La Núria Raja i el Nil Muntané, de Raima | Cedida

Empresa

Raima, la papereria més gran d’Europa

L'empresa, nascuda el 1986 de la mà de Núria Raja i que factura 3 milions d'euros anuals, es vol convertir en la botiga de referència de Barcelona en el sector del paper

La papereria més gran d’Europa es troba a Barcelona. Concretament, al carrer Comtal en un edifici reformat del segle XVII amb uns 1.400 metres quadrats i quatre plantes que reflecteixen la història de Raima des dels seus inicis l’any 1986. Una papereria que Núria Raja va muntar fa més de 30 anys i que ha sobreviscut a la digitalització. “El paper d’oficina s’ha reduït molt, però encara s’utilitza per a moltes altres coses. Estem venent ara més agendes que mai”, assenyala la fundadora de Raima. I més ara que s’apropa Nadal i la botiga s’omple de gom a gom de persones que busquen un regal o embolicar i adornar els seus paquets d’una manera més especial.

Avui en dia, Raima ofereix tota mena de paper, de tots els colors i de diferents textures, així com els materials necessaris per fer àlbums de fotos, manualitats o estris per als professionals de Belles Arts. Així i tot, també té una línia enfocada als productes d’oficina, com carteres i bosses de pell o escriptura de marca. El nom tan curiós de Raima és una mesura que vol dir 500 fulls de paper, un nom molt adient en el seu sector i amb personalitat però que, segons Raja, "ha costat d'introduïr i que la gent s'enrecordés. La companyia compta ja amb quatre botigues a la capital catalana, té una plantilla de 40 persones i factura 3 milions d’euros anuals.

Més de 30 anys especialitzada en paper

Raima fa més de 30 anys que es dedica al sector del paper, però el seu origen es remunta anys enrere a una petita papereria anomenada La Carpeta. Núria Raja va agafar aquesta botiga l’any 1979, quan els antics propietaris van traspassar el negoci. “Realment va ser un accident en la meva vida”, bromeja la gerent de Raima. L’empresària no venia del sector del comerç però quan va saber que volien traspassar La Carpeta, va decidir agafar el negoci. En aquells moments, la botiga s’anomenava Papereria Comtal, ja que estava situada al mateix carrer que Raima, però Raja li va canviar el nom. “Va ser durant aquells anys que jo vaig fer el meu aprenentatge en el comerç”, recorda. A més, en un principi La Carpeta era una llibreria i papereria, però Raja va veure que s’havia d’enfocar en una de les dues coses, ja que d'aquesta manera no donava tot el servei al client i va triar el paper.

Però l’any 1986 va veure que l’edifici on es troba Raima actualment estava en lloguer i va decidir agafar-lo també per muntar la primera planta de l’actual papereria. “Quin servei li falta a Barcelona?, em vaig preguntar en aquells moments, i vaig veure que no hi havia paper”, explica Raja. És per això que va començar a formar-se en aquest àmbit i al cap de quatre anys de tenir la planta baixa, van obrir-ne una segona.

Aquesta primera expansió de Raima va ser un esclat a Barcelona. No només es van especialitzar encara més en el paper, sinó que van obrir noves línies de productes com l’escriptura de marca, la cartera de pell per homes o els accessoris d’oficina. “Ja no era la papereria convencional de llibreta, llapis, goma i poca cosa més de La Carpeta”, assenyala Raja. Avui en dia, La Carpeta encara està oberta i per a l’empresària és una insígnia, “ja que és on vaig néixer com a professional”.

Quatre plantes de papereria

Aquest gran canvi de La Carpeta a Raima va ser el que va portar a l’empresa a evolucionar d’una papereria convencional a una botiga especialitzada. Durant 30 anys la botiga de Raima va estar en funcionament amb dues plantes, alhora que van anar obrint altres establiments. El 1995 es va inaugurar la segona botiga Raima al carrer Déu i Mata de Barcelona i el 2000 arriba Konema, ubicada a la Rambla de Catalunya.

Raja: "En els nostres productes volem disseny, qualitat i preu"

Però el temps anava passant i l’empresa s’havia d’adaptar als canvis. “Les persones que estem al capdavant d’un negoci sempre hem de mantenir els ulls oberts i les orelles atentes per saber què està passant al món, i aquest ens estava donant una informació molt diferent del què teníem. Estàvem caducant”, apunta Raja. És per això que fa un parell d’anys van decidir agafar una constructora, un arquitecte i van fer un projecte de reforma de tot l’edifici.

Ara bé, no va ser una decisió fàcil. “La idea d’ampliar la botiga de Raima la vam tenir abans de la crisi, però l’Ajuntament va trigar set anys a donar-nos el permís per fer la reforma”, explica Raja. Al final, van decidir tirar endavant i van invertir 2 milions d’euros en crear una botiga de quatre plantes i que l’ha convertit en la papereria més gran d’Europa.

Qualitat i quilòmetre zero

Raima es caracteritza pels seus productes de proximitat i la seva qualitat. “Dins del nostre sector, que és el que dominem i coneixem molt, ens hem obert i hem anat a buscar les millors marques”, apunta la gerent. L’empresa té uns valors molt clars i és que si poden trobar el producte a Barcelona, és d’allà on el compraran. Ara bé, cada vegada és més difícil buscar l’article de quilòmetre zero. I és que molts petits productors han tancat i com a molt un 10% dels productes que ven Raima són barcelonins.

“Els darrers anys, amb la crisi, ens ha estat molt difícil defensar el preu dels nostres productes, perquè són de qualitat. Però nosaltres ho tenim molt clar, volem disseny, qualitat i preu”, afirma Raja.

Les tres setmanes de Nadal suposen el 75% de la facturació anual de Raima

Un dels objectius de l’ampliació de Raima és proporcionar el client tot el que necessita i que la visita a la botiga sigui una experiència. És per això que han cuidat tots i cada un dels detalls de l’establiment, amb una decoració molt colorida i amb mobles restaurats amb paper i pintura que la mateixa botiga ven. Sempre sense perdre el seu toc diferencial i és “l’essència barcelonina de la Ciutat Vella que volem que es mantingui i que és present a totes les botigues de Raima”, assenyala el creative manager de l’empresa i segona generació, Nil Muntané.


La secció de paper de Raima | Cedida

És per això que han destinat la darrera planta a un espai on els professionals puguin anar a explicar el seu producte, coneguin gent del sector, i facin exposicions o tallers. I és que el principal client de Raima és aquell professional que té una certa sensibilitat pel producte de proximitat. Ara bé, des de l’empresa afirmen que des de l’ampliació de la botiga han vingut nous clients, sobretot de fora del país.

Sobreviure en ple món digital

El paper és el principal producte de la companyia i el que té un pes més elevat dins de la facturació, tot i que la manualitat també està creixent molt, segons detecten. Ara bé, les noves tecnologies han estat una revolució pel sector de la papereria, un tema que preocupa a l’equip de Raima. És per això que el 2013 van fer una passa cap a la digitalització amb el llançament del seu ecommerce, cosa que els permet vendre més enllà de Barcelona, que és el seu mercat físic i del qual no tenen previst sortir.

“Semblava que el paper s’havia d’acabar amb les noves tecnologies, que ja no s’escrivia, que ja no es feien factures en paper... Però jo puc dir-te que fins a dia d’avui el paper s’utilitza encara per a moltes altres coses”, afirma Raja. Segons la gerent, el paper d’oficina s’ha reduït molt, però la gent va a Raima a comprar paper per fer manualitats, decorar capses, fer scrapbooking... “Es va dir que els àlbums de fotos en paper desapareixerien, igual que l’agenda, però en aquest moment estic venent més agendes, quaderns i àlbums que mai”. 

Raja: "Es va dir que el paper desapareixeria, però en aquests moments estic venent més agendes, quaderns i àlbums que mai"

Especialment per Nadal, quan és la millor època de l’any per a la papereria. “En tres setmanes facturem tres quartes parts de la facturació de tot l’any, una tendència que ja passava fa 40 anys i no ha canviat”, assenyala Raja. “El client professional que està acostumat a estar a la planta de paper i d’estris de Belles Arts, durant aquesta època es troba a tots els pisos de la botiga”, afegeix Muntané. I és que el consumidor que ja coneix Raima i coneix els seus productes, torna a l’establiment a agafar idees pels seus regals i a comprar-ne per la família, pels amics o pels nens.

Segons la gerent de l’empresa, el que més es ven per Nadal són les bosses i carteres de pell, l’escriptura de marca, però també caixes i cintes per decorar els paquets i la secció de manualitats, que té molts accessoris per a fer un detall per l’amic invisible o el Tió.

Un icona de Barcelona

L’empresa, que factura anualment uns 3 milions d’euros, preveu incrementar entre un 30% i un 40% aquesta xifra gràcies a l’ampliació de la botiga. I és que els seus objectius per a l’any vinent se centren sobretot a fer conèixer l’establiment, ja que “és una botiga que acaba de néixer com a expansió”, puntualitza Raja.


La botiga de Raima des de dalt | Cedida

 

Per a l’empresària, és un local que porta 30 anys però que ha fet el canvi a un nou model de comerç, que es basa en l’experiència i que té com a objectiu convertir-se en un “icona de Barcelona” gràcies a la seva decoració i a l’aposta extremadament atrevida. “Gairebé sense adonar-nos hem creat una botiga instagramer total”, bromeja Muntané.