Píndoles per ser feliç

Les farmacioles i pots de llaminadures de l'empresa familiar Happy Pills inicien l'expansió internacional per endolcir els problemes quotidians i fer front a les còpies del negoci que s'han estès arreu del món

Happy Pills vol portar la seva felicitat arreu del món
Happy Pills vol portar la seva felicitat arreu del món
Aida Corón
29 d'Octubre de 2015
Act. 12 de Novembre de 2015
La coneguda dita de "Al bon temps, bona cara" hi podríem afegir un petit canvi: "Al mal temps, píndoles de la felicitat". I és que la cadena de botigues de llaminaduraHappy Pills ha revolucionat el sector amb uns petits envasos farcits de dolços de colors que no només atrapen els més menuts, també s'han convertit en una mena de solució màgica pels entrebancs de cada dia dels adults. Una solució que, lluny de conformar-se amb portar optimisme a l'Estat espanyol, ha anunciat que estendrà el seu model de negoci amb 30 botigues més a l'estranger.

De fet, que s'anomenin pastilles de la felicitat no és cap casualitat. "Una llaminadura és com la xocolata, té feniletilamina, i dóna una mena de xut de vitalitat i energia, de felicitat", explica el fundador, Domingo Ojeda, "sembla que hagis menjat alguna cosa extraordinària i en el fons no has menjat res". Un efecte que, acompanyat de l'estètica farmacèutica que presenta la botiga, converteix el producte en tot un medicament per les emocions.

En vuit anys, el que va començar com un petit local a tocar de la catedral de Barcelona –per aprofitar el bullici turístic-, és ja una cadena de set botigues. Cinc d'elles es troben a la ciutat catalana, el que la converteix en territori pràcticament conquerit per la marca, mentre que les altres dues busquen fer el mateix a Bilbao i Saragossa. Amb una crisi superada i en ple procés d'internacionalització, Happy Pills preveu tancar el 2015 superant la facturació d'1,5 milions d'euros de l'any anterior.

No tot és cosa de nens
La relació de Domingo Ojeda i la seva dona Gloria Dueñas amb l'emprenedoria ve de lluny. "Portem 25 anys fent coses. Venda de productes infantils, accessoris, regals, música... A vegades les coses surten bé i altres, no tant, però sempre hi posem la mateixa energia", rememora el fundador. I així, lluny de rendir-se, van reconvertir l'anterior negoci d'accessoris per al cabell al Happy Pills que coneixem.

Qui també va viure tot aquest canvi és la neboda dels fundadors, Imma Dueñas, que actualment ocupa el lloc de directora creativa. "Per una banda, teníem un local molt estret i petit; per l'altra, en Domingo veia la típica botiga de barri de llaminadures com un lloc lleig", relata sobre el procés, "així que vam anar a un estudi de disseny, vam dir que volíem fer alguna cosa diferent dins el món dels dolços i ens van donar diverses opcions, entre elles Happy Pills".

Domingo Ojeda, Gloria Dueñas i Imma Dueñas, l'equip directiu de Happy Pills. A. Corón

Amb la idea clara i l'espai disponible, només calia superar un handicap: la botiga estava en una zona on no hi havia nens. Com fer-ho, doncs, per atraure també el públic adult? "La manera va ser transformar la venda tradicional de llaminadures amb envasos i formats diferents, que es presentessin com una ajuda per superar les dificultats ximples del dia a dia", explica Ojeda. És per això que les frases s'han convertit en l'element identificador de la marca, les que es converteixen en "missatges breus i positius que t'arrenquen un somriure", afegeix Dueñas.

Tots els detalls són importants
Si d'una cosa pot presumir Happy Pills, és de dependre pràcticament d'ella mateixa. Tant el disseny dels envasos com de les botigues i el seu mobiliari, és fet per la direcció de l'empresa. Volen ser ells qui escullen les combinacions de colors i l'organització, ja que és la marca que ells han creat i coneixen fins al més mínim detall. "Quan contractes algú de fora, el nivell d'exigència baixa i les coses que implementen no funcionen. Amb aquest sistema som lents, però més eficients", apunta amb orgull Ojeda.

Però parar tanta atenció a la presentació no significa que oblidin el contingut. Treballen amb nombrosos fabricants nacionals i internacionals de llaminadures, de manera que les clàssiques maduixes rosades les compren a uns i els ossets, a un altre. "Intentem que el producte sigui el que creiem que el client més valora i no sempre és el mateix fabricant que té el producte més adequat", justifica Ojeda, "com que tenim un marge suficientment gran com per suportar un cost major, preferim vendre un millor producte". No obstant això, abans de fer la tria es fa una prova pilot en dues botigues. Si la nova llaminadura té bona rebuda, s'estén a la resta de la xarxa; en cas contrari, s'opta per un altre fabricant.

Superar la crisi abaixant preus
El preu final és un altre element que conforma el tàndem d'èxit de Happy Pills. El producte més car de la botiga ronda els 25 euros, però la directora creativa subratlla que amb 10 euros ja es pot fer un regal maco i diferent. "Amb pocs diners quedes bé. Crec que això ens ha mantingut bastant al peu del canó", afegeix.

El fet d'haver nascut el 2007 situa el seu creixement en plena crisi econòmica. Una recessió que Ojeda afirma que van trigar a notar i que no va ser fins al 2010 quan van haver de fer un gir: "Vam reconduir el model cap a una proposta de vendes més econòmica rebaixant el tiquet mig de caixa de 7 o 8 euros a 5 euros, però intentant que no baixi el tràfic de clients". A més a més, el fundador afegeix que el fet de no discriminar el tipus de llaminadura, i tenir tot el mateix preu, és un valor afegit que els distancia de les botigues tradicionals.

Intenten mantenir la clientela amb preus assequibles. A. Corón

També ha ajudat tenir una clienta amb perfils tan diversos. Tenen noies joves, àvies que compren bosses de llaminadures pels néts, homes amb vestit i corbata que s'escapen de l'oficina, turistes de tot arreu i empreses que escullen els pots de Happy Pills com a obsequi corporatiu. "Al principi eren majoritàriament dones, però estem ampliant. L'únic que tenim pendent és aconseguir que els homes perdin del tot la por a entrar en una botiga de color rosa", apunta Dueñas mig somrient.

El canal corporatiu és potser el més desconegut del negoci. No obstant això, és una línia amb la qual treball des del naixement del negoci. Així, les píndoles de la felicitat es poden trobar en companyies i esdeveniments, on no cobren res i ho entenen com una estratègia d'imatge.

Franquícia, resposta contra les còpies
"Tenim còpies a tot arreu. Hi ha ja en marxa un procés judicial contra dues empreses espanyoles perquè havíem arribat a un punt que era intolerable". Ojeda explica amb barreja d'indignació incredulitat tota la situació per la qual està passant la companyia tant a l'Estat espanyol com a l'exterior.

L'última demanda que van posar va ser el passat mes de febrer contra Fnac i Fresh & Good, la companyia que ha instal·lat diversos punts de venda de llaminadures sota la marca MolaGominola. Aquest novembre tenen el judici i esperen que el plet els ajudi a solucionar el que Dueñas considera una injustícia: "La llei protegeix els ximples. El llest crea i el ximple es guanya la vida copiant". En aquest sentit, explica que registrar una sola frase suposa 300 euros, pel que protegir via copyright cadascuna d'elles és "inviable".

Malgrat la preocupació, Dueñas manté una mínima tranquil·litat després de veure que la majoria de còpies de Happy Pills han tancat. "El nostre model de negoci no és fàcil, està tot molt estudiat i ells no tenen clara la filosofia, ni l'origen; ni entenen que l'etiquetatge i les referències estan estudiades", detalla.

L'estructura de la botiga i ordenació de les llaminadures estan estudiades al detall. A. Corón

Paral·lelament, han iniciat la internacionalització a través de franquícies per expandir-se i per lluitar contra les còpies. "Som una empresa familiar i créixer de cop i volta és molt difícil", considera la directora creativa, qui creu que l'opció de la franquícia és bona per "ampliar el negoci, fer-lo més notori i ajudar el client a detectar les falsificacions".

Aquest 2015 ja s'han estrenat a Corea del Sud amb dues botigues. El fet d'haver escollit aquest país pot ser vist com una bogeria, segons Dueñas, "és el més difícil del món pel que fa a l'etiquetatge, perquè demanen informació secreta dels fabricants". Tot i això, assegura que la prova "està superada", i això els anima a situar el Japó, Anglaterra i els Estats Units entre els plans de futur.