Original Buff, el mocador de l'aventura
Una petita empresa de punys i colls per a roba esportiva d'Igualada ha esdevingut una marca global que ja exporta a més de 70 països
L'empresa igualadina Original Buff té una història d'èxit pròpia poc habitual. A partir de la companyia que confeccionava punys i colls per a roba esportiva dels seus pares, Joan Rojas ha aixecat una marca reconeguda internacionalment dedicant-se a la producció de mocadors tubulars. Des del 1991 fins avui han passat dues dècades i l'empresa ha arribat a facturar més de 32 milions d'euros a l'any, exportar a 70 països i comptar amb una plantilla de 230 treballadors.
El director general de Buff, David Camps, explica que, avui dia, "Buff és una marca i una companyia, Original Buff SA", que recull una sèrie de productes accessoris pensats per la pràctica esportiva i vestir casual. És a dir, s'adreça a usuaris de roba d'esport, de carrer, però, alhora, la casa també té una secció de productes pensats pel mercat industrial i institucional. Tot "amb una proposta molt concreta de productes de cap i de coll, aquest és el focus de la marca, que permeten protegir-se de les inclemències meteorològiques quan es fan activitats de lleure, esportives i professionals de manera més confortable". I tot això amb una forta atenció al disseny, "seguint les modes, però amb un toc molt característic de la marca que destaca per ser força colorista".
Al mític mocador tubular de coll se li han afegit innovacions: protecció polar, windstopper, llana merino, reflectant, protecció solar i repel·lent de mosquits
El producte estrella sense cap mena de dubte és, però, el mocador de coll tubular "en totes les seves variants", indica Camps. Al primer model bàsic que va aparèixer ara fa 26 anys "se li han afegit configuracions i innovació com per exemple, amb protecció polar, windstopper, llana merino, etc.". El catàleg inclou, a més de gorres i tubulars, un ampli repertori de gorres, cintes, caputxes, escalfadors de coll i mocadors, entre d'altres.
De fer punys a col·laborar amb Araceli Segarra
Però comencem pel principi. Corria l'any 1991 i l'igualadí Joan Rojas, fundador de la companyia, era un apassionat del motor. Per protegir-se del fred i del vent, en Joan usava sempre la seva braga militar quan conduïa la seva moto pels voltants d'Igualada. El problema? Li resultava molt molesta mentre pilotava. Ell provenia d'una família de tradició tèxtil dedicada a la producció de colls i punys de peces de punt: "La companyia feia punys, antigament havien fet jerseis, era una companyia petita que produïa complements per a peces esportives", relata el directiu.
En cert moment Rojas recupera una màquina que antigament havia produït mocadors tubulars per l'Exèrcit. Rojas reinventa aquest concepte, "fa un redisseny canviant la matèria, empra polièster, fent que s'hi pugui estampar", diu Camps. Un cop té aquesta peça "ell la fa servir fent trial i comprova que funciona bé".
A partir d'aquell moment la dóna a amics i familiars perquè l'emprin també. "Rojas comprova que hi ha interès en aquesta peça, tot i que els primers anys van ser molt difícils", afirma el director general de la marca. Segons explica, el fundador exercia les funcions de comercial, picant portes anant de botiga en botiga oferint el seu producte. "Els botiguers afirmaven que ningú li demanava aquell objecte i per tant no ho volien comprar, perquè era un producte nou que no existia fins llavors", diu Camps. La confiança d'alguns botiguers, especialment amb l'acceptació de botigues del Pirineu, van fer arrencar l'empresa.
Els patrocinis en raids d'aventura van servir per crear marca i comprovar l'efectivitat del producte
A mitjans dels noranta, Rojas també va apostar per anar a fires internacionals -com l'Ispo a Múnic, la fira referent del sector tèxtil de l'esport- i intentar exportar els productes Buff.
Marca, disseny i R+D
Rojas va tenir clar des dels primers moments que calia fer marca. Buff va esdevenir patrocinador d'equips de raids d'aventura: "Aquestes eren competicions d'una setmana en què es feia un recorregut fent diferents pràctiques esportives a la natura, com per exemple l'EcoChallenge", recorda el directiu. Aquests patrocinis van permetre mostrar i promocionar el producte i la seva versatilitat per tots els esports. Esportistes com Araceli Segarra van poder fer servir els productes Buff a través d'un d'aquests equips d'aventura i els van popularitzar i fer coneguts. Aquesta pràctica s'ha mantingut al llarg de la història de la companyia: "Sempre hem dedicat molta inversió a construir marca per la mida d'empresa que tenim per omplir de significat la companyia i ser reconegudes i preferides pel consumidor". Actualment la marca té com a ambaixadors bikers de renom o atletes de trailrunning com José Antonio Hermida, Anton Krupicka, Núria Picas, Zach Miller, Zaid Ait Malek, Sheila Avilés, entre altres.
A més d'invertir en identitat de marca, Buff també s'ha dedicat a la recerca i el desenvolupament per obtenir el millor producte. En un primer moment per crear la primera peça de roba, un mocador tubular sense costures. Més endavant per perfeccionar-lo: "Hem millorat la qualitat de la peça i oferim millors prestacions, sobretot hem treballat amb les matèries, per exemple, hem aconseguit que una gamma de productes tingui protecció solar, repel·lent de mosquits o reflectant", detalla Camps.
Buff compta amb tres advocats dedicats només a lluitar còpies i plagis
Un producte senzill que, certament, ha pres una gran popularitat i s'ha fet molt conegut, per la seva simplicitat i caràcter. Però precisament aquest fet també fa que sigui víctima de còpies i plagis. "Lluitem contra altres empreses que s'aprofiten de la nostra imatge o fins i tot la nostra marca per vendre els seus productes. Tenim tres advocats que es dediquen principalment a buscar tots aquests casos d'infracció arreu del món" que, segons indica l'empresari, sumen entre 150 i 200 cada any.
Protegits de la crisi
En el conjunto del grup, Original Buff factura 40 milions d'euros anuals i en els darrers 10 anys ha mantingut un creixement d'entre el 8% i el 10%. "L'any passat ens vàrem quedar estables, però enguany tornarem a créixer un 10%", vaticina Camps.
El 90% de les vendes del grup prové de l'estranger. De fet, l'empresa compta amb filials a Alemanya, Canadà i els Estats Units, tres dels seus principals mercats, a més dels països nòrdics i Regne Unit. En aquests països on compten amb empreses pròpies operen com a majoristes de les aproximadament 1.500 referències amb què compten, entre tubulars i barrets. "A aquesta col·lecció hi afegirem l'estiu que ve 150 models de gorres", avança el directiu.