"Em vaig casar als 18 anys i des d'aleshores em vaig posar a treballar". La dedicació a la feina ha estat el pa de cada dia de Rosa Oriol, directora creativa de Tous, que juntament amb el seu marit ha conduït l'empresa manresana cap a l'expansió i el reconeixement mundial.
Disseny enfocat a la clientela
"El món de la joieria era molt bonic per a una dona, però quan m'hi vaig endinsar de seguida vaig veure que no tenien gaire disseny i sempre venien els homes a comprar-ne. Havia de fer alguna cosa per canviar-ho", ha assegurat la dirigent de Tous en la ponència que ha protagonitzat sobre Dona i lideratge a l'Auditori de la Torre Banc Sabadell de Barcelona.
Rosa Oriol assegura que les joies "no són una qüestió de preu, sinó de detall". Per això va decidir orientar el disseny de les seves joies pensant sempre en el que més podia satisfer qui les hauria de lluir. "Vaig aprendre molt de les meves clientes, sobretot quan feia encàrrecs especials i sabia per qui havien de ser, esforçant-me per entendre el que més els agradaria", ha explicat.
El moment de créixer
Mare de quatre filles, totes elles ja incorporades al grup Tous actualment, Oriol assegura que en el moment de ser mare va pensar "si seguir treballant o dedicar-me a la canalla. Vaig decidir que havia de treballar perquè si no quan tingués 40 anys elles ja serien grans i jo estaria més sola que la una".
D'aquesta manera va seguir lligada al negoci familiar, i quan les filles ja eren grans, va arribar el moment de créixer. "Vam posar primer una botiga a Lleida perquè Barcelona ens feia molt de respecte. Que allà funcionés ens va donar tranquil·litat per instal·lar-nos definitivament a la capital", relata.
L'aparició del conegut ósset com a símbol de la marca, que va sorgir l'any 1985 "després de veure un ósset de peluix en un aparador", va ajudar a un creixement espectacular que els ha portat a 40 països; a més de permetre encetar noves línies de negoci com les bosses de mà, els perfums o les ulleres.
Aprendre dels errors
La internacionalització no ha resultat una qüestió senzilla per Tous. "Hem tingut diverses experiències negatives a la Xina, Alemanya o San Francisco, però hem après molt dels errors", ha assegurat Rosa Oriol. "Ens va anar molt bé tenir els errors justos per tocar de peus a terra i entendre el que havíem de fer", ha continuat.
D'aquesta manera han sabut trobar el camí cap a mercats "de major proximitat, on ens valoren molt", ha remarcat referint-se a la positiva experiència amb diversos països del continent sud-americà. "Quan busquem nous mercats, tenim clar que hi ha d'haver una afinitat", ha sentenciat Oriol.
L'evolució de l'empresa familiar
L'empresa familiar està molt arrelada a Catalunya, i Tous és una de les més reconegudes. "A casa ja som 6 que manem, és una olla de cols però és divertidíssim", explica la seva dirigent. "Hem de ser una pinya per seguir creixent, i tot i que a vegades ens ha costat, som conscients que ha de ser així".
Per Rosa Oriol, "les empreses familiars tenen un extra: algú ha d'unir sempre la família, suavitzar les tensions, frenar discussions. Aquesta també ha estat la meva feina", ha assegurat. Tot i així, quan l'empresa es fa gran "l'única solució que hi ha és fer entrar gent de fora que t'aporti coses, que t'engrandeixi. Això dóna tranquil·litat", explica la creativa de Tous.
En aquesta línia, Tous va decidir buscar un conseller delegat que dirigís l'empresa. "Vam tenir-ne un cinc anys, i l'any passat el vam canviar", relata Rosa Oriol; que tot i així afirma que "intento que no es perdi el tracte familiar, i crec que ho he sabut transmetre a les meves filles".
Rosa Oriol (Tous): "Hem après molt dels errors"
La directora creativa de la reconeguda marca de joieria repassa la seva trajectòria, lligada al creixement i expansió de l'empresa
25
de Novembre
de
2013
Act.
26
de Novembre
de
2013