24
de Novembre
de
2014
Act.
24
de Novembre
de
2014
Humilitat, austeritat i pragmatisme. Aquestes paraules podrien resumir la filosofia empresarial de Taurus, una empresafamiliar local de petitselectrodomèstics, que tenia la seva supervivència seriosament amenaçada i que ha sabut renéixer amb força. Lluny queden aquells temps convulsos que la van portar el 1993 a ser rescatada per la Generalitat al preu simbòlic d'una pesseta. Avui, Taurus és una de les empreses catalanes amb més creixement en l'àmbit internacional.
Ramon Térmens, president i propietari del grup des de 1998, ha estat al darrere d'aquest miracle empresarial que ha convertit l'empresa de molinets de cafè i assecadors creada fa 52 anys per la família Betriu, en un garatge del poble d'Oliana (Alt Urgell); en un grup amb 16 marques, 12 filials pròpies i 2.500 treballadors arreu del món, 300 dels quals estan a la seu d'Oliana.
Una empresa multilocal
Durant un dinar organitzat per la Unió Empresarial de l'Anoia a Igualada, Térmens ha parlat "des de la perspectiva de la feina feta" d'aquesta expansióinternacional. Una expansió basada en un model multilocal que passa per adquirir marqueslocals conegudes per instal·lar-se i consolidar el creixement en nous. Entre el 2000 i el 2007, Taurus es centra en la internacionalització, tant a través de filials europees, com per l'adquisició de noves companyies. En un primer moment es creen dues filials europees a França i Portugal i una oficina a Hong Kong. S'adquireix la marca Mallory al Brasil, amb més de 30 anys de presència al mercat brasiler, i s'incorporen les filials Inalsa (Índia), Mellerware (Sud-àfrica) i Taurus-México. Finalment, es creen les oficines de Shanghai i Cantón, proporcionant servei de control de la qualitat i d'enginyeria a tot el grup, i s'adquireix la societat Big Ditribution al Marroc.
"Una empresamultilocal s'adapta a les necessitats del país, no el colonitza", afirma Térmens. "L'empresa multinacional és rígida, la multilocal és flexible i tracta d'identificar, des de la limitació de recursos, les peculiaritats i els problemes de cada país", afegeix l'empresari. Aquesta limitació de recursos és la que, en paraules de Térmens, porta a empreses com Taurus a identificar les oportunitats de negoci i saber aprofitar-les quan es presenten.
Aposta per l'R D
La internacionalització de l'empresa en els darrers anys i la diversificació de línies de negoci va fortament lligada a un altre puntal fonamental: la innovació i el desenvolupament tecnològic. "Es tracta de tenir la ment oberta i creure que tot allò que fas es pot millorar", assenyala Térmens. Com a mostra d'aquesta aposta ferma, Taurus té set centres d'R D repartits en tot el món, 450 projectes d'innovació en desenvolupament i 250 productesnous cada any.
Reivindicar el dret al fracàs
En la trajectòria d'aquesta companyia de referència del petit electrodomèstic al nostre país, el mètode assaig-error ha estat una forma d'aprenentatge. "S'ha de reivindicar el dret a l'error i al fracàs de l'empresari", afirma Térmens. El president de Taurus assegura que tanmateix a Catalunya "hi ha una culturaempresarial de compartir poc, de no explicar les coses que han sortit malament". Un costum que cal canviar perquè, segons ell, "d'un fracàs pot sortir un èxit". Taurus, diu, n'és el millor exemple.
El valor del capital humà
Segons Térmens l'expansió del grup no hauria estat possible sense el capital humà, els treballadors. Per això, sosté que "s'ha de crear un procés col·lectiu que generi valor afegit i faci treure el millor d'ells mateixos". L'empresari és taxatiu: "No podem tenir treballadors sense somnis".
De cara al 2015 l'objectiu és mantenir un creixement sostenible i prudent que permeti posar les bases perquè Taurus faci mig segle més. Un fet que s'aconseguirà si "som capaços d'apropar les paraules als fets, els fets als objectius i els objectius als somnis", apunta Térmens. Paraules que demostren com el pragmatisme i també la il·lusió es troben a l'ADN d'aquesta companyia lleidatana.
Ramon Térmens, president i propietari del grup des de 1998, ha estat al darrere d'aquest miracle empresarial que ha convertit l'empresa de molinets de cafè i assecadors creada fa 52 anys per la família Betriu, en un garatge del poble d'Oliana (Alt Urgell); en un grup amb 16 marques, 12 filials pròpies i 2.500 treballadors arreu del món, 300 dels quals estan a la seu d'Oliana.
Una empresa multilocal
Durant un dinar organitzat per la Unió Empresarial de l'Anoia a Igualada, Térmens ha parlat "des de la perspectiva de la feina feta" d'aquesta expansióinternacional. Una expansió basada en un model multilocal que passa per adquirir marqueslocals conegudes per instal·lar-se i consolidar el creixement en nous. Entre el 2000 i el 2007, Taurus es centra en la internacionalització, tant a través de filials europees, com per l'adquisició de noves companyies. En un primer moment es creen dues filials europees a França i Portugal i una oficina a Hong Kong. S'adquireix la marca Mallory al Brasil, amb més de 30 anys de presència al mercat brasiler, i s'incorporen les filials Inalsa (Índia), Mellerware (Sud-àfrica) i Taurus-México. Finalment, es creen les oficines de Shanghai i Cantón, proporcionant servei de control de la qualitat i d'enginyeria a tot el grup, i s'adquireix la societat Big Ditribution al Marroc.
"Una empresamultilocal s'adapta a les necessitats del país, no el colonitza", afirma Térmens. "L'empresa multinacional és rígida, la multilocal és flexible i tracta d'identificar, des de la limitació de recursos, les peculiaritats i els problemes de cada país", afegeix l'empresari. Aquesta limitació de recursos és la que, en paraules de Térmens, porta a empreses com Taurus a identificar les oportunitats de negoci i saber aprofitar-les quan es presenten.
Aposta per l'R D
La internacionalització de l'empresa en els darrers anys i la diversificació de línies de negoci va fortament lligada a un altre puntal fonamental: la innovació i el desenvolupament tecnològic. "Es tracta de tenir la ment oberta i creure que tot allò que fas es pot millorar", assenyala Térmens. Com a mostra d'aquesta aposta ferma, Taurus té set centres d'R D repartits en tot el món, 450 projectes d'innovació en desenvolupament i 250 productesnous cada any.
Reivindicar el dret al fracàs
En la trajectòria d'aquesta companyia de referència del petit electrodomèstic al nostre país, el mètode assaig-error ha estat una forma d'aprenentatge. "S'ha de reivindicar el dret a l'error i al fracàs de l'empresari", afirma Térmens. El president de Taurus assegura que tanmateix a Catalunya "hi ha una culturaempresarial de compartir poc, de no explicar les coses que han sortit malament". Un costum que cal canviar perquè, segons ell, "d'un fracàs pot sortir un èxit". Taurus, diu, n'és el millor exemple.
El valor del capital humà
Segons Térmens l'expansió del grup no hauria estat possible sense el capital humà, els treballadors. Per això, sosté que "s'ha de crear un procés col·lectiu que generi valor afegit i faci treure el millor d'ells mateixos". L'empresari és taxatiu: "No podem tenir treballadors sense somnis".
De cara al 2015 l'objectiu és mantenir un creixement sostenible i prudent que permeti posar les bases perquè Taurus faci mig segle més. Un fet que s'aconseguirà si "som capaços d'apropar les paraules als fets, els fets als objectius i els objectius als somnis", apunta Térmens. Paraules que demostren com el pragmatisme i també la il·lusió es troben a l'ADN d'aquesta companyia lleidatana.