• Empresa
  • Social Car: com llogar el cotxe entre particulars

Social Car: com llogar el cotxe entre particulars

La companyia de Barcelona, nascuda en plena crisi, ja acumula 20.000 usuaris

Mar Alarcón, confundadora de Social Car
Mar Alarcón, confundadora de Social Car
Carla de Puig
16 de Juliol de 2013

Aquest mes de juliol, fa dos anys que Social Car va llançar un servei pioner tant a nivell de Catalunya com de l'estat: el lloguer de vehicles entre particulars. Des de llavors han aconseguit 20.000 usuaris, entre conductors sense cotxe i propietaris que cedeixen el seu vehicle per hores o dies. En un moment en què les iniciatives de consum col·laborartiu es posicionen com a un nou model, Social Car s'ha fet un lloc al mercat oferint "el lloguer més complet al millor preu".

L'empresa, amb seu a Barcelona, es defineix com un operador de lloguer de cotxes entre particulars. Intermedien entre propietaris de vehicles i conductors a través d'una plataforma online que permet fer la gestió d'aquest servei en la seva totalitat.

Buscar la parella
Els dos perfilsd'usuaris de Social Car tenen de mitjana uns 35 anys. D'una banda, hi ha els propietaris que tenen vehicles en desús o que busquen treure alguna rendibilitat econòmica de ser propietaris d'un cotxe. I de l'altra, els conductors que no tenen un vehicle però que en algun moment determinat poden tenir la necessitat de disposar d'un mitjà de transport.

Amb la crisi, el servei ja s'ha popularitzat també entre empreses que prefereixen prescindir del rènting de vehicles i opten per llogar directament els vehicles que els seus treballadors ja tenen en propietat.

Social Car ofereix vehicles a arreu de l'Estat tant en grans capitals com en ciutats més petites, tal i com explica la cofundadora de l'empresa, Mar Alarcón. "A diferència d'altres empreses de lloguer, la nostra flota de vehicles és de particulars", afegeix. Alguns dels requisits dels usuaris són tenir un any de carnet, no haver perdut més de 6 punts i que els vehicles a disposició estiguin en bones condicions. El funcionament no sembla complicat: "És com un carret de la compra. Esculls els vehicles que t'interessen i el primer propietari que accepta que està disponible és el vehicle amb el qual et quedes".

El servei s'ofereix per a un mínim d'una hora i un màxim que pot arribar a ser de mesos. I de vehicles, exceptuant motocicletes, n'hi ha de tot tipus: cotxes senzills, de gamma alta, furgonetes, vehicles adaptats per a persones amb discapacitat i fins i tot autocaravanes. Tots disposen d'una assegurança que cobreix tant l'ús particular com el lloguer, encara que fins ara les incidències registrades són molt puntuals. "Un propietari recupera el cost de tenir un vehicle en propietat i un conductor pot disposar d'un vehicle a bon preu i a prop quan ho necessita", comenta Alarcón.

Un canvi de mentalitat
Social Car, que comparteix essència i oficina amb Social Energy, va néixer el juliol del 2011 amb 4 persones a la plantilla i amb Mar Alarcón al capdavant, cofundadora de l'empresa al costat de la seva parella. "Venim del món de la sostenibilitat, ens motiva optimitzar recursos, estudiar nous models", explica. Després de tenir diverses idees i d'estudiar casos d'arreu del món van optar per aquest sistema. Inversament al que ha passat a molts negocis, la crisi ha ajudat a engegar-lo. "Fa cinc anys això no hagués funcionat. La gent tenia accés al crèdit per comprar-se un cotxe", diu Alarcón, que matisa que "la motivació econòmica no és l'única atracció del servei".

Social Car encaixa amb el perfil d'empresa que fomenta el consum col·laboratiu, que es tracta d'una pràctica que s'ha fet tota la vida –compartir i intercanviar- però, que amb la conjuntura econòmica i social i les noves maneres de relacionar-se sorgides d'internet ha agafat una altra dimensió. "La crisi ha suposat un canvi de mentalitat i els usuaris busquen aportar el seu granet de sorra a la societat, a optimitzarrecursos, a ajudar a la gent". També hi ha contribuït internet i l'ús de les xarxes socials, amb les quals s'amplia el cercle de contactes i de relacions. "Si amb les xarxes socials compartim el nostre estat d'ànim, perquè no compartim el cotxe?", es pregunta Alarcón.

Llicenciada en dret, amb estudis superiors en el sector dels negocis i mare de dos fills –amb un tercer en camí– fa dos anys que lidera aquest projecte sense, fins ara, haver-se topat amb cap obstacle pel fet de ser dona. Al contrari. "Les donesemprenedores van buscadíssimes", exclama.

Durant aquest període, Social Car ha doblat el personal i les previsions per aquest 2013 són les de tancar amb una facturació d'un milió d'euros. Les perspectives de futur? "Seguir creixent en activitat i en facturació", apunta Alarcón a qui li agradaria que aquest servei es convertís en una "eina quotidiana" dels ciutadans. Sobre la taula tenen l'interès d'inversors i d'altres empreses del sector, així com l'horitzó d'exportar el servei a altres països. Però això ja arribarà. "Aquí hi ha molt feina a fer encara", assegura.