• Empresa
  • Ricoh, del fax a la impressió 3D

Ricoh, del fax a la impressió 3D

La multinacional japonesa, amb seu a Sant Cugat, ha canviat les fotocòpies per un hub tecnològic capaç de digitalitzar documents i dades i facturar 17.300 milions d'euros a escala mundial

Xavier Fernández, director of Marketing, Communication and Distribution at Ricoh Spain
Xavier Fernández, director of Marketing, Communication and Distribution at Ricoh Spain
Laia Corbella 
20 de Juny de 2016
Act. 04 de Juliol de 2016
Tot i que les noves generacions es deuen preguntar què és i com funciona, Espanya encara és el país amb més venda de fax d'Europa. No és d'estranyar, doncs, que Ricoh, la multinacional tecnològica japonesa que el 1983 va inventar el primer fax, escollís Espanya i concretament Sant Cugat del Vallès, per instal·lar fa trenta anys una de les seves filials amb més projecció global. Actualment Ricoh Espanya compta amb més de 2.000 treballadors, dels quals 1.000 estan a la seu de Sant Cugat, ciutat on l'empresa també té el seu Centre de Serveis Compartits per al sud d'Europa.

Aquest 2015, la companyia especialitzada en equipament digital d'oficina, solucions d'impressió i gestió de documents ha facturat 240 milions d'euros a l'Estat espanyol, un 2,8% més que l'any anterior. Les vendes mundials de Ricoh han arribat als 2.209 milers de milions de iens (aproximadament uns 17.300 milions d'euros). "Fa vuit anys, el nostre mercat havia de caure un 40% i el volum de papers impresos va baixar un 10%", recorda Xavier Fernández, director de Màrqueting, Comunicació i Distribució de Ricoh Espanya, durant una conferència a l'escola de negocis ESIC.

Ha plogut molt des que Ricoh va inventar la primera fotocopiadora digital el 1987. Aquest mes de maig, l'empresa ha presentat la primera impressora 3D de prototipatge que permet la fabricació de peces grans d'una sola vegada i la producció de múltiples parts en un únic tiratge. Segons Ramón Encinas, responsable d'impressió 3D a Ricoh Espanya, "els clients del sector de l'automoció s'estan mostrant molt entusiasmats per la capacitat de generar peces en Polipropilè, ja que la majoria de les peces de plàstic dels cotxes d'avui dia es fabriquen precisament en aquest material".


Instal·lacions de Ricoh a Sant Cugat del Vallès on treballen 1.000 persones. Artur Ribera

L'accessibilitat de la informació
Ricoh ja no és el noi de la fotocopiadora. "El core business de Ricoh continua sent el mercat de la impressió, però també hem apostat pel canvi i la transformació digital", argumenta Fernández. Així doncs, les fotocopiadores, que a Ricoh en diuen multifuncionals, es converteixen en un hub, en el gestor de la informació de la companyia.

"El 2013 el gran repte era com reduir el volum de paper en una oficina. Ara el gran repte és com accedir a la informació de la manera més còmoda, adequada i eficient. És a dir, com fer que tots els treballadors tinguin accés a la informació, com vulguin i des d'on vulguin", explica el director de Màrqueting.

En una entrevista a VIA Empresa el 2013, David Mills, director d'operacions de Ricoh assegurava que el 84% dels directius espanyols creia que acabar amb els documents de paper els ajudaria a estalviar fins a un 20% a l'any. Per contra, el 87% de les empreses no estaven preparades per a aquesta digitalització de les dades. Segons Fernández, "hem passat de la digitalització dels documents a la digitalització de la informació".

En aquest sentit, Ricoh entén la digitalització com aplicacions transversals on el multifuncional juga un paper molt important: "Oferim un dispositiu amb aplicacions amb el que pots digitalitzar tota la documentació".

Un exemple d'aquesta estratègia és la incorporació de Captio, l'aplicació mòbil que facilita i centralitza la gestió de totes les despeses derivades dels viatges o desplaçaments de feina. Tiquets de taxis, dietes, pàrquings, hotels, gasolineres... tots guardats en format digital al núvol. Aquestes són les aplicacions que faciliten la transformació digital de les pimes, un dels segments de Ricoh. "Un cop poses una plataforma Android, t'obres al món", assegura Fernández, qui afegeix que "el futur ens porta cap a un entorn on els multifuncionals seran híper personalitzats amb una botiga d'aplicacions transversal".


Xavier Fernández, director de Màrqueting, Comunicació i Distribució de Ricoh Espanya. Artur Ribera

La Innovació ja no (només) ve del Japó
Catalunya acull el 80% de les empreses japoneses que han decidit instal·lar plantes industrials a l'Estat espanyol, com és el cas d'Honda, Yamaha, Hitachi, Rakuten i Ricoh. "Quan s'havia de decidir on s'instal·lava el Centre de Serveis Compartits per al sud d'Europa, la seu de Sant Cugat va competir internament amb les altres filials de París, Milà i Porto; el resultat va ser que vam guanyar perquè Barcelona és una ciutat molt cosmopolita, amb talent i atractiva per als estrangers".

Ricoh té el centre principal d'R D I a Tòquio, on té les seves oficines centrals i "on hi ha 5.000 japonesos amb bata blanca dedicats a la innovació; és un dels avantatges de treballar en una empresa japonesa". Ara bé, molts dels projectes de transformació digital de la companyia neixen a la seu de Catalunya.

Mostra d'aquesta aposta per la innovació és el patrocini de la Start Up Competition del Sónar D que s'ha celebrat aquesta setmana, amb l'objectiu d'impulsar el desenvolupament de projectes digitals innovadors que provinguin de startups, i del Start Up Garden, un espai que ha reunit 30 startups d'arreu del món. "Estem connectats a diferents ecosistemes de startups i per a nosaltres el màrqueting relacional és molt important", afirma el director de Màrqueting.