• Empresa
  • Puig: de distribuïdor local de cosmètics a multinacional de marques de luxe

Puig: de distribuïdor local de cosmètics a multinacional de marques de luxe

L'empresa catalana celebra el seu primer segle de vida combinant moda i fragàncies i amb l'estrena de la seva nova seu a L'Hospitalet de Llobregat

Puig
Puig
Mari Carmen Gallego
02 de Juny de 2014
Act. 04 d'Agost de 2016

L'empresa catalana Puig celebra aquest any el seu centenari amb un regal especial: l'estrena de la seva novaseu a la Torre Puig de la plaça Europa de L'Hospitalet de Llobregat, un edifici de 23 plantes dissenyat per l'arquitecte Rafael Moneo. Al capdavant d'aquesta empresa multinacional hi ha la tercerageneració de la família Puig, que es marca com a repte col·locar l'empresa entre les tres primeres de la indústria mundial del sector i augmentar la seva quota de mercat mundial del 8,6% actual al 12% d'aquí a sis anys. Actualment, Puig ocupa la sisena posició en la llista d'empreses internacionals d'aquest sector.

Molt ha canviat l'empresa i la societat des que Antonio Puig Castillo va crear l'any 1914 la marca Puig per representar perfums francesos en un context de preguerra. L'any 1922, Puig va fabricar el primer llapis de llavis a Espanya, el conegut Milady i des de llavors, l'empresa ha passat de ser una distribuïdora de perfumeria i cosmètics local a convertir-se en una multinacional present a més de 140 països i una plantilla de 4.000 empleats.

L'any passat, el 2013, l'empresa va tancar amb uns beneficis de 176 milions d'euros. El president executiu de Puig, Marc Puig, reconeix que la crisi econòmica s'ha deixat notar en el consum però alerta que des del passat Nadal hi ha "tendències positives, s'ha aturat la caiguda i es noten signes de recuperació". Puig reconeix que durant els darrers 10 anys l'empresa ha passat d'una situació fràgil a una consolidació que han fet de Puig l'empresa que més ha crescut del sector arreu del món.

Marcant tendència
La primera fragància que va sortir dels laboratoris de Puig va ser Agua Lavanda Puig i des de llavors ha creat referències com Agua Brava, 212 CH, Nina, Valentina, Prada Candy, Luna Rossa o Invictus. Aquests són alguns dels productes que han marcat més d'una generació i que han convertit la firma catalana en una de les més reconegudes arreu del món, compartint protagonisme amb L'Oreal, Estée Lauder o Revlon.

L'entrada de Puig al món de la moda i la possibilitat de combinar fragància i moda va venir de la mà de Paco Rabanne i es va consolidar gràcies als acords amb els quals la marca catalana va arribar amb dissenyadors i creadors de reconegut prestigi, com Carolina Herrera o Nina Ricci.

El secret de l'èxit
El president executiu de Puig apunta que el secret de l'èxit és un model de gestió híbrid "únic en la indústria", que consisteix en la convivència dins de la companyia de marques pròpies i llicències de moda i fragància.

Actualment, Puig compta amb marques pròpies com Carolina Herrera, Nina Ricci, Paco Rabanne, Jean Paul Gaultier, llicències com Prada i fragàncies de celebrities com Antonio Banderas, Agatha Ruiz de la Prada, Adolfo Domínguez o Shakira. Aquest model, segons Puig, es mantindrà fins a l'any 2020, quan confia col·locar Puig entre les tres primeres empreses d'aquest sector del món.

Puig té 10 plantes de perfumeria i cosmètica, 8 a Europa i 2 a Mèxic, i produeix 331 milions d'unitats cada any. L'objectiu de l'empresa, segons Puig, és convertir-se en "un grup de marques de luxe reconegut internacionalment" i subratlla la importància de mercats emergents com ara el d'Amèrica Llatina.

Les vendes netes de l'empresa han arribat als 1.400 milions d'euros i el 86% del negoci es fa fora d'Espanya. "El nostre negoci ha anat creixent i ens trobem molt a prop d'aconseguir una quota de mercat del 10%, que ens situaria entre les cinc empreses més grans d'aquest sector del món", diu Puig, que insisteix que l'objectiu és estar entre les tres primeres l'any 2020.