Afirma el web de Roca Group que l'empresa va iniciar la seva activitat l'any 1917 fabricant radiadors de ferro colat per a la calefacció domèstica en la seva factoria de Gavà. I diem que "ho afirma el web" perquè Roca és una empresa hermètica quant a la seva política comunicativa i no concedeix entrevistes dels seus directius sobre temes corporatius de negoci. Tant exitosa com hermètica, la firma -que prefereix mantenir-se allunyada dels focus públics- es pot enorgullir de ser quasi centenària i estar present a les llars de mig país, i de bona part del món, a través dels seus inodors, piques i altres elements sanitaris.
Tothom coneix Roca. Però, com és i com ha evolucionat Roca? Tot i que la companyia és coneguda principalment pels inodors, la narració històrica de la companyia apunta que l'entrada de la seva producció al bany es produeix a través de la producció de banyeres l'any 1929, quan els Estats Units experimenten el ben conegut crack del 29, Espanya esgota la Monarquia d'Alfons XIII i Catalunya celebra l'Exposició Internacional, motor de la modernització de Barcelona. Són anys inicials per a la família Roca, els descendents de la qual, els cosins Carlos de Gomar Roca i Javier Roca Hernández, en l'actualitat s'alternen cada dos anys la presidència i vicepresidència de la companyia. La direcció està en mans de Ramon Asensio, el conseller delegat des de 2011.
Ja el 1936, Roca assumeix el repte de produir porcellana sanitària, el seu principal reclam, i el 1954 inicia la fabricació d'aixeteria. D'aquells anys ençà és difícil no trobar-se en el dia a dia alguns dels seus productes mentre un es renta les mans o pren una dutxa. Roca està per tot arreu i la frase "vaig a visitar el senyor Roca", tan col·loquial, n'és una mostra d'aquest èxit.
L'efecte de la crisi del 'totxo'
Tradicionalment, la distribució de les seves vendes s'ha produït principalment a Espanya, sent l'any 2007 exemple recent de com els números de Roca depenien d'allò que passa a Espanya. El 2007, quan l'economia espanyola viu l'èxtasi econòmic, Roca fa el 42% de les seves vendes a Espanya. Però amb la crisi immobiliària, són molts menys els habitatges que s'han de moblar i, en conseqüència, moltíssims menys els banys nous que s'han de fer nous. Ja no calen tantes dutxes ni banyeres ceràmiques... i la crisi els passa factura. El negoci de Roca a Espanya es redueix considerablement, raons per les quals en aquests anys la firma ha obert oportunitats en altres mercats, seguint el model d'expansió internacional que han activat nombroses empreses catalanes.
Foto: Cedida
El 2014 -últimes xifres actualitzades en la memòria del grup a la que hem tingut accés- la xifra de negoci és de 1.646 milions d'euros, un increment del 4,7% respecte a l'exercici anterior. L'augment s'ha produït també pel creixement destacat als mercats europeus i pel d'Espanya, després de set anys consecutius de caiguda de les vendes. Van potenciar estratègies per créixer en aixeteria, mobles i accessoris i gràcies a això han registrat un notable increment de la demanda espanyola, apunten.
L'exportació els ha salvat. Actualment, el mercat espanyol representa el 14,5% de les vendes, sent l'europeu el seu principal mercat. El segon en què més ven és el nord-americà, amb el 26,6% de les vendes; seguit de l'Europa central, Europa de l'Est i països nòrdics, amb un 26,2% i per últim, l'Àsia-Pacífic, on registra el 16,5% del seu volum total.
Vora 100. 000 vàters al dia
Roca ven 35,4 milions d'unitats anuals de porcellana sanitària, un catàleg en què entren lavabos, aigüeres i vàters. I seguint aquestes xifres, al dia pot arribar a vendre de mitjana un total de 96.986 vàters, unitatsque es fabriquen en un total de 36 fàbriques de porcellana sanitària. Però, tot i que aquesta és el seu principal producte, Roca diversifica la seva producció en un total 74 plantes ubicades en 18 països: 9 fàbriques d'aixeteria, 8 de banyeres acríliques, 6 dedicades a mobiliari, 4 de ceràmica plana, 2 d'accessoris, 2 de banyeres de fundació, 2 de banyeres d'acer, 2 d'injecció de plàstics, una de mampares, 1 de shower toilet i una de solid surface. Aquesta última setmana, de fet, han anunciat que han comprat la divisió de sanitaris de la companyia mexicana Santalia per 20 milions d'euros. Amb l'operació tindrà la seva primera planta de porcellana sanitària a l'Amèrica del Nord.
Foto: Cedida
A Catalunya disposa de la fàbrica d'accessoris i mobiliari de Caldes de Montbui; la de sintètics, aixeteria i porcellana sanitària de Gavà-Viladecans; i el showroom & gallery del centre de Barcelona. A més, compta amb altres quatre fàbriques a la resta de l'Estat espanyol i quatre més a prop, a Lisboa. Entre totes les divisions de la companyia sumen 22.234 treballadors.
'Inodors amb botonets' pels asiàtics
Àsia és on menys ven -el 2011, 225,4 milions d'euros i, tres anys després, 271,1 milions d'euros- i on Roca preveu més recorregut, tenint present que la població de la zona Àsia-Pacífic és de 3.720,7 milions d'habitants, la més gran de les àrees on la marca té presència.
Per incrementar la representativitat d'un mercat altament potent han creat una línia especial de productes asiàtics, dissenyats conjuntament amb la planta de Gavà. L'inodor Alba és resultat d'aquesta col·laboració, un vàter amb cisterna incorporada i shower toilet en el seient amb prestacions com control remot, seient calefactat i consum mínim d'aigua.
El costum estès a l'Àsia d'utilitzar inodors amb múltiples funcions ha animat la companyia a crear el Roca Design Center Asia, amb seu a Foshan (Xina), per produir específicament per a aquests mercats, a més de continuar venent allò que s'adapta del mercat europeu. No volen que tot depengui d'un únic comprador.
Roca, el senyor més visitat
La multinacional catalana de porcellana sanitària, amb una facturació de més de 1.600 milions d'euros, és una marca present a llars de tots els continents
09
de Maig
de
2016