• Empresa
  • Torna la calma al Metro (de moment)

Torna la calma al Metro (de moment)

Sindicats i TMB signen una treva després de dotze setmanes de vaga i dos anys de negociació

El metro de Barcelona ha acumulat tres mesos de vaga
El metro de Barcelona ha acumulat tres mesos de vaga
Marta Vergoñós
Barcelona
31 de Juliol de 2017

"Tenim per endavant dos anys i mig de conveni, però això no vol dir que siguin tranquils. Recordem que la direcció de Metro ha incomplert recentment acords que ja hem tingut. Un dels motius de la vaga era, no només la consecució d'un acord sobre el conveni col·lectiu, sinó el repecte dels acords, pactes i convenis que l'empresa estava incomplint. Dependrà de la seva actitud que realment el conveni segueixi amb tota normalitat". Aquest és el resum que Pere Ramón, el president del Comitè d'Empresa de CGT, fa del pacte signat entre els sindicats i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Gràcies a aquest acord el Metro torna a circular aquest dilluns sense les aturades al matí, tarda i nit que ja s'havien tornat quelcom habitual. Una treva fins a nou avís.

 

Una prova que l'acord al que s'ha arribat no és un sinònim de pau és el fet que el divendres, quan es va rubricar el pacte, els membres del Comitè d'Empresa no van voler sortir a la foto amb els directius de TMB. El motiu, segons fonts sindicals, és que no volien una imatge que després es pogués utilitzar "políticament". Això va provocar una situació força estrambòtica: primer van entrar els treballadors amb la mediació de la Generalitat per fer-se la fotografia i, un cop van sortir de la sala, van entrar els membres de l'empresa per fer una segona instantània. A més, a aquest joc de cadires el van seguir més de quatre hores de reunió per tancar serrells tècnics de l'acord.

Els membres del Comitè d'Empresa no van voler sortir a la foto de l'acord amb els directius de TMB

La desconfiança dels sindicats contrasta amb el triomfalisme dels responsables del Metro, que des que l'assemblea de treballadors va donar el vist-i-plau a la proposta de la mediació es van començar a felicitar a través de les xarxes socials. "Celebrem l'acord amb els treballadors del Metro! Millorem condicions laborals i garantim qualitat i servei. Guanya el transport públic. Guanya la ciutat", deia l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau. També ha celebrat l'acord la presidenta de TMB, Mercedes Vidal, molt qüestionada des de l'oposició per la gestió feta del conflicte. De fet, pocs dies abans de l'acord tota l'oposició en bloc va demanar-ne la dimissió.

 

 

 

Un conflicte que ve de lluny

Les jornades de vaga van començar a finals d'abril, però el conflicte sobre el conveni col·lectiu del Metro ve de molt més lluny. Del desembre del 2015, concretament, quan va vèncer l'anterior document. La negociació del nou conveni va ser tensa en un primer moment, però els sindicats van enterrar la destral de guerra el juliol del 2016, quan van acordar amb l'empresa vàries mesures que beneficiaven els treballadors i havien de servir per crear un bon clima de diàleg. Per exemple, es va pactar que els empleats del Metro rebrien un extra de 32 euros cada mes, a compte de l'increment salarial que contemplés el nou conveni.

El conflicte s'arrossega des del desembre de 2015

No obstant, després de 68 reunions fracassades, el Comitè d'Empresa va reemprendre la guerra i va anunciar una vaga indefinida tots els dilluns per forçar l'empresa a cedir. Al cap d'unes setmanes d'aturades, TMB va decidir retirar el complement a partir de la nòmina d'agost. Finalment, aquests 32 euros no desapareixeran perquè s'ha arribat a l'acord.

Els cinc punts clau de l'acord

Com és aquest acord que ha costat dos anys de negociació i dotze setmanes de vaga? El formen cinc punts essencials:

  1. Salaris: Hi haurà un increment salarial consolidable en taules del 4,5% fins al 2019, quan acaba la vigència del  nou conveni. A més, hi haurà pagaments únics no consolidables per valor de 380 euros aquest any, 570 euros el 2018 i 665 euros el 2019.
  2. Externalitzacions: Es crearan 46 places per assumir tasques que fins ara feien terceres empreses per al manteniment de vies i catenàries.
  3. Contractes parcials: Un total de 372 treballadors amb contractes de jornada parcial passaran a ser treballadors a temps complet l'any 2022. En paral·lel, 190 empleats de la borsa d'estiu passaran a tenir un contracte de relleu amb garantia d'indefinit.
  4. Una única escala salarial: La creació de dos nous torns que se sumen als de matí, tarda i nit busca concentrar els treballadors a temps parcial a la nit. Així es posa punt i final al fantasma d'una doble escala salarial, ja que finalment no hi haurà la categoria laboral "d'agent formador".
  5. Blindatge davant la T-Mobilitat: El document assegura que l'entrada en vigor de la nova targeta de transport telemàtica no anirà acompanyada ni d'acomiadaments ni d'externalització de serveis.