"Sent emprenedora la teva vida és un Tetris"
La cofundadora de l'app mòbil Bwom prefereix renunciar a guanyar un sou en una empresa privada per liderar un projecte que "saps que tindrà un impacte en la gent"
"Bwom és una digital coach per la salut de la dona focalitzada en la prevenció. El que volem és ajudar la dona en els canvis de la vida que a vegades són símptomes inicials molt lleugers però que es poden convertir en severs i ser molt costosos pel sistema". És el pitch d'Helena Torras, emprenedora d'etern somriure. Sempre està animada, contenta... transmet optimisme. Quan explica el seu projecte, en el qual confia cegament, o quan t'explica com recorre mitja Barcelona en el seu nou patinet elèctric per arribar cada dia al Pier01, el coworking del Barcelona Tech City –de la seva junta directiva forma part- que acull moltes de les startups punteres de Catalunya. "El Pier sembla el camp del Barça, aquí cada dia hi ha un tour de gent que ve a veure què està passant, i que són empreses o inversors, i això també et genera oportunitats i et dóna visibilitat".
CEO d'aquesta app mòbil fundada l'abril de 2015, Torras treballa aquests dies en una convertible note per arribar a una nova ronda de finançament sèrie A que esperen tancar a finals d'aquest any o principis de 2019. Llicenciada en ADE i MBA per Esade, és sòcia directora de la firma d'inversió PaoCapital, entre altres múltiples càrrecs perquè ara per ara està capficada en enlairar un projecte que va començar sent una app per millorar el sol pèlvic de la dona. Quasi res.
És l'emprenedora darrere d'una app que ajuda les dones a treballar el sol pèlvic. Original.
Bwom és algo més perquè hem pivotat i hem evolucionat arran el que ens han dit les nostres usuàries. És el bo que tenen les startups, tu comences amb una idea però et vas adaptant al que et demana el mercat, les usuàries són el primer i el que més cuidem. Sí que és veritat que vam començar com una aplicació per entrenar el sol pèlvic, però en aquests dos anys i mig de vida hem fet un canvi. Vam començar tenint moltes usuàries i ens escrivien dient-nos que les havíem salvat i que les havíem canviat la vida, que pensaven que no era normal el que els passava. I sí que és normal, és comú, però a més ens parlaven d'altres coses que són tabú o que són més infreqüents i que ningú els hi parlava o no sabien on acudir. Pensarem que ens havíem equivocat, que elles no necessitaven un entrenador de sol pèlvic una coach digital, algú que els acompanyi a través dels moments de la seva vida, que els pregunti què els passa i de com estan i que fent-les preguntes, es pugui arribar a millorar la seva salut. Nosaltres donem plans d'acció per millorar o per prevenir però si els símptomes han passat a ser malaltia, ja no hi entrem, has de veure al metge. Tenim 210.000 usuàries a 10 països i el 60% té incontinència urinària i el 53%, dolor a les relacions sexuals. Només un 2% ha anat al metge.
"El 60% de les nostres usuàries té incontinència urinària i el 53%, dolor a les relacions sexuals. Només un 2% ha anat al metge"
Has esmentat un concepte: "tabú". Com ha estat d'important per desenvolupar una aplicació com aquesta?
Primer vam començar parlant de sòl pèlvic però després vam canviar les preguntes per captar la usuària perquè ella se sentís identificada. Així és com hem pogut introduir-nos i la dona ve de seguida perquè és un tema tabú. No es parla d'això. De fet, vam fer uns adhesius que resen "I'm doing my Kegels right now" i després unes altres quan vam crear el pla per incrementar el plaer sexual (un estudi que hem fet arran el test fet a les usuàries que vam veure que la majoria tenia desconeixement sobre el seu cos) que diuen "An orgasm a day keeps the doctor away". Volíem fer broma d'algo que és molt serio perquè al final una dona que no coneix el seu cos, se sent molt insegura i ho traspassa a altres àmbits de la seva vida, com la feina. Diem que empoderem la dona a través de la salut perquè se senti tan poderosa amb el seu cos que digui "ara em menjo el món".
I com han convençut els inversors per fer realitat el projecte?
Bueno, fer-ho realitat... estem encara en camí, tenim molt per recórrer... El millor de tot és que vam constituïr l'empresa l'abril del 2015 i al maig, 11 dones van invertir a l'empresa. En aquell moment érem una empresa sense homes, invertida per dones, fundada per dones, liderada per dones i dirigida a les dones. Van ser només 60.000 euros però eren els que necessitàvem per engegar la màquina. Després vam començar a buscar inversors i ara tenim un pull de business angels de Barcelona i com a lead investor al Hansi Hansmann, un dels millors business angels d'Europa i qui era lead investor de Runtastic, que es va vendre a Adidas, i el de MySugr, que es va vendre a Roche aquest estiu sent una de les operacions de digital health més grans que hi ha hagut a Europa. Espero que seguim la mateixa estela. A més també tenim els fundadors de Runtastic com a inversors, un inversor americà i ara estem fent una convertible note en què s'han incorporat també els fundadors de Doctoralia i el propietari d'una clínica de Barcelona.
És molt gran el ventall d'inversors.
Sí, és ample però si t'hi fixes, tots els inversors que tenim ens estan aportant molt. Són gent que ha invertit perquè creu en el que suposa ajudar la dona i la salut, creuen que es necessita un canvi i, a part, ens ajuden en contactes però també amb estratègia i la seva visió.
Quin recorregut té Bwom en el sector del digital health?
Més aviat som prehealth perquè no entrem en diagnòstic, el que fem és detecció temprana de símptomes. Fem el qüestionari de la incontinència ordinària -el que fa el ginecòleg el tenim incorporat a la nostra aplicació- i intentem que sigui el més rigorós i científic possible per això tenim un advisor mèdic, la doctora Eva Ferrer. Aquest sector és un món complicat perquè no som biotech ni la típica TIC, podríem dir que no som, no som, o que som les dues coses. Al final, el biotech també necessitarà una part de digital health que és la d'agregar les dades i d'entendre com és la pacient, el que ara estem parlant amb farmacèutiques i asseguradores, perquè la dona ens està donant molta informació. Nosaltres no compartim cap dada de forma individual, està prohibit, però sí que de forma agregada Bwom et diu molt com és la teva població i ho podem segmentar per ciutats, per moments vitals i mapejar per detectar tendències i patrons.
Heu pensat la possibilitat de fer estudis en col·laboració amb entitats o instituts de recerca?
Totalment. Ara hem fet un estudi amb la UCLA per validar que l'aplicació aporta valor, però la idea és fer aliances amb institucions mèdiques de tal forma que validin aquests patrons. Nosaltres no som metges, però sí que recollim les dades i la idea és que hi hagi un criteri científic que validi aquestes dades i que defineixi que aquests patrons són reals i que, per tant, els podem fer sevir. Això ha d'ajudar a canviar la salut: la població era abans una piràmide, però ara està invertida i si no fem alguna cosa, i estem tots més saludables quan siguem grans, serà insostenible per a tota la societat, tant pel sistema de salut públic com pel privat. Per tant, s'ha de fer un canvi en com estem enfocant la salut perquè anem al metge quan estem malalts però necessitem posar els recursos abans, quan estem saludables i això comença per la dona perquè ella pren el 80% de les decisions de salut d'una família. Si aconseguim fer un canvi a la dona, irradiarà en tota la societat i és el canvi que volem fer.
"Bwom et diu molt com és la teva població i ho podem segmentar per ciutats, moments vitals i mapejar per detectar tendències i patrons"
A banda de Bwom, fa moltes altres coses, com per exemple, ser mentora de Conector, Wayra o Menorca Millenials.
La veritat és que amb Bwom cada cop puc dedicar-hi menys temps a les mentories i intento que estiguin molt focalitzades o en un dia molt concret. Abans potser em podria estendre més, però quan estàs dirigint un projecte d'una startup, no tens temps per a gaire més. Sí que estic com a consellera independent d'un fons de fons i involucrada en molts projectes de dones per potenciar el lideratge femení, ja que la meva faceta inversora també la tinc oblidada.
I al rol com a activista pel lideratge femení, li dediques molt de temps?
Estic al Grup7, al Consell de Conselleres de la Cambra de Comerç, a l'associació 50/50 que presideix l'Anna Mercadé i al Barcelona Tech City també estic a la junta. Volem potenciar la presència femenina al sector tecnològic, vull que hi hagi opcions de les mateixes oportunitats. No crec que siguem iguals, està totalment descartat per a mi però dintre de les diferències que tenim, podem accedir a les diferents oportunitats i aportar diferent. I crec que és un bé per tots que hi hagi aquesta varietat perquè la manera de liderar de les dones és diferent de la de liderar dels homes i en un moment amb molts canvis a la societat, els millenials també ens estan aportant una manera molt diferent de pensar. Crec que hem de passar molt al lideratge per meritocràcia, al no-presencialisme de la feina i que el lideratge ho permeti, perquè al final et preocupes pels resultats. Posar tant homes com dones liderant i aportant diferents visions de com s'han de fer les coses per canviar aquesta societat, per poder conciliar més, que no és amb la família o com a mare, sinó que cadascuna ha de conciliar amb la vida: uns per fer unes cerveses amb els amics i d'altres, per anar a cuidar el nen, pare o mare. Es tracta que tots tinguem l'opció de tenir la vida que vulguem, realitzant-nos professionalment sense renunciar a les ambicions professionals i personals. Podem tenir les dues coses, jo ho dic sempre: ho vull tenir tot, potser no ho tindré tot al 100% però si ho tinc al 80%, estic molt contenta.
Des d'aquest punt de vista, com veus l'ecosistema emprenedor femení de Catalunya?
Està millorant, no som 50/50 òbviament però perquè és un procés, tampoc som un 50/50 d'emprenedors, no som 50/50 als consells d'administració de les grans corporacions, no som 50/50 als nivells directius... tot té un procés. Però és veritat que cada cop hi ha més dones emprenedores, el que falta és que es vegi que existeixen, perquè al final són conegudes les quatre de sempre i es tracta de visibilitzar a totes. L'altre dia em demanaven per una dona emprenedora i els vaig dir, "no et passo una, et passo 20!" perquè el que hem de fer és posar-les em valor. Algunes triomfaran i altres no però es tracta de no estigmatitzar perquè totes podem fallar però hem de desmitificar per què una dona emprenedora no pot estar liderant un projecte. M'agrada citar First Round Capital perquè que va fer un estudi sobre els 10 factors que havien fet que les seves empreses fossin les més rendibles els primers 10 anys i el número 1 era que les que tenien fundadors mixtes eren un 63% més rendible. La diversitat porta riquesa.
"No crec que homes i dones siguem iguals, està totalment descartat per a mi, però podem accedir a les diferents oportunitats i aportar diferent"
Sent emprenedora, a què has renunciat?
Si, renuncies... òbviament tens menys temps lliure, treballes els caps de setmana, treballes a les nits, vas cansat perquè al final és un Tetris la teva vida. Però jo no vull renunciar a tenir vida professional, que per a mi és liderar un projecte emprenedor; no vull renunciar a ser mare; ni a ser la parella del meu marit; no vull renunciar a ser amiga i no vull renunciar al networking socioprofessional. No vull renunciar a res! I no vull renunciar a aquesta part que no és retribuïda que és estar en associacions amb una missió, la del lideratge femení. No vull renunciar a cap d'aquests barrets, vull tenir-los tots i és veritat que em fa anar corrents cap amunt i cap avall tot el dia, arribar tard a casa, però ho compenso posant límits a la meva vida: cada setmana li dedico temps a la meva família i això és intocable... perquè sempre hi ha coses a fer. Com a emprenedora l'estabilitat és zero, renuncies a guanyar el que guanyaries en una empresa privada perquè el sou no és el mateix però per una altra banda estàs fent algo en què creus, que saps que tindrà un impacte i que és amb el que t'aixeques cada dia amb un somriure. Jo el mantinc tot el dia perquè m'encanta el que estic fent, sé que tindrà un impacte i que serà beneficiós pels meus inversors perquè no som una ONG, som una empresa amb un molt d'ànim de lucre.