Aquest 2018 farà 20 anys que Nostrum va aterrar al mercat català amb l’objectiu de posar-te cada dia el plat a taula. Al capdavant de la companyia que gestiona la cadena, Home Meal, hi ha en Quirze Salomó, “fill de botiguers catalans”, com ell mateix es descriu. Un entorn que reconeix que enyora i que dista molt de la realitat que viu ara en el seu dia a dia en el món de l’empresa. “Els objectius són molt diferents, la mentalitat és més oberta... El botiguer és molt conservador i es mou en un entorn més clàssic”, assegura.
Però el seu pare, el que ha sigut el seu company i mestre, sempre ha sigut “més somiador”. Abans de Nostrum, tots dos van liderar una companyia de lleixius i productes de la neteja líder a Espanya i França amb marca de distribució. La van acabar venent a una multinacional als anys 90 i, uns anys després, es van embarcar en el sector de l’alimentació amb un projecte que ha demostrat tenir grans objectius. Tan grans i amb tantes perspectives de futur, que fins i tot s'atreveixen amb la presentació d'una criptomoneda el pròxim dimecres, 27 de desembre.
L’ambició de Nostrum és ser gran. Concretament el major player europeu.
Som un restaurant ràpid, estem en el subsector que es diu quick service restaurant. És molt curiós perquè és l’únic sector econòmic amb un volum de mercat important on no hi ha cap representant transnacional a la Unió. Tots són d’origen americà, no hi ha cap d’europeu i amb menjar europeu. El que volem és ser els primers que facin això. Des de fa un any i mig estem focalitzats en aquest objectiu.
"Està prohibit a l'equip parlar d’internacionalització, perquè no estem internacionalitzant-nos, estem fent el nostre mercat natural"
Per què no hi ha hagut cap companyia europea?
Segons les anàlisis que hem fet, una de les raons és no agafar-se Europa com el país. Nosaltres sí que veiem Europa com Estat, som el primer projecte que veu el continent com el país econòmic, com el nostre mercat domèstic. Home land és Europa, està prohibit l'equip parlar d’internacionalització, perquè no estem internacionalitzant-nos, estem fent el nostre mercat natural. Quan els nord-americans obren un restaurant que funciona, diuen que faran el go national i van a tota la nació. Quan ja tenen molt múscul, van al món. Nosaltres ara estem fent el go national europeu i intentant reproduir el seu esquema dins de la Unió Europea.
Igual que ells han portat menjar nord-americà, vosaltres no varieu la carta. Per què no adaptar-vos a les particularitats de cada mercat?
Els nord-americans han aconseguit que siguem com ells. Nostrum intenta preservar la riquesa culinària històrica, centenària i casolana que hi ha a Europa. No cal variar molt perquè a la carta hi tenim de tot. Hi ha plats de pasta italiana, de cuina francesa, alemanya, hongaresa... Sempre hem anat adaptant-nos a la cuina casolana europea. La carta d’aquí a 4 o 5 anys també serà una carta casolana transnacional. Els mateixos plats que trobem a Barcelona estaran a París i a l’inrevés.
El primer país on expandir-vos ha estat França. Per proximitat o per facilitats?
França és un mercat molt difícil, molt exigent a escala gastronòmica, era un repte. Ens ajuda estar en un mercat així perquè ens prepara per a altres que potser no són tan exigents. Ja tenim signat també a Suïssa; Bèlgica arribarà aviat, i Holanda i Alemanya són objectiu per al pròxim any.
Nostrum va sortir a borsa al MAB per finançar l’expansió. Preveieu fer el mateix a França. Aquesta és l’estratègia per a tota Europa?
A França volem sortir durant el 2018 a cotitzar al mercat francès, seríem la primera companyia espanyola que cotitza a Madrid i a París al mateix temps. Ara també estem en un programa de bons convertibles, estem aixecant el bonus i ja tenim una part, que són 6.100.000 euros que ja han entrat d’un programa de 15 milions d’euros. Les pròximes setmanes s’ha d’acabar de completar i ens permetrà reestructurar tot el passiu de deute a un deute molt més sa a llarg termini. Deixarà la companyia molt ben reestructurada a escala financera.
"La primera prioritat a Nostrum en aquest moment no és guanyar diners. La prioritat és pensar en gran i ser la primera marca europea"
De fet, els últims tres anys heu tancat amb pèrdues.
Ens amoïna, perquè sempre agrada guanyar diners, però la primera prioritat a Nostrum en aquest moment no és guanyar diners. La prioritat és pensar en gran i ser la primera marca europea. Crec que així és com donarem un valor gran als accionistes. D’aquí a 4 o 5 anys estaran encantats de tenir accions. Imagina’t el valor que tindran si l’empresa es converteix en la primera transnacional europea. Les grans companyies del món a borsa no guanyen diners. Parlo d’empreses com Tesla, Amazon... el seu objectiu segurament no ha sigut guanyar diners immediatament, sinó construir un projecte que sigui envejable. Ara som una empresa que està en break even, l’any passat vam fer un EBITDA positiu i estem a prop de generar fluxos de caixa positius. Tancarem l’any amb dades similars a l’anterior, però amb un creixement de vendes molt notable. El nostre maldecap principal, però, és estar en 10 o 15 països de la UE com abans millor.
Però els nombres vermells també poden generar inquietud entre els accionistes.
Depèn de l'inversor. Els hi ha que busquen un cash flow garantit i els hi ha que volen multiplicar per molt la seva inversió jugant uns riscos. El segon és el nostre inversor. La majoria haurien de tenir una mica de Nostrum, però depenent del teu grau de risc, has de tenir més o menys Nostrum. Som una companyia que ens agrada empènyer i córrer una mica de risc. L'inversor ho entén, li expliquem i no ho amaguem, ho dic així de clar.
L’expansió s’ha fet sempre amb franquícies i tampoc heu obert cap altra planta per donar suport a la de Manresa.
Un creixement tan geogràficament deslocalitzat és complex fer-lo amb botigues pròpies. I tots els actors que hi ha al mercat operen a través de franquícies, és impossible preveure un altre sistema en restauració. Respecte a la planta, la idea és que ens serveixi el 70% del creixement dels pròxims anys. Encara pot multiplicar per quatre o per cinc el que som. Cap al 2020 està previst obrir una altra fàbrica en un altre lloc de la UE, però no ens preocupa, encara hem de multiplicar l’activitat.
Ara Nostrum lidera el mercat espanyol, són forts els competidors locals a l’exterior?
A Espanya ha anat sorgint competència, però són males còpies de Nostrum. Les males còpies sempre hi seran, a Europa també en tenim. Em preocupen certes competències a Europa que ho fan més bé que nosaltres i que fa que hàgim de millorar. A Espanya liderem en qualitat i en proposta, estem permanentment innovant. El que em preocupa és la competència de fora que innova més, però no la gent que es dedica a copiar. Quan lideres, sempre tens algú que et copia. El que m’amoïna és ser millor que els que ara poden ser millors.
"Venem temps, un temps que el client no s’ha de preocupar per pensar què cuinar i cuinar-ho"
La reducció dràstica de preus us ha ajudat a liderar. Com es poden oferir uns preus tan baixos?
Som una aposta pel que en diem smart discount. En certa manera, hem creat aquesta categoria dins del sector. L’smart discounting vol un preu molt bo amb molts avantatges per al client fidel i és un model clau per al nostre desenvolupament tant aquí com a Europa. Donem qualitat perquè estalviem, perquè el principal actiu és la cadena de subministrament. Des que produïm fins que es consumeix, tenim una eficiència màxima. Aquesta eficiència és la que després donem al preu, no en detriment de la qualitat. Vendre coses dolentes i bé de preu és fàcil; vendre màxima qualitat al millor preu, és més complicat. Però també venem temps, un temps que el client no s’ha de preocupar per pensar què cuinar i cuinar-ho.
Amb aquesta lògica també abordeu campanyes com la de Nadal.
Vam néixer com una botiga clàssica de menjars, per tant, la campanya de Nadal és i era importantíssima. Ara que som més una cadena de restauració ràpida, ja no és tan estrictament important, però ens agrada fer-la. Cada vegada intentem fer més coses innovadores al desembre i, dins de la nostra manera d’entendre el mercat, hem intentat fer plats tradicionals per a Catalunya com els canelons.
Què suposa el Nadal per a la facturació?
El desembre no és el nostre millor mes de l’any. Hi ha menys activitat econòmica i, com que anem relacionats amb l’activitat del dia a dia, ho notem. Si no tinguéssim la campanya de Nadal, podria representar un 20% de la venda del desembre. A França aquesta campanya no és tan important, allà encara no som el que som aquí a Catalunya.
Ara té el 25% de la propietat de Nostrum. S'hi veu sortint i emprenent un nou negoci?
Si els accionistes consideren que el que faig és del seu interès, seguiré a Nostrum durant molts anys. En el moment que no ho considerin, deixaré de ser-hi. Ja tinc altres negocis, però sí que és un projecte que m'interessa molt, tant personalment com patrimonialment. Veig que és un projecte amb molt recorregut i hi tinc posades totes les esperances.