Nostrum toca la campana

El president de la companyia catalana de menjar per emportar afirma que la sortida a borsa busca el muscle financer necessari "per construir un pla de negoci molt ambiciós"

El conseller Puig i Quirze Salomó, aquest matí a la borsa de Barcelona
El conseller Puig i Quirze Salomó, aquest matí a la borsa de Barcelona
Neus Navarro
04 de Desembre de 2014
Act. 04 de Desembre de 2014
Al parquet han trobat el sòl des d'on créixer sense sostre. Amb l'ambició com ensenya, Nostrum –marca de l'empresa titular, Home Meal- ha sortit aquest dijous a la Borsa de Barcelona buscant l'ampliació de capital que els permetrà augmentar el volum de negoci. "Hem anat a buscar el muscle financer necessari per a cometre un pla de negoci molt ambiciós que tenim pels pròxims quatre anys", ha assegurat a VIAempresa Quirze Salomó, president executiu i conseller delegat de Nostrum.

En aquesta primera jornada, la companyia ha debutat en el Mercat Alternatiu Borsari (MAB) amb una pujada del 22,54%, fins als 2,12 euros. La contractació de les accions d'Home Meal es realitzen mitjançant dos períodes de subhasta o fixings diaris, una a les 12 hores i l'altra a les 16 hores.

Acompanyats pel conseller d'Empresa i Ocupació, Felip Puig, en el toc de campana, la companyia ha pres l'esdeveniment quasi com una festa. I és que la satisfacció al si de l'empresa per aquesta operació és inevitable. Més de 100 inversors s'han interessat per l'ampliació de capital, que ha superat totes les expectatives. De fet, Nostrum havia situat un objectiu de 5 milions d'euros i la xifra finalment aconseguida és de 6,4 milions d'euros, un 28% més. "Ha anat molt per sobre del volum que esperàvem aixecar inicialment, amb unes circumstàncies de mercat que no ajudaven i no eren favorables. La gent ha fet molt costat el nostre projecte i estem contents i agraïts", explica el seu màxim responsable.

Expansió a Europa
Ara, amb els seus títols cotitzant al parquet per un preu inicial d'1,73 euros, l'empresa posa els ulls al sud de França. El pla d'expansió previst mira a Europa (Alemanya i Portugal entren també en els seus plans) amb convenciment, ja que Salomó explica que els pròxims tres o quatre anys volen "sostenir el creixement", fent-ho en l'entorn del país i "també més enllà, amb un sistema de franquiciat que és el model de la nostra empresa franquiciadora", argumenta.

"És un projecte de 16 anys que ha traspassat un moment delicat econòmic del país i estem plens d'il·lusió. Avui també és un dia molt gran pels treballadors de Nostrum", ha apuntat Salomó. L'empresa, natural de Sant Vicenç de Castellet, va començar amb una primera botiga de menjar per emportar-se situada a Barcelona en l'any 1999 i a hores d'ara ocupa 500 treballadors, 300 dels quals treballen a les diferents franquícies.

Aposta per la franquícia, el seu encert
"L'exportació en franquícia i l'autoocupació sense cost d'inversió s'ajusta molt a Nostrum. El franquiciat aporta valor, és un empresari que cuida la botiga, que ens vigila el territori local i, a la vegada, nosaltres li fem fàcil muntar un negoci on es pugui guanyar la vida", explica el directiu. Les 115 botigues en actiu, 108 d'elles a Espanya (principalment situades a Barcelona, Madrid i Bilbao) i dues altres a l'estranger: una a Perpinyà (França) i una altra a Andorra, avalen l'èxit del seu model de negoci. A més, en conseqüència, la companyia gestiona una gran demanda de creació de franquícies dia rere dia. "Rebem moltíssimes peticions cada dia", confirma Salomó.

Precisament és aquest model franquiciat el que els ha permès créixer tant i tan ràpid. En 2012 comptaven amb 47 botigues i van facturar 7,2 milions d'euros, però en arribar a 2013 el negoci es va disparar -amb un total de 80 establiments- i també la facturació, que va duplicar-se.

El ritme de 2014 sembla seguir la mateixa via: amb xifres del mes de juny, les vendes freguen els 10 milions d'euros. "Sabem que en sortiran competidors perquè aquest és un mercat que està explotant, amb això ja comptem, però és un mercat que compatirem", reflexiona Salomó. En la societat de la rapidesa i del "aquí i ara", l'èxit dels 'menjars de la mare per emportar-se' -que els nord-americans fa anys batejaren com home meal replacement- diu molt del model actual de societat: Abocada a la velocitat, a vegades la que marca el microones de la cuina.