos van decidir impulsar Nagual quan es van quedar a l'atur i estaven esperant el seu segon fill. "El meu home és de Centreamèrica, on es consumeixen les tortillas de forma molt habitual, és el pa d'allà", explica l'Àngels Secanella. Però aquí no trobaven les autèntiques, que són les fetes amb blat de moro. Només n'hi havia de blat. Per això, Ramón Andara en feia a casa pel seu propi consum i, fins i tot, li costava trobar la farina adequada.
Es trobaven a l'atur i van decidir iniciar l'aventura per omplir aquest buit al mercat. Van capitalitzar l'atur i van destinar-hi els seus estalvis i van engegar el negoci al garatge de la mare de Secanella, tots dos sols. Per telèfon, van comprar maquinària especialitzada per elaborar les tortillas, que només en venen a Estats Units o Centreamèrica.
Pioners a Catalunya
"Vam ser pioners. A Catalunya som l'única empresa especialitzada en tortilla de blat de moro", destaca Secanella. De fet, es tracta d'un projecte molt especialitzat, ja que només se centra en aquest producte.
Als inicis, van fer una gran feina d'investigació i desenvolupament. A Centreamèrica, les tortillas es compren i consumeixen al dia, però a Catalunya no i van haver de buscar la manera que es poguessin conservar a temperatura ambient durant mesos. Ho van aconseguir, amb els mínims conservants i mantenint la qualitat.
Àngels Secanella: "Vam innovar i vam adaptar la tortilla al paladar europeu i als seus costums"
"Vam innovar i vam adaptar la tortilla al paladar europeu i als seus costums", destaca Secanella. I van començar a donar conèixer el producte a fires, amb la confiança que la resposta dels consumidors era molt positiva quan tastaven les tortillas de blat de moro.
Una de les seves portes d'entrada van ser a través de cuiners de restaurants, que els hi compraven per casa seva. I, després, ja les van adquirir pels restaurants. De fet, Nagual és la tortilla de referència en molts restaurants. El 50% de les seves vendes són a l'hostaleria, mentre que l'altra meitat és a través de botigues i supermercats.
Un creixement constant i a pas ferm
"No ha sigut un creixement espectacular i ràpid, sinó pas a pas, amb molt esforç i molta perseverança", insisteix la fundadora. Vuit anys després de començar en un garatge, es van traslladar a una nau de 500 metres quadrats a Montcada. "El primer dia vam pensar que era enorme, però al cap de sis anys ja no hi cabíem", apunta.
I es van moure en una nau de l.000 metres quadrats a Barberà, on estan en l'actualitat amb 25 treballadors. I amb un 2022 molt positiu, amb un creixement del 40% i amb una previsió de facturació de 2,4 milions d'euros.
A banda de restaurants, les seves tortillas es poden trobar a grans distribuïdores com Alcampo, Corte Inglés, Casa Ametller, Eroski o Veritas. Una expansió que Secanella resumeix amb aquests valors: actitud i perseverança per millorar i reinventar-se constantment.
El gluten, un aliat
En treballar només amb blat de moro, Nagual és una fàbrica completament lliure de gluten. El 2003 no se'n parlava gaire, però des de fa uns anys cada vegada més població vol o necessita aquests productes. I, en estar certificats, han trobat un nou nínxol. De fet, les seves tortillas es venen també en moltes botigues petites dedicades a alimentació saludable o ecològica.
Tot i treballar només un producte, han innovat amb diferents mides i tipus, com les ecològiques. "Hem sigut molt perseverants, reinventant-nos, buscant la qualitat", afegeix la fundadora. De fet, la qualitat és un dels valors que ha permès el creixement de Nagual, ja que cada vegada ha estat més habitual veure tortillas de blat de moro.
Créixer per Europa
Tot i que no ho han buscat a través d'una estratègia premeditada, Nagual ja ha fet arribar les seves creacions a països com França, Itàlia, Irlanda, Suècia o Dinamarca. "La internacionalització ha estat de manera natural i progressiva", detalla Secanella.
I en el seu cas, va ser gràcies a les poblacions d'habitants de Centreamèrica que vivien en altres països. Buscaven menjars de la seva terra i moltes cerques per internet els portaven a Nagual.
El menjar mexicà
Durant els 20 anys de trajectòria de Nagual, l'Àngels i el Ramón han vist de primera ma el creixement de la popularitat del menjar mexicà. Així ho resumeix Secanella: "La gent no sabia què era una quesadilla i ara se'n troben en molts restaurants que no són ni mexicans".
També a les cases, on els tacos s'han convertit en una opció real per molts sopars en família per dies més especials o caps de setmana. "S'ha consolidat i crescut molt. Moltes famílies, en lloc de fer la pizza, ara fan uns tacos", resumeix. Un creixement que esperen que vagi a més i que posi en valor productes de qualitat i autèntics com els de Nagual.