Parlem, una 'teleco' per a Catalunya
L'operadora de telecomunicacions catalana es reivindica com una empresa de proximitat que posa el client al centre del negoci
Un dia més tard de la gran manifestació de la Diada de l'11 de setembre del 2012. Aquell 12 de setembre, l'Ernest Pérez-Mas es va demanar per què no existia una empresa de telefonia catalana. Pérez-Mas és el CEO de Parlem, que presenta com "l'operadora de telecomunicacions de Catalunya". Ni més, ni menys. L'empresa amb seu al barri del 22@ de Barcelona dóna servei a particulars i empreses de telefonia fixa, mòbil, accés de banda ampla, fibra òptica i centraleta virtual. Amb una facturació de 3 milions d'euros el 2017, Parlem vol ser un operador de proximitat, que "posa al centre el client". I que, per descomptat, parla català.
Després de la manifestació de la Diada, Pérez-Mas va anar a Madrid a una fira per feina. Allà va adonar-se que no hi havia cap operador virtual de telefonia d'origen català. "Com és que en aquest sector crític no hi ha cap operador de Catalunya?", es va demanar. Allà va començar tot.
A l'avió de tornada va fer el pla de negoci. El 2013 se'l va passar buscant suports i socis. L'enginyer va comprar la companyia Fonyu, que no havia operat mai. Ona Capital, de la família Font (Bon Preu) i la família Carandell de Manlleu, i MásMovil com a soci industrial, van entrar a donar suport al projecte. Parlem va néixer com a operadora mòbil virtual el juliol del 2014 i el gener de l'any següent entrava en marxa.
Les telecos a Espanya
Un operador virtual és una empresa de telecomunicacions que no fa servir infraestructura pròpia, sinó que la lloga a les altres operadores que sí que en tenen. És a dir, les grans: Telefónica, Orange, Vodafone i MásMovil.
"Espanya en aquest sentit és un desastre", riu. A altres països com el Regne Unit, "els governs creen una empresa que instal·la la xarxa de fibra òptica pública i única". L'Estat posa els diners i les companyies li lloga la infraestructura de transport i d'accés; i cada empresa tira cable en cada edifici per donar servei als clients. "A Espanya es va decidir apostar per un client en el qual Telefònica es va quedar amb certs privilegis de desplegament de fibra", explica. Llavors els competidors van entrar a construir també, fins al punt que "Orange té ara més xarxa de fibra a Espanya que no pas a França", postil·la.
"La competència es basa en la infraestructura, amb costos molt cars i difícils de rendibilitzar", de manera que durant anys i amb només tres operadors, els preus han anat escalant. El cost que paga el client final a Espanya ha anat pujant des del 2015 i fins al 2017 fins a un 30%. Fins a l'aparició de MásMovil. "Quan en un mercat de telecos hi ha tres competidors no hi ha competència, es posen d'acord, quan n'hi ha quatre, sí", subratlla. Amb l'aparició del quart operador, ara líder en captació de clients, les altres grans empreses s'han llançat a fer ofertes.
"Nosaltres no ens dediquem a la infraestructura, som molt més lleugers i àgils, ens dediquem al client, a donar un bon servei i un bon producte", precisa Pérez-Mas. Amb aquestes premisses, un bon preu, juntament amb una atenció en català, parlar amb persones i no amb màquines, és l'aposta de valor de Parlem.
Parlem de xifres
Parlem dóna feina de manera directa a 20 treballadors i 25 de manera indirecta amb el contact center. La companyia, que va duplicar la facturació en el darrer exercici, té bones perspectives de cara al tancament de l'any. Així, Parlem espera acabar el 2018 amb una facturació anual de 6 milions d'euros i apunta cap als 10 milions d'euros de cara al 2019. "Esperem començar al gener amb una facturació d'un milió d'euros", afirma.
A més, l'agost ha estat el mes rècord en captació de clients, tant en telefonia mòbil com en banda ampla "després d'una campanya molt potent i ofertes agressives". El creixement del nombre de clients ha estat una constant. L'operadora va augmentar un 45% el nombre de clients des de l'1-O. "L'últim trimestre de l'any vam incrementar molt el nombre de clients respecte dels que portàvem acumulats els dos anys i mig anteriors". Pérez-Mas reconeix que "el procés polític de Catalunya" ha fet guanyar "notorietat" a l'operadora. "La gent demana consum de proximitat", però matisa que l'increment de clients també s'explica per "la competitivitat del producte i la bona atenció al client" de Parlem.
"Ara estem duplicant el creixement del nombre de clients de l'octubre de l'any passat", afirma. A la meitat d'aquest mes, precisament, Parlem llançarà, també el servei de televisió amb accés a plataformes de vídeo on-demand, Google play, Google TV i subscripció a operadors de continguts.
Sortir al mercat i a comprar
Actualment, la cobertura de fibra de la companyia ja arriba al 60% del territori català, amb un total de 2.900.000 llars. Això ha estat possible gràcies a la incorporació de noves infraestructures per acords amb altres operadors.
A més, Parlem es troba en un procés d'ampliació de capital per tal de fer el salt a algun mercat. Ja ha assolit el 75% de l'objectiu d'inversió -de 750.000 euros- de subscriptors particulars que està realitzant a través de la plataforma d'inversió online The Crowd Angel.
L'objectiu d'aquesta ampliació és popularitzar la participació en la companyia i aconseguir una base de nous socis, amb participacions a partir de 1.000 euros, per preparar una futura sortida a borsa, prevista per al pròxim any 2019. A més de beneficiar-se de les potencials rendibilitats futures com a accionistes, Parlem oferirà als inversors un descompte del 15% en tots els seus productes i serveis. Fins al 27 de setembre, dia en què finalitzarà la subscripció popular, les persones tindran la possibilitat d'invertir en aquest projecte econòmic i de país.
I un cop assolida aquesta fita, la companyia preveu poder començar a créixer de manera inorgànica, és a dir, amb adquisicions d'altres empreses que complementin territorialment el seu servei o amb nous verticals de negoci. Parlem d'adquisicions, doncs.