Aerolínies
Quantes maletes de mà permeten les aerolínies?
Els bitllets bàsics de les grans 'low cost' europees permeten embarcar amb almenys una bossa a la cabina de l'avió
Quantes maletes de mà permeten les aerolínies? Amb la nova decisió de Ryanair de cobrar per les bosses a la cabina de l'avió, fem una repassada a les altres aerolínies low cost per analitzar quina política d'equipatge apliquen. Els bitllets d'easyJet, Norwegian i Eurowings permeten embarcar amb almenys una maleta de mà d'al voltant de 55x40x25cm sense haver de pagar cap taxa addicional. D'aquesta manera, Ryanair serà l'única entre les grans aerolínies low cost europees que no inclou aquesta opció en el seu bitllet bàsic a partir de novembre, permetent solament pujar a cabina una bossa o maletí petit de forma gratuïta.
EaeasyJet
La política d'equipatges d'easyJet -la segona aerolínia de baix cost a Europa per volum de passatgers després de Ryanair- sí que contempla pujar a cabina amb una maleta de mà (56x45x25 cm) sense límit de pes.
Això sí, la britànica solament admet un segon volum, consistent en una bossa de mà (45x36x20 cm, als titulars de la targeta easyJet Plus o als quals paguin la tarifa Flexi -que pot significar un sobrecost de fins a 100 euros-, que aporta una sèrie d'avantatges, entre elles pujar una peça extra a l'avió.
Concretament, aquesta tarifa d'esyJet permet triar seients a les zones Up Front, propera a la porta d'embarcament, i Extra Legroom, amb més espai per a les cames, que permeten portar aquest equipatge addicional. Es pot triar seient en una d'aquestes zones sense pagar la tarifa Flexi per 25,49 euros per a la zona Extra Legroom i 21,99 euros per la Up Front.
Norwegian
Norwegian, tercera aerolínia de baix cost d'Europa, també inclou en els seus bitllets bàsics Low Fare el dret a pujar una maleta de mà (55x40x23 cm), i a més una bossa petita (25x33x20 cm), sempre que no superin els 10 quilos en total.
Eurowings
La quarta low cost en nombre de passatgers d'Europa és Eurowings, del grup alemany Lufthansa, que ofereix també l'opció d'embarcar amb una maleta de 55 x 40 x 23 cm amb el seu bitllet bàsic i amb una "peça d'equipatge personal" de 40x30x10cm, encara que adverteix que el pes de la primera no pot superar els 8 quilos.
Iberia Express
Quant a les aerolínies de baix cost espanyoles, Iberia Express, del grup IAG, segueix la mateixa política que Norwegian, i permet amb el seu bitllet bàsic en turista pujar una maleta de 56x45x25 cm (sense concretar pes) i una peça més, que solament podrà ser "una bossa de senyora petit o una cartera petita", "un ordinador portàtil", "una càmera fotogràfica o de video petita" o "una bossa per a bebés", en el cas que s'embarqui amb una criatura.
Vueling
La catalana Vueling sí que estipula que el pes màxim de la maleta de mà (55x40x20 cm), no ha de superar els 10 quilos. Així mateix, igual que la seva companya de grup, permet pujar amb una bossa o maletí petit amb unes mesures màximes (35x20x20 cm).
Level
Quant a Level, la low cost d'IAG amb base a Barcelona i Orly inclou en totes les tarifes un article d'equipatge de mà i un altre article personal, que ha de cabre sota el seient de davanter la peça principal ha d'ajustar-se a unes dimensions màximes (56x45x25 cm).
Volotea
Finalment, Volotea, amb seu social a Astúries, permet com la resta de les aerolínies de baix cost embarcar amb una maleta (si escau d'unes mesures de 55x40x20 cm), així com amb una bossa de mà (35x20x20 cm). A més, és l'única que inclou en el preu la facturació d'una maleta de 20 quilos.
Totes les aerolínies analitzades adverteixen que, per motius d'espai, és possible que hagin de portar al celler l'equipatge de mà, encara que aclarint que no es pagarà cap càrrec per això.
Directrius de bones pràctiques
La decisió de Ryanair, presa la passada setmana, va posar en alerta a associacions, organismes i institucions. De fet, les dues principals associacions de consumidors, OCU i Facua, afirmen que la proposta incompleix l'article 97 de la Llei de Navegació Aèria, cosa que l'Agència de Seguretat Aèria (AESA) està estudiant.
La Comissió Europea ha sol·licitat informació a les autoritats irlandeses sobre la nova política d'equipatge de Ryanair amb la finalitat de determinar si s'ajusta a la legalitat europea.
L'Associació Internacional de Transport Aeri (IATA), la patronal que aglutina el 83% del tràfic mundial, explica al seu web que són les aerolínies les que decideixen sobre la política d'equipatges i les taxes, encara que ofereix un conjunt de bones pràctiques amb una sèrie de directrius sobre com s'ha de gestionar l'equipatge.
Aquestes directrius aconsellen que les maletes considerades de mà, que no s'han de facturar, no sobrepassin els 56x45x25 cm incloent les rodes, rosteixes, butxaques laterals etc. El pes aconsellat pot variar, començant des dels 5 quilos.