ESMORZAR VIA EMPRESA-IBERCAJA
Netflix, la mobilitat del futur?
Directius de SocialCar, Uber, Racc, Renfe, Aigües de Barcelona o Factor Energia debaten sobre les ciutats intel·ligents en una trobada organitzada per VIA Empresa i IberCaja
Ser o no ser Netflix, aquesta és la qüestió de la mobilitat com a servei de futur. Deia el filòsof Zygmunt Bauman que la societat és líquida, es mou i pràcticament no té temps per aturar-se... En ple debat, VIA Empresa i IberCaja han organitzat un esmorzar aquest dimarts a l'emblemàtica seu de l'entitat ubicat al Passeig de Gràcia de Barcelona per parlar del futur de les Smart Cities que ja va sobre rodes. No s'ho han volgut perdre els màxims representants de SocialCar, Uber, Ficosa, Racc, Renfe, Cabify, Fira de Barcelona, Scutum, Drivy, Miró, Aigües de Barcelona, Factor Energia, Ellas Deciden i Expoelèctric. Llums, càmera i a tot gas!
Galiardo: "La col·laboració público-privada en mobilitat és essencial. Hi ha tecnologia i consum però falta que la regulació acompanyi"
El director de la Mobility City de Saragossa, Jaime Armengol, ha sigut el primer en arrancar: "Aquesta societat més que digitalitzada està servititzada i té dependència de les dades". Tant és així que la Fundació IberCaja i Expo Empresarial han posat en marxa la Mobility City com a projecte pioner per contribuir a desenvolupar el territori i donar ales a la mobilitat intel·ligent i sostenible. Ja s'hi han sumat fins a 28 empreses i l'objectiu és triple: zero emissions, zero estrés i zero víctimes.
És vox populi que "el concepte de mobilitat com a servei ja no és una moda sinó una necessitat". I com a qualsevol necessitat, tothom suma. "La col·laboració público-privada en mobilitat és essencial. Hi ha tecnologia i consum però falta que la regulació acompanyi", ha reivindicat el director d'Uber a Espanya, Juan Galiardo, que prefereix no tenir carnet de conduir. El futur no hauria de ser il·legal...
Del transport a la mobilitat
"La gent parla del Netflix de la mobilitat que ha de ser fàcil, personal i ajustat a l'experiència d'usuari", ha assegurat Francisco Javier Rodríguez, gerent de transformació i innovació digital de Renfe que gestiona 480 milions de desplaçaments per any i té un 80% de transport públic elèctric. D'un operador de transport a un operador de mobilitat.
Rodríguez: "La gent parla del Netflix de la mobilitat que ha de ser fàcil, personal i ajustat a l'experiència d'usuari"
La mobilitat és global, però també és urbana i entre ciutats. "Saragossa no seria Saragossa sense un AVE", ha apuntat. Així doncs, que millor que mà estesa al diàleg: "És impossible entendre una iniciativa de mobilitat com a servei sense l'administració pública, allò que més ens costa a tots és col·laborar i hauríem d'eliminar la resistència a compartir dades".
"Les ciutats poden liderar aquests canvis i el sector privat s'hi ha de sumar. Ara bé, la guerra estarà en qui es converteix en la plataforma... No tindrem 40 aplicacions i acabarà existint un Netflix", ha defensat Ugo Valentí, director del Saló Smart City de Fira de Barcelona.
Per la seva banda, el director de projectes d'innovació del RACC, Miquel Roca, que també impulsa la mobilitat a servei defensa que "si la nova mobilitat ens ha de salvar el futur, hem de començar a democratitzar-la". Un autèntic exercici de simplificació i homogeneïtzació per arribar encara a més gent.
La democràcia es mou i coopera
La CEO de SocialCar, Mar Alarcón, ha detallat que la cooperació encara està en fase Beta i la clau de la nova mobilitat és cosa de l'administració pública: "Necessitem que sigui el motor real de canvis regulatoris i convenci de la necessitat de desenvolupar les ciutats. A la mobilitat del futur en aquest país li pot passar com a les renovables al 2010."
Alarcón: "Si dues o tres plataformes lideren la mobilitat serà una molt mala notícia"
Ara bé, Alarcón té molt clar que "si dues o tres plataformes lideren la mobilitat serà una molt mala notícia". A parer seu, el model Netflix no serveix en matèria de transversalitat i cooperació de plataformes locals.
"Les dades haurien de ser una infraestructura pública, com l'aigua o el transport", assenyalava Francesca Bria, comissionada de Tecnologia i Innovació Digital de l'Ajuntament de Barcelona, en una entrevista amb VIA Empresa coincidint amb l'Smart City Expo World Congress celebrat a la capital catalana.
Armengol: "Hi ha hagut una apropiació ideològica de determinats mitjans de transport"
Dretes i esquerres, a parts (des)iguals també participen en la cursa de la mobilitat. Segons Armengol, "hi ha hagut una apropiació ideològica de determinats mitjans de transport". Però, afortunadament, ja estem fent un canvi de mentalitat pel que fa a les bicicletes que van cap a l'esquerra i als cotxes, cap a la dreta.
"No hi ha marxa enrere, tots canvien cap al servei de mobilitat", ha destacat Joan Palacin, Business Unit Director Automotive Antennas (Ficosa). A tall d'exemple, ha explicat que Denver és la Smart City més gran del món gràcies a la col·laboració público-privada i ha aixecat fins a 72 milions de dòlars, el que suposa al voltant de 63 milions d'euros, de finançament en només cinc anys.
Vehicles, infraestructura i carnets
El director general de Factor Energia, Emili Rousaud, ha anticipat que es promourà la infraestructura del vehicle elèctric alhora que hi haurà un impuls a l'autoconsum: "la mobilitat serà principalment elèctrica i paral·lelament es faran infraestructures". Les noves generacions i els nous valors lluny de la propietat privada també tindran un paper clau.
Rousaud: "La mobilitat serà principalment elèctrica i es faran infraestructures"
En clau humorística, un gurú del Massachussets Institute of Technology (MIT) com Nicholas Negroponte es preguntava davant els alumnes: "Quina és la diferència entre vosaltres i els vostres fills? El carnet de conduir". El pronòstic ja està fet: Al 2030 ja no ens caldrà conduir i la intel·ligència artificial tindrà carnet molt aviat.
Segons Rousaud, "ja no existeix la tradició d'acabar la carrera i comprar-se un cotxe. La lluita és pel canvi climàtic i per la sostenibilitat". De fet, Factor Energia invertirà fins a 14 milions d'euros a partir del 2019 en diferents punts de recàrrega ubicats sobretot a Catalunya i Madrid. "El segon vehicle de totes les famílies serà elèctric", ha augurat.
Endollats al vehicle compartit
"L'aliança de la bateria a Europa arriba una mica tard", ha alertat Armengol. El director d'Expoelectric, Ramon Caus, s'ha sumat a l'avís i ha proposat aprofitar que el cotxe està sovint parat per emmagatzemar energia davant el tancament de les centrals tèrmiques i nuclears.
Trencant tòpics, Caus ha explicat "el vehicle compartit no serà amb una altra persona sinó amb una altra empresa". Alhora, ha negat que s'utilitzi sovint la infraestructura de recàrrega pública perquè els cotxes elèctrics es carreguen als pàrquings i tenen una autonomia de 300 quilòmetres, a l'espera d'arribar aviat fins als 500 o 600 quilòmetres.
Garriga: "El futur és comprar un vehicle sense bateria i fer un renting de bateries"
"La comunitat té l'obligació d'acceptar que posis un endoll elèctric al pàrquing", ha matisat Rousaud. Tot i això, la directora de comunicació de Silence, Carla Garriga, augura que "el futur és comprar un vehicle sense bateria i fer un renting de bateries". "Dins la nostra plataforma hi ha molta gent que té el cotxe amb renting", ha afegit la directora de màrqueting de Drivy, Lucía de Bofarull, que també comparteix cotxe.
En aquest sentit, Palacín ha detallat que Samsung, LG i Panasonic que són els tres grans proveïdors de bateries no donen abast amb tanta demanda. "Europa no es pot permetre no controlar tecnologies i fonts d'energia base, ens hem d'organitzar i sumar forces", ha reivindicat.
Una flota elèctrica
El cas d'Aigües de Barcelona és prou significatiu: la seva flota és elèctrica i funciona amb energia verda fins al punt d'haver aconseguit reduir un 18% la petjada de carboni. "Hem posat sensors de contaminació atmosfèrica, monetitzem en temps real la contaminació de l'aire", ha explicat Bernat Rovira, director d'Aigües a la Zona de Barcelona.
La CEO d'Ellas Deciden i col·laboradora de VIA Empresa, Gemma Cernuda, ha aprofitat l'ocasió per fer una enquesta entre els presents i extreure'n la següent conclusió: una tercera part dels directius assistents es mouen amb cotxe, patinet o moto elèctrica per la ciutat. "La gent més jove comparteix el cotxe", ha afegit.
A la cadena d'electrodomèstics Miró ja fa sis mesos que es venen més patinets elèctrics que ordinadors. Així ho ha recordat el CEO de Miró, Matteo Buzzi, que en una entrevista a VIA Empresa ja avançava que "la botiga tradicional d'electrodomèstics patirà i hem apostat per la mobilitat urbana". Ara bé, també ha admès que una de les seves principals preocupacions és la seguretat. Qui sap si això podria ser una nova oportunitat pel RACC.
El món ja ha canviat: el petroli del segle XXI són les dades, els fabricants d'automoció ja no pensen en vendre cotxes sinó quilòmetres i tothom vol apostar per ciutats intel·ligents i sostenibles. Amb permís de la col·laboració público-privada, la qüestió és ser o no ser Netflix. "Alerta, però, que Netflix es paga i hi ha molta gent que no està disposada a pagar" de la mateixa manera que "si no pagues, el client ets tu". Que cadascú esculli a quina mobilitat vol pujar.