• Empresa
  • Rakuten, el centre comercial online

Rakuten, el centre comercial online

L'e-commerce, que pertany a un grup japonès, és un marketplace que innova basant-se en un model B2B2C. El resultat és un gran centre comercial online on els clients poden trobar tot tipus de productes i una experiència única

Rakuten permet anar de compres des de qualsevol lloc
Rakuten permet anar de compres des de qualsevol lloc
Pau Garcia Fuster / Neus Navarro
26 de Maig de 2014
Act. 03 de Juny de 2014

El grup japonès Rakuten, fundat el 1997, és la tercera empresa d'e-commerce més gran del món, amb un valor de mercat de 13,9 mil milions de dòlars i més de 10.000 treballadors. Des de l'agost de 2013, ha aterrat a Espanya a través de Rakuten Spain, amb l'objectiu de liderar el comerç electrònic en aquest país. Treballen amb 600 botigues i la seva versió espanyola disposa de més d'1,5 milions de productes. "Espanya està sent molt activa quant a l'enlairament de Rakuten", assegura Pierre Kosciusko-Morizet, ex director executiu de Rakuten. Tot i que acaba de desvincular-se de l'empresa, el directiu coneix perfectament els indrets de l'estratègia i la història de la companyia. 

"Som conscients del nivell d'ambició d'aquest objectiu, però passats nou mesos del llançament, ja superem totes les expectatives", explica Marc Vicente, CEO de Rakuten Spain. Es tracta d'un "marketplace B2B2C, una plataforma tecnològica on atraiem els clients que poden venir a fer les seves compres en un centre comercial online", defineix.

Un model innovador
Segons el CEO de Rakuten Spain, "és un model que segueix sent únic. Agafar productes i serveis existents i fer-los arribar als clients digitalitzant-los. Facilitem l'operació per a la botiga". Destaca, a més, que un marketplace és "el perfecte equilibri entre oferta i demanda".

Un dels principals reptes del llançament era atreure botigues que volguessin vendre a través de la nova plataforma. "La nostra entrada de seguida va generar molt d'interès i teníem llista d'espera de botigues que volien vendre a Rakuten", assegura Vicente. Aquesta atracció la provoca, afirma, el fet que "hi ha un mercat amb una gran base de petites pimes que estaven patint molt i sabien que el camí era la digitalització". Per la seva banda, Kosciusko-Morizet afirma que l'empresa ofereix eines a les empreses perquè puguin vendre i arriben a més clients. "Fem molt de màrqueting per aportar compradors. A diferència de nosaltres, ens agrada mencionar als competidors com a màquines de vendes expenedores i avorrides, d'aquesta manera veiem el seu negoci", afirma.

Tot i que el comerç electrònic genera actualment al voltant d'un 3% de les transaccions totals del mercat espanyol, encara lluny dels nivells del 10 o 15% d'Anglaterra i França; s'espera que a Espanya sigui el país on més creixi. "Som en un moment molt únic on s'ha de definir si aquest moviment anirà a mans de players locals o a grans competidors globals", adverteix Vicente.

El Japó, model a emular
Al Japó, Rakuten té una quota de mercat del 30% en comerç electrònic. És l'únic lloc del món on Amazon està més a prop del segon competidor en nombre de vendes i per sota quant al nombre de venedors. La clau és l'estratègia. "Rakuten vol ser un mercat i tenir una experiència distinta en cada comerç i la seva conseqüència de model és aquesta", apunta l'ex director executiu de Rakuten. "Nosaltres pensem que agafant menys comissions i donant més informació als agents comercials tenim a llarg termini més vendes i també guanyem més; tot i que a curt termini hi ha menys benefici", apunta Kosciusko-Morizet.

Un sol punt de venda
El CEO de Rakuten Spain té clar que "pel client som un e-commerce amb l'avantatge que oferim una gran selecció i on, a més, acumula punts que pot bescanviar per futures compres". Un sol entorn online amb un aparador de producte tan variat "genera un valor que és difícil d'igualar", segons Vicente.

És clau en aquest punt la classificació dels productes en tres categories: electrònica i Media, productes únics de botigues úniques; i productes commodity de primera necessitat. Per Vicente, aquest ampli ventall és el que diferencia Rakuten dels seus competidors. "Volem que el client gaudeixi d'anar de compres. Això ens obliga a tenir molts més productes per poder-li oferir", remarca.

Una start-up dins d'una gran corporació
Vicente destaca que "quan Rakuten decideix expandir-se a l'àmbit internacional, ho fa mitjançant fusions i adquisicions (M&A), però a Espanya van estar avaluant el mercat i van arribar a la conclusió que no valia la pena comprar cap companyia". El resultat és quelcom únic, que només s'havia fet al Japó. "Hem creat una empresa nova, com si fos una start-up", assegura.

Amb prop de 30 treballadors amb una intensa dedicació, Marc Vicente assegura que "on més he après d'emprenedoria és a Rakuten". Per complir els seus objectius diu que necessitaven el millor equip d'e-commerce. "Per treballar-hi s'ha de suportar un ritme salvatge", reconeix; i posa èmfasi en la transparència i la unitat de l'equip "per remar tots en la mateixa direcció", com alguns dels principals reptes de la seva direcció.