• Empresa
  • Receptes per sortir de la crisi: quatre casos d'èxit a l'Anoia

Receptes per sortir de la crisi: quatre casos d'èxit a l'Anoia

Igualada reuneix representants del teixit empresarial, industrial i acadèmic de l'Anoia en el primer debat territorial de VIAempresa, tot coincidint amb el seu segon aniversari

El debat de VIAempresa s'ha organitzat conjuntament amb la Unió Empresarial de l'Anoia
El debat de VIAempresa s'ha organitzat conjuntament amb la Unió Empresarial de l'Anoia
Mª José Morcillo
29 d'Abril de 2015
Act. 29 d'Abril de 2015

El Museu de la Pell d'Igualada i Comarcal de l'Anoia ha estat l'escenari del primer debat territorial que VIAempresa ha engegat amb la voluntat de promoure el teixit empresarial i industrial de Catalunya. Tot coincidint amb el seu segon aniversari, una nodrida representació del món empresarial de l'Anoia s'han donat cita per escoltar quatre empreses de la comarca, quatre casos d'èxit que, des de diferents àmbits empresarials, han compartit amb un centenar d'assistents algunes de les claus que els han portat a desafiar la crisi.

Sota el títol Reinventar-se, estimar el passat per construir el futur, el debat organitzat conjuntament amb la Unió Empresarial de l'Anoia, ha comptat amb la participació de Toni Palmés, general manager de Sita Murt; Màrius Rossell, CEO de Trilogi; Cristina Domènech, co-organitzadora de Rec.0 Experimental Stores i Jordi Torra, gerent de Fruits Secs Torra.

Tots quatre han volgut donar la seva particular recepta contra la crisi i han assenyalat algunes mancances que viu la comarca com el dèficit de gent d'ofici i de perfils tècnics, molt acusat en sectors com el tèxtil i el de les tecnologies de la informació.




Ramon Grau, president de Totmedia Grup de Comunicació i editor de VIAempresa ha inaugurat l'acte. Grau ha destacat la vinculació d'aquest mitjà amb el territori. "L'aposta territorial forma part del nostre ADN", ha declarat. L'editor de VIAempresa ha aprofitat també per fer balanç dels 2 anys de vida del diari empresarial i ha remarcat la seva aposta per continuar sent "un espai de comunicació amb una mirada constructiva" al teixit empresarial i als agents que el fan possible. Per a Grau, en referència al títol del debat, l'Anoia és un exemple d'aquesta capacitat de reinventar-se i "aixecar-se una i altra vegada".

Una opinió que també comparteix el president de la Unió Empresarial de l'Anoia, Blai Paco, que en la seva intervenció ha reivindicat el passat industrial de la comarca i ha defensat que el futur d'Igualada ha de passar justament per la indústria. Paco ha subratllat la importància dels clústers i ha animat a dos sectors, el de paper i packaging i el del metall, a que prenguin consciència de la seva importància dins l'economia de la comarca. "Quan els gremis treballen com a clúster les opcions es multipliquen, però necessitem més", ha afegit.

El debat també ha comptat amb la participació de l'alcalde d'Igualada. Marc Castells ha insistit en el potencial d'Igualada com a ciutat industrial: "Igualada no pot tornar enrere, hem d'estar al costat de la indústria perquè al seu voltant es genera riquesa". A continuació, la directora de VIAempresa, Laia Corbella, ha donat el tret de sortida al debat tot destacant que a la capital de l'Anoia hi ha "empreses que se'n surten, que es reinventen i han sabut posicionar Igualada com un territori d'innovació i coneixement".

"El gran repte és saber trobar l'estabilitat en un entorn canviant"
Toni Palmés, general manager de Sita Murt ha posat en valor el canvi de rumb que Sita Murt va fer al seu moment a l'empresa en apostar per la dona i el disseny. "Normalment els processos de reinventar-se són fruit de la necessitat, el cas de Sita Murt no va ser això, sinó una voluntat de donar un tomb inicial", ha destacat. Ara, segons Palmés, estan en el procés de ser novament un cas d'èxit, però el terreny de joc ha canviat i això exigeix nous reptes i ser més flexibles. "El món canvia constantment, els mercats i la tecnologia ens fan evolucionar molt ràpid", ha afegit. El General Manager de Sita Murt ha assenyalat una paradoxa: que malgrat la crisi que ha patit l'Anoia "hi ha ganes de reinventar-se en molts sectors".

"Rec Stores és una empresa que ha nascut sense la voluntat de ser-ho"
Cristina Domènech és co-organitzadora de Rec.0 Experimental Stores, un esdeveniment que dues vegades l'any transforma el barri industrial del Rec d'Igualada en la concentració més gran de botigues efímeres d'Europa. Domènech ha destacat com el projecte, que ja arriba a l'onzena edició, va sorgir arran de l'amenaça de destrucció del Rec. "Primer va néixer la idea i la idea va néixer de la necessitat, les circumstàncies van portar a la creació de l'empresa", ha recordat. La co-organitzadora de Rec Stores ha afirmat que la seva és una empresa atípica, "amb sis socis de professions diferents", i aquesta singularitat és justament la que els permet certa llibertat. "Cada vegada que acaba una edició, decidim si fem la següent", conclou. Domènech ha insistit en la importància dels valors, com ara l'estimació i l'arrelament al territori, perquè un projecte sigui genuí.

"L'èxit és deixar als teus fills una empresa amb oportunitats"
Jordi Torra, gerent de l'empresa de Jorba Fruits Secs Torra, ha enumerat els ingredients perquè una empresa sigui exitosa: tenir un objectiu molt clar, reiventar-se cada dia, tenir un producte diferenciador i bons companys de viatge i, per últim, fer marca i innovar. "Amb els anys hem passat de vendre producte a vendre necessitats", ha assenyalat aquest empresari que ara enllesteix l'expansió internacional de Fruits Secs Torra, una empresa amb més de 40 anys d'història que va començar venent a mercats de la comarca. Torra ha animat les empreses a "no mirar-se el melic" i compartir sinèrgies. "No tot ho ha de fer l'administració, també són responsables els empresaris que no han estat capaços de treballar conjuntament", ha apuntat.

"Som un referent en el comerç electrònic tot just perquè no ens hem reinventat, hem evolucionat"
Màrius Rossell, CEO de Trilogi, ha sorprès a l'auditori amb una afirmació que cobra sentit si repassem la història d'aquesta empresa de comerç electrònic pionera a la Xina. Màrius Rossell ha parlat d'evolució en comptes de reinvenció atenent a un model de negoci que es basa en una solució de software pròpia i una aposta constant per l'I D. Aquest emprenedor anoienc ha denunciat el dèficit de tècnics i programadors informàtics que pateix la comarca alhora que ha reivindicat l'expansió en mercats internacionals com a millor oportunitat per créixer. "Nosaltres hem fet la internacionalització al revés que molts altres: produïm a Igualada i venem a la Xina", ha apuntat.

El conseller d'Empresa i Ocupació, Felip Puig, ha tancat aquest primer debat territorial. Puig ha refermat la importància d'un model de creixement econòmic basat en la justícia i la cohesió social i la importància del paper de l'administració com a acompanyant del lideratge privat. El conseller d'Empresa i Ocupació ha aprofitat per destacar el doble sacrifici que han de fer les empreses "que no només han de sortir de la crisi, sinó fer front a un escenari canviant i molt competitiu". Un escenari que demanda esforços en "innovació, internacionalització i sobretot formació". "La formació és una prioritat absoluta", ha assenyalat.