• Empresa
  • Ramon Pastor: "Amb la impressió 3D t'imprimiràs la peça que se't trenqui de la rentadora"

Ramon Pastor: "Amb la impressió 3D t'imprimiràs la peça que se't trenqui de la rentadora"

El vicepresident d'HP lidera l'entrada d'aquesta tecnologia a les fàbriques i que permetrà a les pimes competir amb grans corporacions

El vicepresident d'HP, Ramon Pastor | Cedida
El vicepresident d'HP, Ramon Pastor | Cedida
Aiats Agustí
Periodista
Barcelona
15 de Juny de 2018

Ramon Pastor és el vicepresident d'HP. Pastor és també el director general de 3D Printing Business de l'empresa amb seu a Sant Cugat del Vallès. El directiu està liderant el camí d'entrada d'HP a les fàbriques del futur i obre les portes de la tecnologia que ha de revolucionar -i ja ho està fent- la indústria. La impressió 3D permetrà que les petites i les mitjanes empreses puguin competir amb les grans corporacions en igualtat de condicions. I fins i tot farà que allò de "m'han de dur una peça d'Alemanya" quedi antiquat.

 

La impressió additiva és la porta d'entrada de les impressores a la indústria?

Sí. La impressió 3D fa 30 anys que està en marxa però sempre s'ha fet servir per prototipatge, de fet ara comença a entrar a les fàbriques. Just ara les peces comencen a ser funcionals a un cost i productivitat raonable. Per primera vegada des de fa pocs anys ara entren a les fàbriques.

 

Ara presenten el Jet Fusion 300/500, què és i per què és disruptiva?

El primer producte que vam treure, el Jet Fusion 4200, estava pensat per la producció. Aquesta nova plataforma està pensada pel prototipatge. L'hem feta perquè és molt important que el dissenyador prototipi amb la mateixa tecnologia que després produirà. Amb aquesta tecnologia garantim un preu i un footprint raonable, perquè el dissenyador pugi, després, usar la 4200 i tenir les mateixes propietats mecàniques.

Així mateix, és el primer cop a la indústria que una màquina imprimeix a color sense alterar aquestes propietats mecàniques. Fins ara s'havia de triar entre monocroma i forta o color i fràgil. A més, els preus d'entrada són molt baixos i podem democratitzar l'accés a la tecnologia Jet Fusion.

"En el futur podrem manipular les característiques de l'objecte que imprimim a escala microscòpica"

Després del Jet Fusion què ve?

Jet Fusion és el paraigua, però la millorarem. Vam començar amb peces monocromes, ara peces de color i cada vegada fem peces amb toleràncies més estretes i escollint propietats mecàniques. Cada vegada tindrem més materials i en el futur podrem manipular les característiques de l'objecte a escala microscòpica. De cada voxel, 20 micres per 20 micres per 80 micres, que és un píxel en tres dimensions, es podrà triar si és flexible, rígid, transparent, color, conductor, etc. Podrem fer objectes intel·ligents amb sensors construïts dins del mateix objecte. Podrem imprimir sensors.

El vicepresident d'HP, Ramon Pastor, durant l'entrevista

El vicepresident d'HP, Ramon Pastor, durant l'entrevista

Quin és el futur del negoci i en quins mercats i sectors es pot aplicar?

Té aplicació en tots els sectors. Els primers que l'estan adoptant són la salut, l'automoció, aeroespacial i industrial. Perquè tenen necessitats de fer tirades curtes o personalització i eficiència. Però el nostre objectiu és transformar en digital la indústria manufacturera, que té un volum de negoci de 12 trilions de dòlars. Cada vegada tindrem millors prestacions: el nostre punt d'equilibri versus una màquina d'injecció de motlles era de 55.000 peces. Ara ja és de 110.000 peces i volem empènyer cap als milions de peces i que surti a compte fer milions de peces en 3D.

Però actualment el mercat de quant seria?

El mercat potencial del 3D està entre els 5.000 o 6.000 milions de dòlars.

Creu que la impressora domèstica desapareixerà o tindrem una impressora 3D a casa?

Crec que alguns tindran una impressora a casa, gent amb hobbies o un taller. La gran majoria de gent no té sentit que tingui una impressora a casa. Cosa que no vol dir que no tingui sentit fer peces per consum domèstic. El que passarà, com passa ara amb la fotografia, és que vas a un Fotoprix o un Hoffman i t'ho envien a casa. Amb la impressió 3D passarà el mateix. Al futur anirem a un portal de productes online, el podrem personalitzar i l'enviarem a imprimir i ens arribarà a casa.

"Al futur anirem a un portal de productes online, el podrem personalitzar i l'enviarem a imprimir i ens arribarà a casa" 

I què voldrem imprimir-nos?

Des de figuretes a peces d'art o peces de recanvi: se't trenca la rentadora i necessites una peça concreta. Abans d'esperar que el tècnic la tingui en estoc, podràs accedir al portal de continguts del fabricant de rentadores, baixar el model i enviar-lo a imprimir.

És a dir: Amb la impressió 3D s'ha acabat allò de "me tienen que traer una pieza de Alemania".

Exacte.

Quins reptes té el sector? L'usuari no sap res de modelatge 3D...

Un consumidor no haurà de dissenyar. Es baixarà dissenys fets i els podrà personalitzar. De fet ara ja es pot fer això en portals com Disney o Dreamworks: descarregar-te una figureta, afegir-li el teu nom, i tu no has dissenyat res. Amb aquest tipus d'aplicació serà molt intuïtiu i molt fàcil la personalització sense grans coneixements de disseny.

"La impressió 3D permet fabricar a prop d'on és la demanda i només el que es necessita"

Què pot fer HP per ser present a la fàbrica?

El que hem de demostrar és que tenim una proposta de valor econòmica i d'economia circular i sostenible. La indústria 4.0 i en general la impressió 3D és la manera de fer sostenible el creixement econòmic del planeta. Bàsicament, si tot continua igual el 2030, si tothom vol assolir el nivell de vida del primer món, necessitarem dos planetes per sostenir-ho. Hem de canviar. Hem de fer una manera de fabricar i distribuir molt més sostenible. Avui dia més de la meitat del petroli que es consumeix és per transportar els productes d'allà on es fabriquen a on es consumeixen. I sobretot són productes que s'acaben llençant. La impressió 3D dóna peu a fer una distribució molt més distribuïda, fabricar a prop d'on és la demanda i només el que es necessita. Pel qual no hi ha costos de transport ni minves i són productes personalitzats i sota demanda, molt més eficient.

On trobarem els professionals d'aquestes fàbriques?

La formació és molt important. Per treure el profit de la impressió 3D no cal canviar el disseny, una peça pensada per injecció de plàstics la pots fabricar en 3D. Però perds molts avantatges que fa la impressió 3D. Aquesta tecnologia no té restriccions geomètriques i permet fer geometries que no són possibles avui dia. Podem fer peces molt més lleugeres, amb funcionalitats molt millors. I per aconseguir això necessitem una reeducació dels enginyers i dels dissenyadors que comença per la Universitat. Però també haurem de fer cursos a gent que ara treballa a la indústria perquè pensin diferent, no només els enginyers i dissenyadors, sinó també els professionals de la logística que dissenyin els nous nodes de supply chain que siguin molt més distribuïts i eficients.

"La 4a revolució industrial no dóna avantatge al volum: una pime pot competir en costos amb una gran empresa"

Quina és la situació actual de la impressió additiva a casa nostra?

Quan mirem els números de vendes veiem dos grans avantatges: la primera és que som un país de pimes. La 4a revolució industrial no dóna cap avantatge el volum i escala, per tant una pime pot competir en costos amb una gran empresa perquè ser gran no t'abarateix el cost de la peça. El segon és que el fet de tenir la seu aquí ens fa ser una mica el far del coneixement i d'aquesta tecnologia. Per això calen casos d'èxit i molta evangelització: que les empreses vegin altres companyies d'èxit és clau. Espanya està adoptant la impressió 3D més ràpidament que França o Anglaterra.

Em pot posar exemples d'empreses clients seves?

CAF, el fabricant de trens; tenim un fabricant valencià de nines personalitzades de gran èxit; una altra empresa de Barcelona que pinta bigues d'acer ha redissenyat tota la màquina pensant en el 3D; treballem amb diferents hospitals i empreses per fer les guies quirúrgiques en 3D, de manera que la planificació de les operacions és més ràpida i es pot practicar l'operació abans de realitzar-la. Hi ha molts casos d'èxit de molts sectors diferents.

Quin és el core business d'HP actualment? Virarà cap al 3D?

Actualment, com a gran corporació, és PC i impressores d'oficina, professionals, industrials, etc. Som líders de mercat amb una quota molt important. Però l'aposta de creixement de la companyia és la tecnologia 3D. És la gran aposta de la companyia per créixer per sobre dels 50 bilions de dòlars de facturació.