CAMPIONS AMB ARRELS
Rodi, la cadena de tallers mecànics que promociona Marc Márquez
Rodi va facturar l’any passat prop de 189 milions d’euros, un 18% més que en l’exercici anterior en que es va veure afectada per la pandèmia
La lleidatana Rodi Motor Services s’ha consolidat com la primera cadena de tallers mecànics independent de les grans marques d’automòbils a Catalunya, l’Aragó, Canàries i Galícia. Impulsada pels bons resultats, valora expandir-se cap a altres comunitats, així com per Portugal, on va aterrar fa tres anys, amb la compra de més empreses del seu sector.
Compta en l’actualitat amb una xarxa de més de 160 centres i 1.700 empleats que donen servei a uns 500.000 clients anuals. Figura entre les tres primeres cadenes dels rànquings estatals de tallers independents, però a diferència dels seus competidors, com l’alacantina Neumáticos Soledad o la valenciana Norauto, creix més ràpidament. Molts la coneixen per ser la cadena que esponsoritza els pilots de motociclisme Marc i Àlex Márquez.
Rodi Motor Services va facturar l’any passat prop de 189 milions d’euros, un 18% més que en l’exercici anterior
El grup Rodi va facturar l’any passat 188,85 milions d’euros, que suposen prop d’un 18% més dels 155 milions d’euros de 2020, quan el sector dels tallers mecànics es va veure afectat per les restriccions al trànsit privat imposades durant la pandèmia. Els resultats de l’any passat també són superiors als 160,27 milions de 2019.
D’aquests 188,85 milions d’euros facturats el 2021, 17,7 milions corresponen a la filial canària El Paso 2000; 6,15 milions als tallers de Galícia i 8,42 milions als de Portugal, segons dades facilitades per la companyia.
Rodi Motor Services va néixer el 1990 a Lleida fruit de la fusió de les empreses locals Neumáticos Seguro i Servicios Hermanos Esteve. Originàriament, s’anomenava Lleidatana del Pneumàtic i comptava amb 11 tallers.
En l’actualitat continua participada per les tres famílies fundadores –Esteve, Llopis i Llovera– si bé el 2011 van donar entrada a un quart soci, el grup francès Michelin, amb una participació minoritària del 20%. El director general és Josep Esteve Oró, artífex de la constitució de l’actual grup Rodi. La seu social i operativa de la companyia està a Lleida ciutat, al carrer Pere de Cabrera.
La cadena Rodi planifica més compres a Galícia i estudia expandir-se a Navarra i les Balears
Josep Esteve apunta que el “projecte empresarial” en els primers vint anys va ser convertir-se en la primera cadena de Catalunya i l’Aragó de tallers mecànics independents, tant per volum de negoci com per punts de venda. Un cop aconseguit l’objectiu, el 2014 van adquirir El Paso 2000, l’empresa canària líder a l’arxipèlag, que en aquell moment disposava de 15 centres i més de 120 empleats. El 2019 van entrar al nord de Portugal amb quatre tallers i, el 2021, van adquirir l’empresa gallega Louzan, amb vuit tallers distribuïts per les quatre províncies.
Esteve assenyala que l’objectiu actual és el de consolidar els projectes de Canàries i Galícia amb la mateixa estratègia que van seguir a Catalunya i l’Aragó. A Galícia han previst adquirir més punts de venda i estan valorant les opcions de fer-ho també a Portugal, si bé en aquest últim cas encara no s’ha pres una decisió. En paral·lel, estudien entrar en el mercat d’altres comunitats com Balears i Navarra.
Rodi Motor Services ha crescut amb compres de diverses empreses del sector. A destacar:
• Speedy Autoservicios España. El 2006 van adquirir els 49 centres i 200 empleats d’aquesta cadena, si bé només es van quedar els 21 situats a Catalunya i a l’Aragó i es van vendre la resta. Això va suposar doblar la plantilla en aquell moment.
• Balart i Badia. Amb aquesta compra el 2007 incorporen 20 tallers i 170 persones.
• Euromaster. Adquireixen el 2011 un total de 16 centres d’aquesta cadena situats a Catalunya i a l’Aragó.
• El Paso 2000. El 2014 entren a les Canàries amb 15 centres (a les illes de Gran Canària, Tenerife, Lanzarote i la Palma) i 120 empleats.
• Autoequip. El 2014 també compren el negoci d’aquesta cadena a Barcelona i Girona.
• Nex Tyres. Euromaster i Rodi constitueixen aquesta societat el 2015 per dedicar-se a la distribució de pneumàtics a l’engròs.
• Hesperia International. El 2018 compren aquesta distribuïdora d’accessoris i recanvis per a moto amb presència a Madrid, Sevilla i València. Un any després, fruit d’aquesta operació, neix Redd Parts, distribuïdora de recanvis i pneumàtics per a motos.
• Morros Trullàs. El 2019 adquireixen aquesta empresa familiar de Manresa, amb quatre tallers.
• Covipneus. El 2019 s’expandeixen pel nord de Portugal amb la compra d’aquesta societat.
• Louzan. L’any passat va incorporar aquesta empresa gallega, amb més de 50 anys d’història, propietària de vuit tallers a Galícia i un a Portugal.
Rodi es consolida com una de les grans cadenes de tallers independents gràcies a una intensa política de compres d’empreses
Així s’ha format un dels grans grups de tallers mecànics independents, com s’anomenen els que no formen part de cadenes vinculades a grans marques d’automoció. Però Rodi no es dedica només a la reparació o manteniment de tot tipus de vehicles de motor, sinó que també és una de les grans empreses majoristes de pneumàtics.
De fa anys, han vinculat la seva imatge pública als germans Marc i Àlex Márquez, pilots de motociclisme de Cervera (Segarra). Aquests dos campions participen en múltiples activitats de la companyia. Precisament, Rodi va començar a esponsoritzar Marc Marquez el 2005, quan només tenia 12 anys.