L'economia blava mou a Catalunya 25.000 milions d’euros | iStock

Empresa

Tres startups que fan servir el poder del mar (i un ‘bonus track’)

L’economia blava a Catalunya mou 25.000 milions d’euros, dona feina a més de 200.000 persones i aplega tot un ecosistema de startups innovadores

L’oceà és l’espai més gran i, alhora, més inexplorat del planeta. Malgrat els esforços científics i tecnològics, el Sistema d’Informació de Biodiversitat de l’Oceà (OBIS) assegura que només s’ha cartografiat el 5% dels oceans, o dit d’una altra manera, un 95% d’aquests continua sent territori desconegut. Tanmateix, aquest 5% que coneixem els humans té el poder suficient per donar lloc a l’economia blava, aquella que reconeix el potencial del mar com a un motor de l’economia. Aquesta, precisament, a Catalunya mou 25.000 milions d’euros, dona feina a més de 200.000 persones i aplega tot un ecosistema d’empreses emergents pioneres dedicades a aquest àmbit. Un exemple? Els següents tres projectes incubats a Barcelona Activa.

L'economia blava mou a Catalunya 25.000 milions d’euros i dona feina a més de 200.000 persones

Poseidona i les proteïnes marines que prometen revolucionar la indústria alimentària

Sònia Hurtado i María Cermeño, cofundadores de Poseidona | Poseidona

Poseidona és una startup que desenvolupa ingredients proteics sostenibles a partir de residus d'algues i biomassa invasora, amb la finalitat de proporcionar proteïnes alternatives a la indústria alimentària que siguin “realment sostenibles i que ajudin a restaurar l’oceà”: “Si mires els números t’adones que amb la carn, el peix, la llet i els ous, a llarg termini, no anem enlloc, per l’impacte que suposen, i perquè al planeta, on cada vegada som més i més persones, tenim el gran problema del canvi climàtic”, explica a VIA Empresa Sònia Hurtado, qui el passat 2022 va cofundar Poseidona juntament amb María Cermeño.

Més info: Poseidona i les proteïnes marines que prometen revolucionar la indústria alimentària

La firma proposa a moltes de les marques que en l’actualitat aposten per la soja, com ara Heura, substituir-la per aquesta nova proteïna. “D’aquesta manera seria possible dur a terme productes de proteïna alternativa sense fer servir la soja o el pèsol, que són els ingredients més comuns dins d’aquest sector”. En aquest sentit, la cofundadora destaca que el principal avantatge respecte d’altres opcions de la indústria és el cost: “Som les úniques que tenim una proposta de proteïna que pot competir amb la soja, totes les altres estan molt desbordades”, comenta l’empresària.

SOSbag i el nou rumb de les basses salvavides

Jordi Campderros i Cristina Ebang, fundadors de SOSbag, al Saló Nàutic de Barcelona | Cedida

SOSbag és la marca sostenible i amb compromís social que transforma residus marítims en bosses, fundes i accessoris de qualitat. Cristina Ebang, fundadora del projecte, es va quedar sense feina just abans de l’esclat de la pandèmia. Cansada de treballar com a especialista en relacions laborals, va decidir aprofitar la seva nova situació per projectar un canvi que li permetés tenir un estil de vida “més optimista”, precisament quan la seva parella, en Jordi Campderros, que acabava de realitzar un curs de seguretat bàsica a la mar a l’Escola Port de Barcelona, es va adonar del residu que generen les basses salvavides i va pensar que seria una bona idea aprofitar-lo. 

Més info: SOSbag i el nou rumb de les basses salvavides

Aquest residu consisteix a un teixit “molt resistent i de molt bona qualitat, ja que està dissenyat per protegir la teva vida”, explica Ebang, qui reconeix que va ser el responsable de “treure una creativitat que no sabia que tenia”. La fundadora de SOSbag va decidir posar en pràctica els coneixements que la seva àvia li va ensenyar relacionats amb l’àmbit tèxtil, amb una màquina de cosir i amb el teixit produït per aquests residus marítims que el Port de Barcelona li facilitava.

Els productes de SOSbag van cridar especialment l’atenció dels turistes provinents de països nòrdics

Les diferents bosses, bandoleres, fundes i accessoris sostenibles que sorgien com a resultat de l’activitat del negoci, van abastar un ampli públic objectiu, cridant especialment l’atenció dels turistes provinents de països nòrdics. Acostumats a un clima més plujós, els productes de SOSbag complien amb un seguit de característiques que els feia especialment atractius. 

Toroi Marine i la nova revolució en el sector marítim

Toroi Marine va ser premiada a la gala de premis Blue Up | Cedida

Toroi Marine és una startup nascuda el 2022 que ha dissenyat un sistema que "facilita l'automatització al mar", tal com explica Jordi Monfort, el seu fundador. En un mercat cada vegada més poblat per usuaris que "no tenen ni els coneixements, ni la veritable voluntat d'aprendre", l'empresa ha ideat un sistema de propulsió elèctrica per a l'atracament automatitzat de petites embarcacions que faciliti la feina a l'hora de navegar. “La majoria d'automòbils incorporen sistemes d'automatització i nosaltres ara els volem aplicar al sector nàutic", expressa el fundador.

Més info: Toroi Marine i la nova revolució en el sector marítim

Monfort va formar-se com a militar i és un apassionat i entès del mar des de fa més de deu anys. Gràcies a la seva passió per l'aigua, va assolir coneixements en dinàmica de fluids i aeronàutica, i va detectar la necessitat de crear una solució automatitzada davant la demanda creixent en un mercat i sector, el marítim, que cada cop compta amb més usuaris necessitats de noves tecnologies que facilitin la navegació, atracament i sortides dels ports. Avui, les embarcacions "utilitzen sistemes d'hèlixs convencionals", apunta Monfort, i el que Toroi Marine proposa és un sistema elèctric i innovador per revolucionar la manera de fer.

Bonus track: CTRL4 Enviro, el nou ‘Gran Hermano’ de la Copa Amèrica

Els impulsors de Ctrl4enviro | Cedida

Amb motiu del tret de sortida de la Copa Amèrica de Vela, que enguany celebra la seva 37a edició amb el Port de Barcelona com a escenari principal fins al pròxim 20 d’octubre, CTRL4 Enviro es posiciona com un projecte català pioner, en col·laborar amb el Port i l’organització de la competició que, segons fonts expertes, seria el tercer esdeveniment esportiu amb major impacte econòmic. 

CTRL4 Enviro és especialista a aplicar IA a sistemes d’identificació

La firma és especialista a aplicar intel·ligència artificial a sistemes d’identificació, tal com apunta a VIA Empresa Anton Gomà, CEO de CTRL4 Enviro, que el 2006 va impulsar el projecte fins a obtenir una empresa experta en solucions avançades de control i monitoratge mitjançant l'ús de sensors i càmeres. Si bé la iniciativa ha evolucionat experimentant en diversos sectors, finalment s’ha instal·lat en el sector marítim: "Ara mateix treballem per set ports al món, entre ells el Port de Barcelona, Sarassota a Florida i per l'Autoritat Portuària del Marroc", comenta Gomà.

Més info: Ctrl4enviro, el nou ‘Gran Hermano’ de la Copa Amèrica

Quant al Port de Barcelona, la firma ha dissenyat el projecte PortSurveyor.AI arran de la celebració de la Copa Amèrica. "Consisteix a posar en marxa un sistema de control del trànsit dins el port que inclogui tota mena d'embarcació". "Existeix ja un sistema per satèl·lit que és el que s'utilitza a tots els ports per a geolocalització, però només és obligatori per a vaixells grans, d'unes certes característiques", afegeix l’impulsor de CTRL4 Enviro. Atès que els velers de la Copa Amèrica no tenen el sistema i compartiran la dàrsena amb els ferris, el Port intenta coordinar aquesta coexistència de la millor manera possible. Per aquest motiu, el projecte PortSurveyor.AI té la missió de determinar la geolocalització mitjançant múltiples càmeres de qualsevol cos flotant damunt l'aigua.