Els principals factors que impulsen les compres online són la conveniència (97%), l'àmplia oferta de productes (94%) i els preus competitius (89%) | iStock

Empresa

La rellevància de l'ecommerce: radiografia del comprador online

Les dones mostren una major propensió a les compres en línia, amb una penetració del 79%

En l'última dècada, l'ecommerce ha experimentat un creixement vertiginós a Espanya (355% des del 2014 fins al 2022 segons l'Observatori Nacional de Tecnologia i Societat Ontsi), convertint-se en un pilar fonamental de l'economia digital. Aquesta tendència reflecteix no només l'adaptació dels consumidors a noves tecnologies, sinó també la capacitat de les empreses per innovar i satisfer les demandes d'un mercat cada vegada més exigent. El comerç electrònic no només ha facilitat les transaccions comercials, sinó que també ha transformat els hàbits de consum, oferint conveniència i accessibilitat sense precedents. Per conèixer quina és la situació de l'ecommerce a Espanya, IAB Spain ha presentat la XI edició de l'Estudi Anual d'Ecommerce, estudi realitzat per Elogia recollint les opinions i comportaments d'1,000 internautes de tots dos sexes, amb edats compreses entre els 16 i els 74 anys.

Penetració de l'ecommerce a Espanya

L'estudi revela que la penetració de compradors online en el rang de 16 a 74 anys es manté estable, respecte a anys anteriors, en un 77%, la qual cosa equival a 26,2 milions d'individus. Les dones mostren una major propensió a les compres en línia, amb una penetració del 79%, especialment destacada fins als 34 anys.

Però aquest comprador no és exclusiu el canal digital, sinó que és més aviat híbrid combinant el millor de cada canal: el 65% dels consumidors utilitza aquesta aproximació híbrida al retail, i s'espera que en el futur continuarà híbrid (els canals exclusius sembla que no seran l'alternativa guanyadora).

Més info: Stockagile: la transformació digital del comerç al detall és catalana

Hàbits de consum i preferències

Si analitzem el perfil del comprador, veiem que són els joves de 25 a 34 anys els compra (amb una penetració del 82%), però això no treu que els més sèniors també compren online, de fet, tres de cada quatre individus de 60 a 74 anys declaren comprar online. Si ens centrem en la despesa, veiem que són aquests mateixos de 25 a 34 anys els que més gasten, amb una mitjana de 85 euros per compra. Els principals factors que impulsen les compres online són la conveniència (97%), l'àmplia oferta de productes (94%) i els preus competitius (89%). La confiança també juga un paper crucial, basada en experiències prèvies, mètodes de pagament segurs i la reputació tant de la web com de la marca.

Fins i tot havent-hi botigues físiques, hi ha consumidors que opten per l'ecommerce per la comoditat (38%), les ofertes (28%), l'entrega a domicili (14%) i la rapidesa (13%). No obstant això, les botigues físiques encara tenen avantatges significatius: el 68% dels consumidors valora poder emportar-se el producte al moment, el 66% aprecia poder provar-lo abans de comprar i el 62% prefereix el contacte directe amb el producte.

El 68% dels consumidors prefereix la botiga física perquè valora poder emportar-se el producte al moment | iStock

Dispositius i categories de compra

L'ordinador continua sent el dispositiu principal per les compres en línia, utilitzat pel 73% dels compradors, tot i que ha disminuït en 4 punts percentuals. El mòbil, utilitzat pel 66%, està guanyant terreny, especialment entre els joves de 16 a 24 anys (88%) i de 25 a 34 anys (81%). Els compradors a través de mòbils destaquen la comoditat i la facilitat d'ús de les aplicacions, mostrant un comportament més intensiu.

Pel que fa a les categories de productes comprats online, els béns físics lideren amb una penetració del 87%, seguits per serveis (bitllets per a viatges, estades, restaurants) amb un 73% i contingut digital (pel·lícules, subscripcions digitals, programari...) amb un 42%. Dins dels productes físics, la moda, l'entreteniment/cultura i els viatges/estades són les categories més populars, tot i que amb diferències marcades per gènere.

Recerca d'informació i criteris d'elecció

Internet és el principal canal de recerca d'informació, utilitzat pel 93% dels consumidors. Els marketplaces com Amazon, Ebay, AliExpress, Miravia i Shein són la font de referència per al 57% dels usuaris, seguit dels cercadors (48%) o la mateixa web de la botiga (44%).

Interior d'un centre d'Amazon | ACN

Però qui té impacte sobre la decisió de compra? Les opinions d'altres usuaris (59%), les recomanacions d'amics i familiars (57%), els cercadors (49%) i les webs de les marques (42%).

A l'hora de triar un comerç electrònic, els consumidors prioritzen el preu (75%), els terminis d'enviament (68%), les ofertes i promocions (67%), el servei postvenda (64%) i la confiança en la botiga (64%). La majoria espera rebre les seves comandes en un màxim de 3,4 dies, i un 82% considera que haurien de rebre'ls abans de 5 dies.

Innovacions i futur del comerç electrònic

Tot i que el 40% dels consumidors coneix la realitat virtual com a eina per incentivar la compra, només el 9% l'ha utilitzat, destacant el seu ús entre els joves. Aquesta tecnologia emergent promet transformar encara més l'experiència de compra en els pròxims anys.